Galet att bli hästägare?

Miedo

Trådstartare
Jag är 19, har ridit i drygt 6 år (ridskola + en del ridning i ettan på gymnasiet), och senaste 4 åren har jag hyrt favorithästen på ridskolan regelbundet 1 gång i veckan utöver lektioner.

Hästen är numera 18 år, är född på ridskolan och har gått i verksamheten i princip sedan hon varit helt inriden, samt haft 3 föl. Mycket humör men sjukt rolig att rida och tycker det är roligt att jobba/springa(:cool: ). Hon är hyfsat ful i kroppen, bukig och rygg som ett hustak, men mår bra.

Grejen är att jag vill ju ha henne. Jag hade aldrig ens funderat på att vilja köpa henne om hon varit privathäst, men nu är hon ju inte det. Jag tycker egentligen inte jag är nog duktig för att ha egen häst. Men även om jag inte rider i närheten av bra så vågar jag påstå att hon får ut mer av ett pass med mig än en genomsnittlig dag på ridskolan. Skulle jag köpa henne och stå kvar på ridskolan med henne (utan att hon deltar i verksamheten) så skulle hon vara omringad av lika mycket kunskap som hon haft hela livet - Så på något sätt tänker jag mig att det åtminstone skulle vara en förbättring för hennes del.

Jag håller på att bearbeta mina föräldrar lagom diskret redan nu, för det lär ta minst något år att övertala dom, om det någonsin går.

Men det jag tror jag startade tråden för är väl att jag vill veta om jag tänker galet om det här. Vad bör man kunna för att vara en någorlunda bra hästägare?


Det jag känner personligen att jag brister mest i när det gäller kunskaper utanför själva ridningen är väl foder och skador/sjukdomar. Dock finns det ju människor i stallet och i min kompiskrets som har mer kunskap och givetvis skulle jag läsa på om det blir aktuellt.

Dels vill jag ge hästen bättre förutsättningar hennes sista år (förhoppningsvis så många som möjligt), men jag vill också se om jag faktiskt kan få henne lite bättre både i kroppen och i ridningen med träning, mat och ordentlig genomkoll av henne. I annat fall lär hon bli kvar i verksamheten så länge hon är hel nog att gå lektioner öht.
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Kunskapsmässigt ser jag inga större problem, du är medveten om dina brister och det är toppen att då stå på ett ställe där du kan få hjälp. Det är ju även ett utmärkt sätt för dig att skaffa dig den kunskapen du behöver inför framtida hästägande.

Kostnader har du kanske redan koll på men annars kan det vara bra att tänka på att det kan bli ganska dyrt. Om du bor i Göteborg gissar jag att stallplatsen inte är billig på ridskolan, men framförallt kan en äldre häst dra med sig högre kostnader i form av tex mer foder, tandvård etc.

Lycka till, jag tycker det är en jättefin tanke att ge hästen du tycker så mycket om några fina sista år och det är väl perfekt att som första häst köpa en som du redan känner väl! Jag har själv köpt tillbaka min gamla häst och jag är glad varje dag för att hon är hos mig och för att jag kan se till att hon har det bra under sina sista år :)
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Foder går att plugga på, finns många bra böcker att läsa!

Skador (och väldigt mycket annat) kan man såklart till viss del läsa in sig på också men där är det också mycket erfarenhet, att man är med om mycket, ser mycket och då även lär sig mycket. Erfarenhet kan man bara få med tiden och så länge man har kunnigt folk att fråga ser jag inget fel i att skaffa sig den erfarenheten med en egen häst. :)
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Jag köpte för många år sedan en 22 åring som såg ut som ett spjälstaket med päls på.

Efter ca 1 år med rätt mat och ridning med anpassad utrustning fick vi sen ytterligare 4 underbara år.
Och jag trots en del skador så ångrade vi oss ALDRIG en minut, utan vi skulle göra om det igen om vi fick chansen......

Har hon gått i versamheten sen hon reds in, undantaget när hon var dräktig, så är hon med största sannolikhet mycket sund och robust och kan säkert ge dej minst 8 år av glädje.... Om nu inte olyckan är framme men det kan man aldrig värja sej emot oavsett vad man har för häst.....
 
Sv: Galet att bli hästägare?

kl

Jag har lärt mig så himla mycket av varenda häst jag har haft, fullärd blir man aldrig och ingen är expert från början! Läs så många böcker du kommer över - och läs dem "kritiskt" så fastnar kunskaperna bättre (stämmer det verkligen, hur funkar det och varför).

Har du bra stöd från ridlärare etc och ekonomin i det så tycker jag det är en bra idé! (Jag kommer ihåg er från ridskole-tråden och du och hästen verkar så himla fina ihop!) Lycka till!
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Tycker du verkar ha en sund inställning till hästar och lärande.
Som förstagångshästägare (långt ord) så kan det ju inte vara bättre än att faktiskt vara kvar på ridskolan där man hållit till i flera år.
Människorna där känner ju både dig och hästen vilket är jättebra när du behöver hjälp.
Håller man utkik så finns det både föreläsningar och enklare kurser som man kan gå både i foderlära samt hästens sjukdomar.
Har du ridit hästen under så lång tid också så känner du ju förhoppningsvis till hennes normaltillstånd och kan således avgöra om något känns fel.

Jag tycker du ska köra på detta och redan nu flagga på ridskolan för att du är intresserad av att köpa henne.
Hon borde väl egentligen inte gå i verksamheten så mycket längre kan ju jag tycka eftersom hon ändå är så pass gammal.

Men först och främst tycker jag du ska prata med vänner och ev ridläraren om att göra upp en riktig budget för att se vad det faktiskt kostar att ha häst. Misstänker att föräldrarna också vill veta detta om det nu är de som ska betala.
Glöm inte att budgetera för fortsatta ridlektioner vilket jag tycker att du absolut ska fortsätta med. Kanske privatlektioner? Personligen tycker jag att dessa ger mer.

Lycka till!
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Jag tycker att du resonerar klokt på många sätt.

Det som jag tycker är största frågetecknet är din ålder.
Inte så att du är för ung för att äga häst, men du är i en fas i livet där det är vanligt att man flyttar för jobb, studier och så vidare. Ekonomin är ofta osäker när man är precis i begrepp att bli självständigt vuxen.

Kommer din framtid att vara så stabil att du verkligen kan behålla hästen, både gällande ekonomi och bostad (om du flyttar för studier eller jobb, kan du behålla den då?)?
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Varför inte?

Det du behöver lära dig kommer du att lära dig som hästägare tids nog, man liksom utvecklas hela tiden om man vill :)

Låter som att du har en bra backup av folk på ridskolan som kan hjälpa dig vid behov.
Har du råd och du gillar hästen så go for it!
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Att du kan ha häst tror jag säkert men tänk dig noga för om du köper en sådan gammal häst. Hon kan säkert hålla i många, många år men du är också 19 år – de vill säga du har en period framför dig när princip vad som helst kan hända i livet. Du kanske upptäcker att äga häst inte fungerar i livet om några år och då är en sådan gammal ridkolehäst nästan omöjlig att sälja. Du kanske blir tvungen att slakta en frisk men gammal häst tidigare än nödvändigt och det är inget roligt avslut för en gammal trotjänare.
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Hej!

Om du har råd och tid tycker jag du ska köpa. Du verkar ha en så sund inställning till hästar och ridning att det inte borde bli några problem.

Själv läste jag hästhållning 1 år innan jag skaffade min första häst, hade jobbat ett par år med hästar och varit medryttare, skötare, men när vi väl fick våra skador var det ändå som om jag inget visste. Och den känslan hänger kvar, fastän jag är inne på min 4e häst nu..

Att erkänna att man inte vet allt är en superbra grundförutsättning!

Gogogo!! Säger jag, som också följt er i diverse trådar!

/Lavinia
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Jag tycker du verkar besitta en hel del kunskap, och du verkar ha sunt förnuft. Man kan inte allt, och vågar man inse att man inte gör det och därmed fråga om hjälp så brukar det gå bra.
Står själv på en ridskola och det är guld värt att ha kunniga människor runt omkring sig.

Som många andra poängterar så är det ju ekonomin.
Hur länge är dina föräldrar villiga att hjälpa till?
Har du pengar undanstoppade ifall du inte får ekonomisk hjälp med pållen? (många får ju pengar när man fyller 18, så betalade jag för min häst när jag slutat skolan innan jag fick jobb)
Gällande flytt, så ser jag inget hinder så länge du inte ska flytta utomlands möjligtvis.
Jag har flyttat huller om buller här nere i södra Sverige och pållan har glatt fått följa med.

Prata med dina föräldrar, om du ska plugga eller liknande - betalar de för hästen åt dig?
Vem står för vet. kostnader om något skulle hända om du inte har jobb och inga pengar?
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Jag håller på att bearbeta mina föräldrar lagom diskret redan nu, för det lär ta minst något år att övertala dom, om det någonsin går.

Men det jag tror jag startade tråden för är väl att jag vill veta om jag tänker galet om det här. Vad bör man kunna för att vara en någorlunda bra hästägare?

Jag vänder mig lite mot flocken här faktiskt.

Om du är 19år så är det inte dina föräldrr som behöver övertlas. Det är du som ska ta ett ansvar för den här hästen även ekonomiskt.. Att lasta över det på sina föräldrr vid din ålder anser jag inte vara rätt. Och även om de nu skulle låta sig övertalas så kommer den dagen då du blir så ill tvungen till tt ta över det ekonomiska ansvaret.

Jag nser alltså inte att du ska övertala din föräldrar att köp hästen utan tycker tt du själv ska spara ihop pengr, se över din ekonomi och om/ när den dagen kommer tt du är ekonomiskt förberedd så ser jag ing problem med att köp hästen.

All är vi barn i början och så länge du vågar fråga när problem uppstår så behöver du inte veta llt. Problemen brukar snarare uppstå hos folk som tror sig veta llt.:grin:
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Kunskap kan man skaffa sig sålänge man är ödmjuk och mogen nog. Din ålder gör också att du kan ansvara för saker såsom kontakt med veterinärer, hovslagare etc. Däremot är frågan vem som ska finansiera hästen. Därför att en häst kostar inte bara i hyra, foder, hovslagare och fördsäkring. Man ska ta ut tandläkare och ryggkunnig, sadelprovare och köpa ny/stoppa om utrustning. Det ska till täcken, evetuellt hyra för släp vid behov (kanske tom bil med dragkrok), sen är det småsaker som insektsmedel och så vidare.

Förutom mat och hyra bör man ha en buffert som man kan ta av, och det kostar minst 1000:-/mån att ha häst utöver den regelbundna månadskostnaden. Om dina föäldrar ska betala måste de veta vilka summor det handlar om, för du kan inte riskera att din häst kanske inte kan få sin årliga ryggkoll (som fö är extra viktig för en äldre häst) bara för att dina föräldrar inte vill betala. Samtidigt måste du fundera på vad som händer om du inte får ett tillräckligt välbetalt jobb när du gått ut skolan.

Om jag var du skulle jag nog överväga att vänta med hästköpet till om ett år eller så, när du slutat skolan och fått ett arbete. Så att du vet att du har råd att ha häst.
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Som någon annan skrivit går det att läsa sig till kunskaper kring foder eller gå kurser. Grunderna kan man lära sig på egen hand och sedan finns det som allt annat med hästar, kunskap i oändlighet inom foderkunskaper också. Mycket kring foder går dessutom i vågor, mode och nya kunskaper kommer lite då och då med forskning.
Så det ska man inte haka upp sig på såvida man lär sig det grundläggande så att säga.

Sen får man vara lite källkritisk när det kommer till kunskap om häst, allt man läser behöver inte vara vettigt men om man fokuserar på det som varit ett vinnande koncept långt tillbaka som håller än idag kan man vara på rätt väg men man får även själv fundera på om man anser att saker är vettiga eller inte för ens egen hästhållning.

Lite samma tycker jag ang skador/sjukdomar. Det vanligaste kan man lära sig att känna igen symptomen på och vad man bör göra. Varje häst och tillfälle vid skada eller sjukdom är unikt och det handlar mycket om att lära känna hästen och veta när något urskiljer sig från det normala och det är ju en inviduell bedömning av individen oftast.

Sen får man mycket hjälp av andra hästägare i stall. Jag tror alla frågar någon gång för en second opinion från andra i stallet om man känner sig osäker på sin egen bedömning eller om man vill övertygas om att man är på rätt väg.
Ingen är fullärd när det kommer till hästar eftersom att allt är så unikt och man kan inte jämföra häst och häst med varandra och deras behov.
 
Senast ändrad:
Sv: Galet att bli hästägare?

Varför ska du försöka övertala dina föräldrar? Du är ju vuxen så du bestämmer väl själv om du vill köpa häst? Givetvis försörjer du ju dig själv och hästen också.
Har du kvar hästen på ridskolan och går kurser och fortsätter att ta ridlektioner så löser sig nog ditt hästägande riktigt bra i övrigt :)
 
Sv: Galet att bli hästägare?

KL

Spelar det någon roll hur TS och hennes familj löser finansieringen av ett eventuellt hästköp och -ägande? Givetvis behöver man se till att ekonomin går ihop men varifrån pengarna kommer borde väl ha mindre betydelse för de som inte är inblandade.

Det finns ganska många myndiga personer som får ekonomisk stöttning av sina föräldrar, och det gäller inte bara hästar.
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Försöker svara lite allmänt till alla nu.

Jag mår inte vidare bra psykiskt, pluggar fortfarande på gymnasiet, bor hemma och har ingen inkomst. Jag jobbar på den psykiska hälsan och hoppas givetvis att det ska bli bättre inom inte alltför lång tid, men då jag mått likadant konstant under 4 år lär det inte gå vidare snabbt att ta sig ur, om jag alls kommer ur det. Som det är nu skulle jag inte orka med ett jobb även om jag kunde få ett, kort sagt. Så om jag ska ha häst någon gång närmaste åren så är det enda realistiska att mina föräldrar i så fall skulle betala för det. Att vi (de) har råd vet jag, utan problem. Sedan huruvida det är moraliskt rätt att låta de betala det är en annan sak. Men för mig är det enda realistiska chansen och för mig så är det värt att vara en omoralisk, snyltande dotter om det innebär att jag skulle få ha den här hästen helt enkelt.

Hästen är min ridlärares/stallägares första egna uppfödning och hennes personliga favorithäst på ridskolan. Så så länge hästen håller sig frisk skulle det antagligen inte vara några problem att sälja tillbaka (inget man kan veta säkert såklart).

Min bästa vän har själv haft häst på ridskolan under två år, så jag har ganska bra koll på kostnader och vet att det dessutom dyker upp fler kostnader än det man räknar med^^ Men som sagt så är det mina föräldrar som skulle få stå för det om det blev aktuellt, åtminstone till en början. (Sedan om ni tycker det är fel av mig är ju en annan femma)

Själv tycker jag att jag har en ganska bra grundinställning till hästar och hantering. Är överlag öppen inför ny kunskap men går inte på vad som helst för det. Inte mycket erfarenhet, men jag känner hästen bra sedan innan och totalt nollställd är jag inte heller. När man hyr häst på ridskolan ingår ungefär samma hantering som när man är medryttare antar jag.

Som sagt, hade hon varit privathäst hade jag inte ens övervägt att försöka få henne till min egen. Utan det är det att hon är ridskolehäst och jag känner henne som jag inbillar mig att även om jag inte är bra så borde hon inte må sämre av mig åtminstone :angel: Sedan är det ju helt omöjligt att veta om hon kommer hålla två månader eller tio år till, men det kan man ju å andra sidan aldrig veta.

Känner på mig att jag glömt hälften av det jag tänkte skriva, får väl fylla på igen senare...
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Rent hästmässigt sett så låter det som att du har bra förutsättningar, sen lär man sig alltid nåt nytt.

Rent socialt så tycker jag att du ska ta hand om dig själv, komma på fötter och bli självständig innan du köper någon häst.

Hur kul är det om tre-fyra år när du känner att det är dags att flytta hemifrån och du står där med en häst som du inte kan försörja? Nu är jag visst lite hård men jag flyttade hemifrån och tog med mig hästen utan att "egentligen" ha råd, eftersom mina föräldrar betalat hästen åt mig tidigare.
Det blev ett stålbad och slutade med att jag fick lära mig den hårda skolan och fick sälja hästen.

Du är 19 och i startgroparna för ditt eget liv. Kan du inte betala för hästen ska du heller inte köpa den. Jag hoppas (För din skull) att dina föräldrar säger nej.

Ta hand om dig själv, det är hemskt att ha ansvar för något som man inte kan ansvara för. Som att äga en häst som man inte har råd att betala för tex.

Förlåt för att jag skriver så hårt och rättframt men det är så jag tänker/känner och som svar på frågan i din rubrik så: Ja, det är troligen galet av dig att bli hästägare i det här läget.
 
Senast ändrad:
Sv: Galet att bli hästägare?

Som ridlärare blir jag väldigt glad av att läsa det du skriver, jag önskar att jag kunde hitta precis en som som du till var och en av våra lektionshästar den dagen det är dags för dem att gå i pension! Prata med din ridlärare - de kommer säkert ställa upp o hjälpa dig.
 
Sv: Galet att bli hästägare?

Då förstår jag varför du behöver ha med dina föräldrar på tåget och jag hoppas verkligen att de hänger på. Det finns inget som är så bra för både kropp och själ som att få vara med sin egen högt älskade häst :love:
Jag hoppas att du får må bättre snart även om jag vet att det är lång väg så har du verkligen något att kämpa för. Livet har så oerhört mycket att ge.

Ett litet ps är att om du inte kan jobba när du har slutat gymnasiet så kan du vara berättigad till viss hjälp ifrån försäkringskassan men det vet du kanske redan. Det kan ju vara bra att kolla upp för det känns ju alltid bra att kunna bidra lite själv till sitt uppehälle och till hästen och sedan ha dina föräldrar i ryggen :)

Jag hoppas verkligen att du får din drömhäst. Det är sådana som du som kämpar varje dag som verkligen behöver en sådan vän som en häst kan vara.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 824
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 405
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 252
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp