Galler för hästar som hoppar över frambommen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nate
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 5 401
Sv: Galler för hästar som hoppar över frambommen

Aha, du menar som Umes B50 (visst är det den de åker baklänges i?). Har inte varit inne i en sådan live men vad jag har sett så är det väl bom framför ändå? Och UMEsläp har väl inga säkerhetsbommar alls vad jag kan förstå? Annars gillar jag deras släp, iaf de nyare.

De har samma typ som tex. henra.

Dvs. en ring på utsidan som man får skruva på för att "lösa" ut bommen. Helt klart bäst enligt umes återförsäljare som tydligen totaldissat panikutlösningen på mitt släp (kylinge) när en bekant skulle köpa släp :smirk:

Om en häst tar sej över bommen är det fel begånget. Endera sitter bommen för lågt, eller så är hästen inte bunden nog kort. Så det hela är ett handhavandefel. Om grejorna är rätt justerade så är det omöjligt för en häst att ta sej över eller under bommen!

Du är så totalt fel ute som du någonsin kan vara. Det är totalt MÖJLIGT att ta sig över bommen oavsett hur kort man binder hästen och bommen är inte det minsta för låg... så att binda kort eller höja bommen är inget alternativ!

Äh, det kallar inte ens jag för säkerhetsbommar. Kollade lite på Atec i somras när jag var på falsterbo. De har också den där ringutlösningen på utsidan. När jag pratade med han i ståndet så totaldissade han också kylinges lösning och sa att anledningen till att de inte har samma utlösning på bommarna är att den var totalt värdelös. Jag skulle nog snarare tro att det beror på att kylinge/thule har patent på den lösningen :angel:

En till fråga jag kom på: Vad torde vara bäst om olyckan skulle vara framme - en transport med mycket utrymme framför bommen eller en med mindre?

Jag tror iaf att det får bli en kylinge eller thule med hösegel. Gäller bara att se om det dyker upp några begagnade med bra pris här i norr. Det enda som verkar finnas på begagnatmarknaden här är gamla tranesläp från -72 som ser ut att falla samman vilken dag som helst :devil:

Är det Albin som är en sån buse?
Har haft en welsh mountian som hoppade över bomen hur man än band, så jag kan intyga att det går fast bommen sitter högt. Hon sparkade sönder taket på transporten, där fram, samtidigt. Då var hon 2 år.

Såg kort på Albin på en annan tråd (sparade kortet på min dator, hoppas det är ok), han ser jättefin ut, lång hals han fått. Hur är han annars?

Näe, Albin är oskyldig. Han brukar inte hetsa upp sig i onödan :D Han är väldigt lugn, lite drumlig sådär och otroligt tjurig! Vi är ute och tömkör lite nu och då. Har suttit lite på honom och nu på lördag ska vi iväg och löshoppningsträna inför treårs.

Har dock löst problemen med bomhoppningen. Köpte en snedlastad där det inte finns några bommar att hoppa över för Boye.

Här är Albin tidigare under dagen när vi tränade lite på att stå i transporten:
DSC00646.jpg

Skönt att veta att han uppför sig. Hör av dig när ni gjort treårs. Vore skoj att veta hur det går. 3 år allaredan, var inte längesen han var föl.

Har dock löst problemen med bomhoppningen. Köpte en snedlastad där det inte finns några bommar att hoppa över för Boye.

Ja men det var ju smart!

Står hästen lugnt nu eller har den kommit på några nya hyss?

Har inte hunnit åka så mycket i den ännu men hittills har han inte kommit på något nytt sätt att påkalla uppmärksamhet utan står snällt i sin avdelning :banana:

Ja det blir intressant att se hur det går framöver. Nu börjar det ju äntligen hända lite saker! :D

Jag är dock osäker om han växer över eller inte... han verkar inte ha växt någonting på höjden sedan första sommaren utan bara breddat sig och blivit grövre. Så han ligger fortfarande på 145 :(

Ja det blir intressant att se hur det går framöver. Nu börjar det ju äntligen hända lite saker! :D

Jag är dock osäker om han växer över eller inte... han verkar inte ha växt någonting på höjden sedan första sommaren utan bara breddat sig och blivit grövre. Så han ligger fortfarande på 145 :(

Han som växte så mkt innan, har han bara stannat upp. Men han har många år kvar att växa på. Med en stor mamma och en pappa som lämnat stort så får man ju hoppas att han växer en bit till.

Ja, han växte ju i turbotakt första sommaren så jag hade hoppats på att han skulle växt mycket denna också. Men måttstocken hamnade på samma stället som vanligt i höstas efter betet...

Har haft en häst som bara växte vintertid, kanske det är det som Albin tänker göra. Vi får hoppas på det.

Liknande trådar

Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 568
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 584
Senast: Lobelia
·
Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 693
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 998
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka