Galla på bogen?

J

joneya

När jag kom ut till stallet imorse hade min häst dels något som såg ut som ett insektsbett av något slag, och en knytnävsstor galla på bogen. Har aldrig hört talas om eller sett något liknande. Det var en mjuk vätskefyllad på bogen - en bit bredvid vad som såg ut som ett irriterat insektsbett. Allergireaktion eller vad? Hästen ifråga är ett varmblod som står med en shettis. Shettisen ifråga är underlägsen och får springa undan för min häst = han bör ju inte ha kommit åt att skada honom med en spark eller något.

Svullnad på bogen som inte överensstämmer med bogmuskulaturens form känns väldigt konstigt. Vad skulle det kunna bero på?

Kan nämnas att hästen är nyverkad, vilket kanske inneburit annorlunda vinklar mot för innan verkningen. Kan detta spela in?
 
Sv: Galla på bogen?

Har haft två hästar med bulor, den ena på bringan och den andra på rumpan. Båda såg likadana ut till att börja med, den första fick övergående hög feber, den andra var på bete så där vet jag inte. Den första fick öppnas och det visade sig att den var full av var, hon måste ha fått in ett främmande föremål på något sätt (jag hittade inget sår), den andra innehöll bara klar vätska och måste ha varit efter en spark. Då du har ett sår i nära anslutning kan det ha kommit in bakterier, så jag skulle iallafall ringa och rådfråga vet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp