"Galen" häst!

I

Irica

Nu behöver jag hjälp! Har en varmblodsvalack på 16 år som alltid varit beroende av andra hästar, men nu på senare tid har det hela börjat spåra ur!
I sommar har han gått med två ston och en valack.
Nu är saken den att stona har brunstat hela sommaren och han han har till följd av det börjat betäcka dem.
Så nu ahr vi delat på dem, så att valackarna går för sig och stona för sig.
Nu har han istället börjat bryta sig ur hagarna när han hör att ngt av stona skriker. Och idag gick det hela så långt att han sparkade sönder sin box när valacken skulle ut och ridas. Då var han ändå inte själv inne utan båda stona var kvar med honom.
Så nu behöver jag råd!vad ska jag göra för att lugna ner honom?
Det här går inte längre!Nån som har ngt förslag?

Sv: "Galen" häst!

Har du kollat så att kulorna verkligen är borta?
Så att han inte är klapphingst alltså. Gör det annars.

Möjligtvis provat Munkpeppar?
Låter som att han beter sig som en klapphingst i mina öron.

Jag Pm:ar dig om en sida du bör kolla!

Sanna

Min kallblodstravare kastrerades sent (som 9-åring, han är 13 nu) och han var världens snällaste o lugnaste hingst som inte brydde sig ett dugg om andra ston..om de inte stod precis framför honom, då kunde han humma o slå med frambenen på sin höjd..

Men jag fick ingen stallplats till honom efter flytt så tyvärr blev han valack.
Jag säger verkl tyvärr för efter 1 år hade hela hans hingstkaraktär med man, nacke mm försvunnit..
Han som kunde stå både med sällskap eller helt själv i stall o hage förr kan nu inte vara ensam 1 minut OM det inte är han man tar ut ur hagen eller stallet!!

Han gör precis som din häst, slår sönder boxar, spränger trådar mm.
Totalt okontaktbar.

vi har gått på NH-clinics, jag har tagit hem hjälp, jag har byggt starkare box..bytt hagkompisar...ALLT!
En "hästpratare har viskat till honom på distans t o m :o ..

Men ingenting har hjälpt.. :cry:
Så nu får man helt enkelt planera hela tiden hur man ska lägga upp det och han har en stadig vän som hela tiden finns med och som stannar kvar inne när han är ute o körs osv.

Men jag tröttnade faktiskt o han är ute på foder sedan några veckor tillbaks..de har också flera hästar och får pussla ;)

Men han är världens goaste körhäst o supermysig att hålla på med för övrigt!

Men därför tror jag tyvärr inte det skulle hjälpa att operera din häst om det visar sig att han är klapphingst. Han är 16 år nu och har fått in det som ett mönster..Men hoppas givetvis att jag har fel!!!!

Vill inte vara negativ men när man väl inser att man testat allt då finns bara insikten o pusslandet kvar.. :crazy:

Lycka Till! :love:

Senast ändrad:

Jo tanken har ju slagit meig med att han skulle vara klapphingst, men det här beteendet ha uppkommit den senaste månaden!

Gör han likadant när han har mat att tugga på?
Tänkte mest att om han är sysselsatt med något annat om ni började så smått med att ta bort sällskapet en kort stund kanske bara ett par sekunder utom synhåll och snabbt tillbaka innan han börjar med sitt dåliga uppförande.
Det är ju dock om det funkar när han har något annat att göra som tex tugga morötter. För det ska ju inte bara vara så att när han beter sig illa så kommer sällskapet tillbaka. Helst ska det fungera så att han tuggar- sällskap ut, han märker att sällskapet är borta och direkt kommer sällskapet tillbaka innan han hunnit sparka.
Om detta fungerar så kan ni ju köra lite längre stunder i takt med att han vänjer sig vid att ha kompisen utom synhåll.
Kanske är det redan prövat, men än så länge ar det det ända jag kan komma på. Så vida ni inte har en box av gummiklädd stål ;)

Senast ändrad:

Jo vi har börjat med det nu!han får hö inne och vi tar ut sällskapet...det verkar gå så där!igår höll han på att springa över mig.
Men vi ska börja träna för en NH-tränare nu, så förhoppningsvis kan vi få lite hjälp därifrån.
Fram till dess så fortsätter jag nog med att sakta sakta vänja honom med att vara själv igen.=/

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 461
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 422
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar