Galen shettis!!

S

SannaBoo

Hej!
Är det någon som har några tips till hur man kan träna och motionera en galen shettis?
Det står en liten ettrig sak i samma stall där jag har min häst, som är allt annat än en barnhäst. Att hantera är han hur snäll som helst, står alltid stilla och bits eller naffsar aldrig. Men så fort någon rider honom så blir han som galen! Jag själv och en kompis kan fantastiskt nog fortfarande rida honom(han är väldigt rolig för övrigt:D), eftersom vi inte väger så mycket. Han försöker alltid dra i galoppen, och om man inte är nog stark så kan man inte hålla honom. Om någon yngre rider honom, slutar de allitd med att personen ramlar av. Hon som äger honom börjar bli väldigt trött på honom och vill sälja, men vi vill inte att han ska åka!=(
Av alla våra tjugo islandshästar, tre shettisar o en nordis som vi har så är han den absolut tuffaste hästen att rida! Någon som har några tips?=)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Galen shettis!!

ni får väl börja om och lära honom att lyssna på bettet....tömköra kanske....busrider man så blir dom gärna sådär.....jag skulle säga att han är ofostrad i ridsammanhang...

ni kan börja med att alltid longera innan ridning, så han får busa av sig innan ni sitter upp. longera gärna inspänd (el tömkör) så han får arbeta med rätt muskler. att han sätter muskler på rätta ställena kan även det få honom lugnare, när han känner att han har balans och kan bära sig själv ordentligt, speciellt när han bär lite större (för honom) ryttare. longera gärna med ryttare oxå.

rid alltid på olika sätt och olika ställen, variera dressyr, bommar, hoppning, uteridning i olika terränger etc, det gör det mer "spännande" för hästen och mer oförutsägbart= mindre tråkigt och han kan koncentrera sig på det istället för på buset.
är han inkörd, så kör honom också.

se till att rida/jobba honom regelbundet, helst varje dag (eller två ggr/dag), så han inte hinner "ladda upp" mellan gångerna och när ni jobbar honom, se till att han blir genomarbetad och riktigt trött med jämna mellanrum.

sen håller jag med martha-lär honom att lyssna på era hjälper ordentligt, ta hjälp av ngn äldre eller instruktör som kan hjälpa er att hitta knapparna..

lycka till med busungen och hoppas att ni får "behålla" honom! :)

Behandla den som en stor häst. Det är inga barnhästar bara för att de är små. De är smarta och vill ha action och beröm.
Jobba med den på allvar så blir den nog nöjd. Kanon bra att ni kan rida den.
Lycka till !
Eva

Hur blir det föresten med din visning Martha? Du har väll inte backat ur?:cool:
Du anar inte vad han gåt miste om. Jag visade min i lördags, det var jättekul!:bump: (se tråd på Gnägg)
Eva

visning?? den ballade jag ur på, den är 3:e sept...man skulle vara medlem i nåt och det var inte jag och det stod att dom inte tog efteranmälningar....

Alltså, han är absolut inte ofostrad, har bara en massa överskottsenergi! Han jobbar alltid i rätt form om man ber honom, går på tygeln i skritt och trav, hoppar ungefär 70 (med en nog tuff och duktig ryttare eftersom han även där är busig!!:D) TACK för en massa bra tips! Jo han är även inkörd, men där är han och galen. han är för de första inte trafiksäker, och kan slänga sig, med vagn över diken osv. Man vill inte riskera något, så vi brukar ha med honom som handhäst till vagnen då vi kör hans mamma. Hur lär man honom på bästa sätt att förstå bettets inverkan? för när han väl ligger på så LIGGER han då, och då får man ta i honom hårt i värsta fall för att ha broms!

Jag skulle börja med att gå ut och promenera med honom, dels för att vänja honom bättre vid trafik och även för att lyssna på dig och bygga upp tillit :)

Mvh

ja, det konstiga är bara att han går mycket i trafik men ändå är sån! men han reagerar mest på lastbilar, bussar traktorer osv! men att fortsätta ha honom i trafiken är kanske de enda sättet att få honom att vänja sig....!

Alla hästar passar inte som körhästar, så är det bara... Har själv haft en shettis som inte funkade som körhäst pga att han var lite nervös av sig,och gärna ville vända och kolla på det som var läskigt. Femöresvändning med sulky är inte att rekommendera....

Ge katten i att köra honom om det inte funkar, eller lämna honom till ett proffs som kör till honom.. Om det går..och det kostar jag vet..

Kan inte ägaren tänka sig att sälja honom till dig då??? Om du har plats och tid vill säga, han låter ju inte dyr om man säger så....

Ni har väl kollat, så han inte har ont o de är nått han sticker ifrån? Mun el rygg?

EmblaAsk skrev:
Alla hästar passar inte som körhästar, så är det bara... Har själv haft en shettis som inte funkade som körhäst pga att han var lite nervös av sig,och gärna ville vända och kolla på det som var läskigt. Femöresvändning med sulky är inte att rekommendera....

Ge katten i att köra honom om det inte funkar, eller lämna honom till ett proffs som kör till honom.. Om det går..och det kostar jag vet..

Kan inte ägaren tänka sig att sälja honom till dig då??? Om du har plats och tid vill säga, han låter ju inte dyr om man säger så....

Näe numera kör vi honom aldrig, men de skulle ju vara så jäklarns bra för han! men de är så de är..tyvärr! :(
jaa, hon har till och med frågat, men jag har ju en egen häst att ta hand om, så en till skulle jag helt enkelt inte ha tid med! och den andra tjejen som brukar rida honom har även hon en egen häst. Det är då vi har tid som vi brukar pyssla med honom och rida honom. Men vi har funderat på de! hehe näe han är inte så dyr nä ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 220
Senast: Juli0a
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag använder inte obehag, straff eller liknande metoder i min hästhantering. Använder positiv förstärkning och försöker vara innovativ...
Svar
14
· Visningar
2 075
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama