Galet att bli hästägare?

Sv: Galet att bli hästägare?

Fast på samma gång så kan det vara hästen som gör skillnad på hur snabbt Ts kan ta sig igenom sin svåra period i livet. Att ha en häst vid sin sida när man kämpar för sitt liv är väldigt bra. Att vara tvungen att åka till hästen och ge den vad den behöver kan göra att man finner mening i livet även om det givetvis kan vara väldigt jobbigt vissa dagar också. Antalet dagar man helt stannar i sängen kan minskas ordentligt när man har något konkret att gå upp till. Sedan har ju inte Ts tänkt ha sin häst i ett stall hemma med hela ansvaret utan hon har ju tänkt ha den kvar på ridskolan och jag tror säkert att de tar hand dom hästen en kortare tid om Ts skulle bli så dålig att hon inte kan ta hand om den några dagar.
Den dagen hon flyttar hemifrån är ju ganska avlägsen just nu till skillnad om hon vore frisk och skulle flytta hemifrån nästa vår. Då hade jag hållt med dig om att det hade varit dumt att köpa häst just nu. Då hade det varit bättre att vänta tills hon hade egen stabil ekonomi men nu ser ju Ts liv lite annorlunda ut.
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Känner du att du har den ekonomiska biten löst så tror jag helt klart att du är redo att bli hästägare.
Och med tanke på hur mycket som kan gå fel i ett hästköp så gör du helt rätt i att köpa just Ninya som din första häst.
Hoppas att du lyckas övertala dina föräldrar :)
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Fast på samma gång så kan det vara hästen som gör skillnad på hur snabbt Ts kan ta sig igenom sin svåra period i livet. Att ha en häst vid sin sida när man kämpar för sitt liv är väldigt bra. Att vara tvungen att åka till hästen och ge den vad den behöver kan göra att man finner mening i livet även om det givetvis kan vara väldigt jobbigt vissa dagar också. Antalet dagar man helt stannar i sängen kan minskas ordentligt när man har något konkret att gå upp till. .

jag förstår precis hur du menar men det kan vara rent livsfarligt att hänga upp sitt mående på något som man själv inte "äger" kontrollen över (som att äga en häst som man inte har råd att äga).
Egna, bittra erfarenheter förvisso men sökandet efter healing och helhet hos något utanför en själv blir bara en illusion och man faller desto hårdare när drömbilden byts mot verkligheten som inte är så snäll.... :crazy:
 
Sv: Galet att bli hästägare?

jag förstår precis hur du menar men det kan vara rent livsfarligt att hänga upp sitt mående på något som man själv inte "äger" kontrollen över (som att äga en häst som man inte har råd att äga).
Egna, bittra erfarenheter förvisso men sökandet efter healing och helhet hos något utanför en själv blir bara en illusion och man faller desto hårdare när drömbilden byts mot verkligheten som inte är så snäll.... :crazy:

Så kan det givetvis bli men jag tror faktiskt inte att Ts föräldrar struntar i hur hon mår en dag och kastar ut henne och struntar i hästen utan jag tror att de är medvetna om att tar de beslutet att köpa hästen så blir den deras ansvar också nu när situationen är som den är.
Det är ju så för alla att ens ekonomiska förutsättningar kan ändras och då får man ju göra det bästa man kan av situationen.
Det måste inte bli en illusion utan det kan bli oerhört bra också.

Givetvis måste ju Ts och hennes föräldrar göra upp om hur de ska göra den dagen Ts flyttar hemifrån. Jag skulle aldrig säga till min dotter att ja, nu har du flyttat hemifrån så nu får du antingen sälja hästen eller ta den med dig. Självklart var jag medveten om att hon en dag skulle flytta hemifrån och jag var helt på det klara med att hon inte skulle ha råd att försörja sin häst utan att det fortfarande skulle vara mitt ansvar precis som det var innnan hon blev vuxen.
Nu är det kanske lite skillnad eftersom min dotter var 13 år när hon köpte sin häst och hon är frisk och kunde flytta hemifrån några månader efter studenten men hon oroade sig för sin häst och då var det skönt att kunna säga att det ordnar sig. Han stannar här. Som förälder så måste man ju tänka längre än vad näsan räcker och tänka på hur det ska bli om några år också. Även om min dotter är frisk så har hennes häst varit ett stort stöd under hennes tonår vilket är en tuff tid för alla mer eller mindre. Att då som förälder säga till sitt barn att "det får du väl fixa så gott du kan" när det är dags att flytta hemifrån när man en gång har gått med på att skaffa hästen tycker iallafall inte jag är särskilt schysst.
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Allting handlar väl om vad man har för erfarenheter.
Jag menade inte att TS föräldrar skulle kasta ut henne. TS kanske vill flytta alldeles av sig själv...? Kanske TS föräldrar ställer motkrav (vilket man ju kan anta/hoppas) på TS som hon inte vill ställa upp på i evigheter?

Jag fattar vad du skriver:
Det är ungefär 20 år bort tills min dotter ska flytta hemifrån (?). Någon häst vet jag inte om hon vill ha, men om hon nu har en häst som hon haft sen hon var tonåring (eller yngre) och som hon inte kan ta med sig till sin universitetsstad, ja, då kan jag nog tänka mig att hjälpa henne att "behålla" hästen om hon vill det. Hästen var viktig för mig också under min uppväxt. Jag tror inte jag överlevt utan den om jag ska vara ärlig.

Men jag tycker inte att TS ska förlita sig på sina föräldrars goda vilja i det här läget.
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Jag tycker absolut inte du skall tveka gällande dina kunskaper! Är man medveten om bristande teoretiska kunskaper så är det bara att börja köpa/låna böcker o läsa läsa läsa!

Allt annat hanteringsmässigt lär man sig längs vägen, ingen är fullärd! Det är bra att stå i ett stall med vana hästägare som man kan ha som bollplank och "se o lära".

Själv köpte jag egen häst som 19åring efter att ha haft medryttarhäst i tre år och dessförinnan bara 5år på ridskola. Det har gått hur bra som helst! 8 år sedan, tiden rusar iväg!

Tjata ordentligt nu och lycka till! Klart din älskling skall få slippa ridskolan på äldre dar! (vilken ridskola är det? Jag är ju Mölndalsbo från början o hade min ridskolekarriär där)
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Jag kan ju faktiskt tillägga att jag fick sponsring av mina föräldrar trots att jag t.o.m. hade flyttat hemifrån när jag köpte min häst. Inte genom månadskostnad, men genom en garanti att dom ställer upp ekonomiskt om något skulle hända. Jag och hästen levde på studielån och sommarjobbspengarna. Jag lyckades ha häst för ca 1000kr/månad, så det var inga svårigheter. Jag hade mått väldigt dåligt innan min älskade Andi kom in i mitt liv, en galen o ohanterbar slakteriaspirant som jag köpte för en spottstyver. Allt gick bättre med häst faktiskt! Mådde otroligt mycket bättre, pluggade bättre o klarade skolan! Fick praktik, sedan jobb och slutet gott allting gott ;) ännsålänge lever vi lyckliga resten av våra dagar! O har visst fyra hästar till i familjen...

Du kanske kan jobba av lite stallhyra i stallet? Ridskolor brukar väl inte vara ledsna för hjälp. Så får du både jobbträna och göra det du gillar! Det kanske är ett gott initiativ om du kan jobba på ridskolan före du köper hästen, då visar du dina föräldrar att du är beredd att kämpa för hästeriet. Glöm inte att verkligen prata om hur mycket bättre du mår i stallet! Läs på om hästen i terapin, så får du nog massa goda argument! Mina föräldrar protesterade mot häst i alla år, tills de insåg att jag faktiskt la all min vakna lediga tid i stallet o att jag inte tänkte sluta med det oavsett ålder, killar o plugg. Använd det som argument oxå, att du spenderar din fria tid med vettig sysselsättning istället för destruktiv... ;)

Kämpa på! O även om du inte skulle lyckas nu mot förmodan, så tänk att du med plugg och styrka kan få ett jobb och då kan du själv välja om du vill ha häst eller ej! Som sagt jag klarade mig själv+häst på då 6900:-! Ingenting är omöjligt!!!
 
Sv: Galet att bli hästägare?

och till TinyWiny :bow::bow: Instämmer helt i era positiva tankar :)
Har också samma erfarenhet av föräldrar som alltid funnits där och backat upp mitt hästägande, även efter jag flyttat hemifrån.
 
Sv: Galet att bli hästägare?

*Svarar lite till alla nu igen ;)

Att jag inte ska orka med pga det psykiska har jag givetvis funderat över. Jag hade troligen inte orkat om det skulle vara vilken häst som helst som jag skulle ta hand om och rida varje dag. Men den här hästen är ju inte samma sak, när jag rider henne är enda gången jag alltid mår bra oavsett om jag har en bra eller dålig period i "övriga livet". Det är en av de anledningar till att jag skulle stå kvar på ridskolan också, om det blev aktuellt, då det alltid går att låta hästen gå lektioner om man vill det (det är till och med väldigt uppskattat). Dvs skulle det krisa ihop sig så blir inte hästen stående för det åtminstone.

Om det blir aktuellt är det tidigast när jag klarat av skolan, om ett år. Skulle jag känna att jag inte klarar av det (psykiskt) så skulle jag givetvis inte ta över henne även om jag fick.

Om/när min livssituation och inkomst ändras så lär jag ju betala åtminstone åtminstone en del av hästen. Jag förväntar mig inte att mina föräldrar ska betala hela hästen hela livet, utan att jag betalar det jag kan utefter förutsättningarna. Mina föräldrar är för övrigt inte helt bakom flötet och skulle aldrig acceptera att köpa något de inta kan finansiera i längden heller.

Tackar för övrigt så mycket för alla uppmuntrande ord och inlägg :)

Kvandi: Det är Annas ridcenter jag rider på (ligger dock i Mölnlycke och inte Mölndal)
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Det är inte alls galet att du blir hästägare. Jag tycker du är klok. Fortsätt rida henne som du gör nu (du har gjort fantastiska framsteg tillsammans med hästen!) och njut. Du har en plan, först tidigast om ett år när du är klar med skolan är det aktuellt med köp och du får dessutom tid för att tänka över det hela ordentligt (rent ekonomiskt osv). Prata med din ridlärare om vad du har för funderingar. :)

Jag hade en jobbig period i mitt liv när jag var i din ålder, och att få komma till stallet och vara med min drömhäst gav mig ro i själen. Då kunde jag koncentrera mig, koppla bort allt annat. Så otroligt viktigt att känna den känslan när man är deprimerad, eller vad man nu är, för då kan man jobba på att hålla kvar/få tillbaka den känslan i andra situationer. Förstår vad du känner för den där hästen. :love:
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Äsch vad svårt det är.
Man ger ju råd utifrån den erfarenhet man själv har, och jag tänker njae...
Men jag vill i allafall önska dig lycka till och fortsätt rid, men ta med dig den känslan när du åker från stallet också. :)
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Jag tycker absolut inte du är hård, jag vill ju höra hur folk tänker för att få olika tankar om det helt enkelt. Bättre att fundera ordentligt innan än efter. Och jag förstår vad du menar. Jag vill inte hänga upp mitt mående helt på en häst, men det är också fakta att hästen helt klart är en av få saker som motiverar från vecka till vecka.
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Jag måste bara säga att du är en otrolig tjej! Du är så modig och duktig som lägger ut bilder och filmer på er, och sedan suger du åt dig all konstruktiv kritik! Du verkar aldrig ta illa upp, utan tar emot allas råd. Det är inte alla som klarar det!:bow:
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Vad härligt att höra, Tack! :)

För mig är det ganska självklart (varför lägga ut något/skriva om man inte vill ta åt sig något alls? :D ), så länge kritiken är konstruktiv och det brukar den vara. Sen känner jag mig förbannat dålig emellanåt, men det kommer från mig själv och inte kritiken.
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Man tycker oftast att folk lägger upp videon för att få höra hur bra de är. Sen blir de hysteriska om någon kritiserar dem. :cool:

Som tidigare sagt, hade jag sålt min häst till dig när som helst, men aldrig till en som är bättre än dig men inte ser sina brister.
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Amen to that :bow::bow::bow:

Miedo, den häst som hamnar hos dig kommer garanterat att bli väl omhändertagen av en mycket klok förstahästägare :)
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Man tycker oftast att folk lägger upp videon för att få höra hur bra de är. Sen blir de hysteriska om någon kritiserar dem. :cool:

Som tidigare sagt, hade jag sålt min häst till dig när som helst, men aldrig till en som är bättre än dig men inte ser sina brister.

Jo det förekommer ju iofs :D Vem vet, jag kanske också blir sådan någon dag om sisådär 50 år när jag tycker mig kunna saker... ;)

Blir helt klart glad över att höra det! Hoppas verkligen det här går att genomföra på något sätt...

Amen to that :bow::bow::bow:

Miedo, den häst som hamnar hos dig kommer garanterat att bli väl omhändertagen av en mycket klok förstahästägare :)

Tack så mycket! :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 824
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 405
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 252
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp