Galet föl...

mijan

Trådstartare
Min kompis fick hem sitt nyinköpta föl förra veckan. Fram tills nu har det inte varit några problem. Han är social i hagen och snäll att leda omkring där inne. Men härom dagen skulle hon ta ut den ur hagen och ställa in den i stallet för att borsta lite på den...

När hon ledde ut den drog den bara iväg. Hon "åkte" efter några hundra meter och fick till slut stopp på honom. Då började han resa sig! Hon satte då på en hingstkedja och det fungerade hyfsat. Men han försökte fortfarande. Väl inne i stallet började han sparka efter henne när hon bortade bakdelen. Sedan tryckte han upp henne i ett hörn och det krävdes många knuff och stön innan hon kom därifrån. Han har även något annat trix för sig. Han drar ner huvudet och vevar med frambenen vilket gör att det blir svårt att hålla fast honom.

Någon som vet vad man ska göra? Hon har självklart försökt att säga till ordentligt genom att veva till honom med grimskaftet och dylikt. Han tror förmodligen att han är högst i rang.

Tacksam för hjälp!
 
Sv: Galet föl...

ett föl måste ju lära sig hur vi vill att den ska uppföra sig, lungt men bestämt med mkt. tålamod. föl är ju ganska livliga/leklystna, och han beter sig förmodligen så som föl gör mot varanndra och även mot äldre hästar (som kan säga till REJÄLT när dom tröttnar) tror inte det handlar så mkt. om rang.

föl är ju "busiga" :angel: ;)
 
Sv: Galet föl...

Fast det här känns mer som om han har fått tagit över hos uppfödaren. Han har kommit undan genom att bete sig på det här viset. När han tryckte upp henne mot väggen såg det ut som om det var något han gjort tidigare. Då hon lyckats få bort honom 1 meter och började gå därifrån tröck han tillbaks henne.
 
Sv: Galet föl...

jag tycker mer det låter som om pålle är ganska ohanterad ;)
om man försöker "trycka undan" en ohanterad häst så trycker den garanterat tillbaks.

sedan är det ju så att vissa är "busigare" än andra.
vi har 2 halvblodssyskon här (som vi haft sedan dom va föl, köppta ohanterade) den ena har varit väldigt lättfostrad, gått med på det mesta. medans den andra ifrågasatt allting, och varit väldigt lekfull.
 
Sv: Galet föl...

Då skulle jag nog satt in en annan äldre häst i hagen som satt den lille slyngeln på plats. Det är inte så att fölungen fått göra som han velat hos uppfödaren, utan han har nog blivit ranghögst nu eller att han inte har ngn som talar om för honom rätt och fel. Jag har råkat ut för det omvända. Hästar som fått göra som de vill och varit drägg att ha med att göra. En vecka ihop med mina så har de inte sagt ett pip sedan.

Om din kompis inte klarar av att fostra den lille själv är en äldre häst i hagen det bästa.
 
Sv: Galet föl...

Då skulle jag nog satt in en annan äldre häst i hagen som satt den lille slyngeln på plats. Det är inte så att fölungen fått göra som han velat hos uppfödaren, utan han har nog blivit ranghögst nu eller att han inte har ngn som talar om för honom rätt och fel. Jag har råkat ut för det omvända. Hästar som fått göra som de vill och varit drägg att ha med att göra. En vecka ihop med mina så har de inte sagt ett pip sedan.

Om din kompis inte klarar av att fostra den lille själv är en äldre häst i hagen det bästa.

Det kan ju vara en idé!
Tack :bow:
 
Sv: Galet föl...

Jag skulle absolut byta hagkompis eller sätta in en till i flocken. En ettåring är inget som kan fostra en fölis.
 
Sv: Galet föl...

Galen låter det absolut inte som han är, snarare en fullt normal unghäst som testar sina förmågor. Håller med övriga om att han nog skulle behöva fostras av en vuxen häst!
Dessutom låter det som om din kompis skulle behöva lite träning i att handskas med unghästar...finns det någon med erfarenhet som kan hjälpa henne? Risken är att det blir värre om hon inte får hjälp att ta tag i situationen...han blir ju större och starkare för varje dag :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästvård Hej! Har kanske en något onödig fråga.. Min D ponny och jag har precis bytit stall, 1 Januari. Skulle då duscha av hennes fötter. I...
Svar
18
· Visningar
1 415
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 473
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp