gäller försäkringen för ny senskada?

G

Greenhart

jag ska försäkra mitt varmblod i folksam,han har haft en senskada för ca 2 år som är utläkt.Om han skulle få en senskada igen i samma ben,får man ut något från försäkringen då?

Sv: gäller försäkringen för ny senskada?

Troligen inte .

Kan du inte ha kvar din gamla försäkring ? Oavsett om det är en koledsinflammation eller knäinflammation så kommer troligen FB hänvisa till din gamla skada ?

Kolla med dom innan vad dom kräver av dig i undersökningar och intyg av vet och se till att det inte finns någon dold reservation på försäkringen efter du tagit den .

Skulle även se till att få detta skriftligt från försäkringsbolaget .
Men har du redan en försäkring skulle jag aldrig byra .

Mvh Mia

tyvärr så har jag ingen försäkring än och den gamla ägaren hade inte heller det så jag kunde inte överta någon:( men jag ska kolla upp det med folksam

Är det en travare`du har?
I så fall är det troligt att försäkringsbolaget sätter reservation mot hältor.
Denna reservation kan du få bort genom att hästen får göra ett godkänt böj- och longerprov.

När jag pratat med mitt försäkringsbolag har de aldrig nämnt böj- och longerprov, travhästar ersätter man inte hältor på.

När jag pratat med mitt försäkringsbolag har de aldrig nämnt böj- och longerprov, travhästar ersätter man inte hältor på.

Får jag fråga vad du har för något försäkringsbolag isåfall? Varför skulle man inte ersätta travhästars hältor? Stabilt försäkringsbolag menar jag .. :eek: Har själv alldeles nyligen tecknat en försäkring på mitt varmblods sto som jag fick hem för tre veckor sen, hos agria. Och hos dom är det precis lika viktigt för ett varmblod som ett halvblod att det täcker hälta, som faktiskt är bland det vanligaste som händer våra hästar..

han används bara som ridhäst numera :)

Det är rätt att man inte kan försäkra sig mot hältor på aktiva tävlingstravare.
Men en travhäst som används som ridhäst går att försäkra mot hältor. De flesta försäkringsbolagen sätter dock reservationer om man inte kan uppvisa ett böj- och longerprov.

Även Agria har som regel att travare får reservation mot hälta även om de används som ridhästar. Kolla upp så att det inte ligger något dolt i din försäkring! Kolla också att hon är försäkrad under rätt ras! Det kan ha blivit ett missförstånd om du bara uppgivit att hästen är varmblod och inte att den är travare!

Jag har två kallblodstravare försäkrade i Agria.
Den ena har inte gjort böj- och longerprov eftersom hon av tidigare ägaren varit försäkrad som nordsvensk :eek: och inte som kallblodstravare. Då hon under de nio år hon varit försäkrad som nordsvensk inte hade haft några skador så slapp vi böj- och longerprovet då jag tog över försäkringen (och ändrade rasen så att det blev korrekt).
Den andra, yngre, har gjort böj- och longerprov och är försäkrad som ridhäst utan reservationer.

Senast ändrad:

Jag har också Agria, men eftersom min travare är aktiv inom travet så täcks inga kostnader som uppkommer för hältor, eftersom travarna slits så hårt. Det skulle aldrig fungera att ersätta alla behandlingar och undersökningar som görs för travhästars hältor. Däremot finns det vissa undantag, och jag har inte mina försäkringsvillkor i närheten men det rör sig väl om benbrott i hagen osv. Alltså inga senskador, sprickor eller ledinflammationer etc.

Immer: Tack för upplysningen, trodde det gällde alla travare över huvud taget, men då vet jag :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 248
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 674
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 603
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10