S

Sliver

Jag har nyss suttit och läst gamla trådar om detta för att få lite råd och hjälp.

Mitt halvblod på 12 år har fått en svullnad på vänster bak vid kotan och en liten bit upp. Har ägt honom i 3,5 år och han har aldrig haft ngt problem. Vet att då han gjorde 3-års testet så fick han anmärkning att han hade lindrig galla båda bak men detta har dock inte visats sig sen.

Iaf så har han skrotat rätt så mkt nu då jag fick barn men jag har börjat rida igen men rider dock bara 1-2 ggr i veckan. Han är inte halt så det var därför jag blev så förvånad då jag upptäckte detta i förrgår när de kom in på kvällen. Under dagen igår så såg det bättre ut men imorse då var han svullen igen. Bör jag oroa mig? Hade tänkt rida honom ikväll....

Btw bytte bete för 1,5 vecka sedan kan det bero på det, eller kan det vara för att han har gått barfota vilket han inte brukar göra i vanliga fall?

Sv: Galla??

Ingen som vet?

Jag skrittade iaf ute på grönt underlag igår, travade även några steg. Red barbacka. Märkte inget på honom. Han var mindre svullen igår igen när han kom från hagen. Nu imorse så var han mer svullen.

Hm, det låter som att det är galla. Kommer inte på ngt annat.

Ja han är bra på kvällarna då han varit ute hela dagen, men då han stått inne över natten i sin box då på morronen så är han svullen igen. Tyckte dock att det var mindre nu i morse. Man kanske inte behöver oroa sig ngt. I övrigt är han som vanligt.

Så blir en gammal häst jag rider. Efter att hon stått stilla länge så blodet inte får cirkulera så får hon gallor på bakbenen men efter en ridtur blir hon bra igen! Jag brukar linda henne med paddar och fleecelindor på nätterna. Blir hon bra efter du har ridit?

Jag rider honom bara på kvällarna så då har han ju redan gått ute under dagen och fått ner svullnaden.

Till min stora glädje i morse så var han inget svullen, verkar som om det har gått över.

Hm, det jag funderar på är om stora mängder bitsocker kan ge sådana symtomer. Nån som vet?

Gallor som har med foderomställning att göra brukar komma dubbelsidigt men det kan vara skillnad i storlek mellan höger och vänster. Ofta berörs alla fyra benen även om det är vanligt att gallorna är större bak.
mvh
Lejonelle

I detta fall så har/hade han bara på ett ben endast. Fanns absolut ingen symtom alls på de andra benen.

Hästar kan ha en galla i bara ett ben utan att det för den dels skull behöver vara någon fara! Att den går ned då han rör sig är ju ett gott tecken. Är gallan hård eller ökar i storlek(eller inte minskar vid motion), eller om hästen börjar gå orent bör du kolla upp det med en veterinär då det kan vara tecken på inflammation.

Fodret kan vara en bidragande orsak till gallan, även parasiter kan ge gallor. Men då det är foder eller parasit relaterat brukar det oftas bli gallor i båda/alla fyra ben mer eller mindre.

Tack så mkt till er som har förklarat vad galla uppkommer av osv. :bow:

Det är andra dagen som hästen ser normal ut och det känns ju skönt. Dock har han inte varit besvärad av sin "galla" i benet utan har varit som vanligt, fast matte är orolig och rädd att det ska vara ngt farligt. Min häst är den som inte är sjuk och skadad utan han är frisk och hälsan själv iaf den tid som jag har haft honom 3,5år. Så då det blir ngt sånt här så blir man ju nervös över att det ska vara ngt allvarligt. Men man lär sig alltid något nytt varje dag med häst! :idea:

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 173
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Jag har en häst med konstaterad karpraltunnelsyndrom. Detta är konstaterat på klinik. Fick efter kliniken Metacam 11 dgr samt bara...
Svar
3
· Visningar
793
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 906
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama