Galla längre fram än vanlig "gräsgalla"

Sv: Galla längre fram än vanlig "gräsgalla"

Fast jag kan inte bortse från skoningen för i min amatörögon är tåaxeln så bruten att gallan, om den nu inte kommer från ett yttre slag, mycket väl kan komma av överansträngningen som foten får när den är så felverkad.

Kotledsgalla, vilket inte är bra. De "vanliga" gallorna man ofta ser när hästen till exempel har stått i box över natten sitter o kotsenskidan, inte i leden. Galla i leden tyder på problem av något slag.

gallan sitter ju i själva kotleden, det brukar tyda på att något är fel inuti leden. inflammation eller förslitning.

Antingen en häst som ständigt sparkar i något, t.ex vid fodring.
Fast min första gissning är helt klart att det är verkningen som är orsaken.

Jag har sett sådant förut och på de flesta har det gått tillbaka när en vettig hovslagare har fått göra vad denne skall fast det har givetvis tagit tid.

kl

sk kotledsgalla alltså. :bow: Tack för alla svar! Ni var till större hjälp än vad ni tror :)

jag hade ingen bild på hästen jag har i huvudet, men hittade denna på internet i en artikel som handlade om verkning av racehästar. Därför ville jag att man skulle bortse från vinklarna och bara säga vad man vet om den typen av galla :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
682
Senast: tara
·
Hästvård Hur tycker ni det funkat med limskor på häst som tappar "vanliga" skor. Min har inte så mycket kvar att spika i längre efter ett...
Svar
7
· Visningar
1 462
Senast: Lejd
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 630
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar