Galla i karleden?

Ireland

Trådstartare
Min häst har en jättestor galla i karleden på vänster bar. Känns som en kudde fylld med vatten. han har även haft på båda bak. Vad kan det bero på? Har även skrivit i en annan tråd för ett tag sedan att han har haft problem med vä bak. att det har låst sig och att han inte kunnat gå på det utam släpat det efter sig. När det hänt så har jag märkt att han blivit gallig i karleden. Men nu är han normal i benet, men har en stor galla. :confused: Han har även blivit gallig överlag i bak, men det tror jag beror på att han släppts på bete.
 
Sv: Galla i karleden?

Det här har även min totto i en karled, undersökt och röntgad av vetrinär, har ingen betydelse enligt henne utan ett skönhetsfel. "Senskidan" har av någon anledning (blivit uttöjd) förlorat lite elacticitet och kan inte tömma sig riktigt som den ska. Hur fylld den är beror på om han stått i boxen, rört på sig eller bara varmt eller kallt väder. För vår del vållar den inga bekymmer.

Verkar dock som om du har lite generella problem med benen, kanske bäst o låte vetrinär kolla på din häst.
 
Sv: Galla i karleden?

Ok. Jag hade en veterinär ute för ett tag sedan när han för första gången låste sig i benet. Men när vet väl kom så var det inte ett fel på hästen, så det var lite svårt för honom att säga vad det var. Nämde då gallan, men han visste inte vad det var.
Han har även börjat släpa hö bak lite nu vid ridning och tömkörning. Kan nämna med att han har kissing spines och har haft bäckenbensrotation där han då var lägre på höger sida. Då släpade han hö bak. Men nu är han rak. Kanske så att han inte riktigt orkar.. Jag vet inte. Så tråkigt när de aldrig kan vara helt felfria utan att det ska alltid vara nåt :(
 
Sv: Galla i karleden?

Inga fler som vet vad det kan vara? Jag kollade honom idag efter att han gått, och han var likadan..
 
Sv: Galla i karleden?

Jag är inte veterinär men har träffat en hästar med liknande besvär som diagnostiserades som en skada på djupa böjsenan. Vätskan i den inflammerade senan kan rinna i sitt fodral och bukta ut i karledshöjd. Om hästen är besvärsfri kan det vara en resttillstånd utan betydelse men om han har symptom kanske det vore värt att kolla en gång till.

Med reservation för min amatörism på området. HH
 
Sv: Galla i karleden?

Hej!
Intressant att det inte bara är min pålle! Jo, för några (2-3 kanske) månader sen fick han gallor i karleden på båda bak. Ibland bara på höger, ibland bara på vänster och iblan på båda. Han är inte halt eller så. Sen för nån vecka sedan började han även få på frambenen. Vad tusan kan det vara?

Han fyller 10 år idag, är ett engelskt fullblod, och har aldrig tidigare haft något liknande. Däremot får han alltid mycket "vanliga" gallor på bakbenen under början av betesperioden. Undrar om det kan vara gräsrelaterat??
 
Sv: Galla i karleden?

Hej!
Min häst har också liten galla i karleden på båda frambenen. I ena karleden har det gått hål och blivit en liten krusta, alltså muggliknande. Hästen har varit helt torr och ren om benen och står inne på nätterna. Hon betar på dagarna och det har varit mycket sol. Efter flera långvariga och besvärliga perioder med mugg så tror jag nu att karledsproblemen på min häst är någon typ av överkänslighet mot sol och gräs. Hon har ljus hud och tunn päls i karlederna. Har skrivit om detta i ett annnat inlägg här och fått en del råd, bl a kräm med solskyddsfaktor, vilket jag tänker prova.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 643
Senast: Glimra
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 920
Senast: Egonson_
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 653
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp