Galen i hagen

Ketrawzc

Trådstartare
Har en liten fundering då jag har ett nyuppkommet problem..

Min häst är ibland helt tokig i hagen. Kutar som en galning, hoppar, far o går på bakbenen. Nu har jag sett henne gå omkull 2 gånger rätt rejält. Hittills har hon klarat sig från skador, bara någon ytlig reva vilket ju är ett under då hon går med 4 brodd i varje sko..

Det är alltså ett sto och dehär är hennes sätt att leka. Oftast får hon med sig en kompis att härja med annars lugnar hon sig ganska snabbt.

Har era hästar lugnat sig med åren? Vill ju verkligen inte att hon ska skada sig.

Min häst är ibland helt tokig i hagen. Kutar som en galning, hoppar, far o går på bakbenen. Nu har jag sett henne gå omkull 2 gånger rätt rejält. Hittills har hon klarat sig från skador, bara någon ytlig reva vilket ju är ett under då hon går med 4 brodd i varje sko..

Det är alltså ett sto och dehär är hennes sätt att leka. Oftast får hon med sig en kompis att härja med annars lugnar hon sig ganska snabbt.

Har era hästar lugnat sig med åren? Vill ju verkligen inte att hon ska skada sig.

Min häst for omkring som en tätting i hagen, slog omkull och levde rövare emellanåt tills hon blev dräktig som 8-åring. Sedan har hon lugnat ned sig. Hon kan dra en repa tillsammans med dottern, men inte alls så våldsamt som förut.

Har tre, mamma 25 år och döttrarna på fyra och fem år. Jag har aldrig sett någon av dem gå omkull. Avkommorna har gjort så sedan de föddes och eftersom mamma fortfarande gör det antar jag att det är något de lärt sig som de tycker om.

Kanske finns det hopp för bättre kroppskontroll..
Snart ryker iallafall broddarna och det står inte på förens de går ut i sommarhagarna, då hoppas jag de springer rakt fram på de stora ytorna.

Våra två nu blir som galna nu på vårkanten när gräset börjar komma. Lösningen är att släppa dem astidigt på gräs. Typ så fort staketet blir klart, mars/april. Skönt!

Näe, min lugnade sig aldrig med åren, han var sådan helt enkelt. Dock ett problem i många stall då dom andra tyckte min häst drog igång dom så att deras hästar tappade skor.. Jag såg det mera som att det är kul att dom rör på sig. Är ju det stora hagar är till för..

Dock hade min häst väldigt bra koll på sin kropp, skadade sig konstigt nog aldrig annat än ett och annat balltramp.

• Gilla
Reactions: rtf

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej alla. Jag sitter i ett litet dilemma, som börjar att gå mig på. Min häst står i ett jättetrevligt stall, med fantastiska omgivningar...
2
Svar
24
· Visningar
2 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka