Galla på framknä hos arab

neywaz

Trådstartare
En av mina araber har en galla, stor som en vindruva på ena framknät sedan ett år. Han har inte varit halt, men är inte så gammal heller, 2,5 år. Står ofta och vilar på diagonala bakbenet också. Han är lite knipt under båda framknäna. Vi ska in och röntga honom, men är så klart nervös och undrar om någon annan här har haft liknande på sin arab eller annan ras, och vad det var? Alla svar mottages tacksamt!

Sv: Galla på framknä hos arab

Har faktiskt aldrig träffat en häst med Gallor på frambenen. Bak är ju tyvärr ganska vanligt men tror dock inte att det är så vanligt med Gallor fram.

Gallor på bakbenen är ju ingen fara, utan man kan rida hästen som innan. Fram är jag lite osäker på så jag vill helst inte uttala mig om det om jag kan ha fel. Men du gör helt rätt i att ta hästen till Vet.

Haoppas det visar sig att det inte var ngt.
Lycka till och hör av dig hur gick med din häst!

Min häst har en galla på ett framknä och vid röntgen så visade det sig att han har en pålagring i mellersta karpalleden.

Min ena arab, den som är släkt med din (antar jag?), har sen jag köpte honom som 2åring haft en liknande galla på hf-knä.
Den ändrar sig inte, och han har inte haft några problem av den. fast man tittar ju på den och undrar vad den gör där, egentligen.
Han är dessutom röntgad i framknäna ua.

Min herre har sedan ett tag en galla på höger framknä, carpalleden. ohalt (även på böjprov) och rtg UA. Däremot har han en skelettdefekt i vänster bak (dvs diagnonala benparet), så de två hänger säkerligen ihop. Dock eftersom han inte har problem av gallan, så..

Fbldonnan kom ju in med ett väldigt svullet höger framknä, akuta svullnaden la sig på en vecka, kvar var en galla i carpalleden. Den berodde på hons kadat sträcksenskidan, och hade en inflammation i tåsträckaren och senskidan. Hon behandlades, gallan försvann, men kom tillbaka sen, då var leden lite retad med. Behandlades igen och blev bra, dock kan gallan komma tillbaka vid hård ansträngning (hysteriskt bus i hagen etc). Hon har varit ohalt hela tiden.

Så det kan bero på mycket, från 'ingenting' till icke-skelettrelaterade problem till ledproblem (benbitar etc). Det kan ju också bero på benställningen. Men rtg och ultraljud ger ju svar, är du fortfarande orolig kolla upp diagonala bakbenet med, om 'anledningen' finns där.

Håller tummarna att det inte är någon fara!!

Tusen tack för era svar, vi ska röntga honom på klinik, det känns lite lugnande när ni svarat att det kan vara flera olika orsaker :) Han ska röntgas runt om, så allt ska kollas upp! :)

CK - ja då de är säkert släkt, Nasaska är hans mormor...

*lånar tråden lite*

Blev nyfiken på var carpalleden sitter?..är det samma sak som carpus eller sitter carpellaleden på ett speciellt ställe på carpus? Är det på ett visst ställe så får du mycket gärna slänga in en bild (om du har) på vart den sitter..

Det finns tre carpalleder, övre, mellersta och nedre. Carpus är ju hela knäet så att säga, och carpalleden är alltså (en av) lederna i knäet.

Ingen bild på rak arm och hinner inte söka nu, men är ganska lättpalperade på upplyft, böjt knä.

Ok, tack för svar..med lättpalperad menar du då att man känner lätt vad dessa leder sitter om man känner på upplyft, böjt knä?..men hur sitter dessa 3 carpallederna?..är den mellersta mitt på carpus och dom andra precis ovanför och nedanför? Har försökt att få fram bild, men hittar inget, så har du lust och hinner någon gång så får du (eller någon annan) mycket gärna slänga in en bild på hur dessa carpallederna sitter på carpus!?... :bow:

Min häst har en galla på ett framknä och vid röntgen så visade det sig att han har en pålagring i mellersta karpalleden.

Vad innebär de att få den diagnosen rent ridmässigt? Har en äldre herre som också har typ galla i knä med en lite förstorad böjsena som inte är varm eller halt på något vis, men misstänker att de hör ihop med hans högra bakben som är lite stelt ibland.

Vi upptäckte vid en besiktning att hästen hade en liten markering på böjt spår vid longering. Böjprov var UA sen gjordes ombesiktning efter en vecka och då var det UA böjprov och UA longering.
Men jag ville ändå röntga p.g.a. gallan och då syntes pålagringen.
Nu rids han och körs nästan dagligen, har inte visat hälta än men ingen vet ju om och hur länge han kommer att hålla.
Kanske får han aldrig problem, eller får han det när han blir äldre? vem vet. Hoppning tyckte en veterinär att han borde undvika i alla fall.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 134
Senast: Sirap
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 779
Senast: Josofinito
·
Katthälsa Min stallkatt har vid två tillfällen under helgen tappat styrseln över ena bakbenet, lagt sig ned på sidan (på höften till det ben som...
Svar
2
· Visningar
1 211
Senast: Mooch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit