Galet sto efter fölning

Y

Yankee

Hej! Skulle behöva några tips på hur vi ska komma ur en svår situation med vårat sto. Hon fick föl för en månad sen och fölningen gick bra och fölet mår jätte bra. Men för ca en vecka sedan när vi släppte dem på ett lite större bete med fint gräs fick stoet knäppen. När vi ska komma ut och hämta henne och fölet i hagen anfaller hon oss. Det är ingen liten markering utan det är blodigt allvar. Tänder, öronen slickat bakåt och sparkar. Hon har aldrig gjort så innan. Och vi har haft många andra ston med föl och har aldrig sett något liknande. Vi får röra fölet och gosa med det, men vi får inte röra henne. Så det är ju inte för att hon ska vakta sitt föl hon gör så här. Det dumma är att det lilla fölet har börjat härma sin mamma och gör likadant. Någon som har något bra tips hur man ska göra?? :(

Sv: Galet sto efter fölning

Min spontana tanke är att se till att få in stoet och kolla så hon inte är skadad eller på något annatvis har ont.

Vi har fått in henne några gånger och när hon går i grimskaft är det inga problem och vi ser inga skador på henne. Men man litar ju inte på henne, det är ju det som är otäckt.

Jag hade nog följt rådet att låta undersöka henne av veterinär. Något stör henne det är ju uppenbart. Min erfarenhet säger att en häst gör inget utan att det finns en anledning, psykiskt eller fysiskt. /mvh Leteng

Hej! Skulle behöva några tips på hur vi ska komma ur en svår situation med vårat sto. Hon fick föl för en månad sen och fölningen gick bra och fölet mår jätte bra. Men för ca en vecka sedan när vi släppte dem på ett lite större bete med fint gräs fick stoet knäppen. När vi ska komma ut och hämta henne och fölet i hagen anfaller hon oss. Det är ingen liten markering utan det är blodigt allvar. Tänder, öronen slickat bakåt och sparkar. Hon har aldrig gjort så innan. Och vi har haft många andra ston med föl och har aldrig sett något liknande. Vi får röra fölet och gosa med det, men vi får inte röra henne. Så det är ju inte för att hon ska vakta sitt föl hon gör så här. Det dumma är att det lilla fölet har börjat härma sin mamma och gör likadant. Någon som har något bra tips hur man ska göra?? :(
Det kan inte vara så att hon gått i 30-dagarsbrunst? Många ston blir ju litet knäppa då men det du beskriver låter ju kanske litet för mycket. Som någon sa, hon kanske inte mår bra av någon anledning. Jag skulle försöka avvakta några dagar efter en grundlig genomgång av henne och se om hon lugnar sig, som du säger, fölet tar lätt efter och om det skulle vara hormoner som är orsaken så kanske man gör en grej av något som inte behöver bli det och som i bästa fall inte kommer tillbaka. Är hon annorlunda mot de andra hästarna också?

Ja, hon har börjat att stoa. Det kanske beror på det. Men hon får ju inte bete sig hur som helst ändå. Brukar den första brunstningen efter fölning vara värre än andra?
Hon går inte med några andra hästar i hagen eftersom hon är som hon är. Hade annars tänkt att släppa ihop henne med ett annat sto med föl.
Tack för era svar, ska även be en veterinär kolla henne.

Men fyy vilket otäckt sto ni har fått. Ta upp detta problemet med din vet. Det kan kanske hjälpa med någon typ av hormon spruta eller nått sånd. Jag skulle vara jätte rädd för min häst om hon blev sån.

Jag skulle absolut släppa ihop stoet med andra hästar, med eller utan föl, det är onaturligt för en häst att gå ensam och kan bidra till hennes griniga humör.
Hon kanske känner sig otrygg, hästar hjälps åt med att vakta och hålla koll så att dom andra kan slappna av, och kanske lägga sig ner en stund.

Hon har nu blivit mycket bättre och har slutat att stoa. Så det berodde nog på det. Funderar på hormonspruta, någon som har någon erfarenhet av det på hästar?

Släpp henne med andra hästar som någon nämde. Hon kommer bara att bli stressad av att vaka sitt sto själv.

Ja, hon har börjat att stoa. Det kanske beror på det. Men hon får ju inte bete sig hur som helst ändå. Brukar den första brunstningen efter fölning vara värre än andra?
Hon går inte med några andra hästar i hagen eftersom hon är som hon är. Hade annars tänkt att släppa ihop henne med ett annat sto med föl.
Tack för era svar, ska även be en veterinär kolla henne.
30-dagars är andra brunsten, den första reningsbrunsten, kommer redan på nionde dygnet, det är fölbrunsten. Dessa första behöver ju inte vara värre än vanligt men det är mycket hormoner i gungning i samband med fölning och allt som följer så visst kan de bli litet jobbiga även om jag inte haft något sto som betett sig riktigt så som ditt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat