Gah! Tips på förband/omplåstring

Viggen

Trådstartare
Pållen har förmodligen trampat sig fram med bakre hov utrustad med boddar :crazy: Såret och jacket sitter precis (ska försöka förklara) nedanför karleden starx ovanför ballarna. Jacket har börjat gå igen men såret är ganska öppet, blöder ibland och lite sårvätska.. Han är inte påverkad av det men man vill ju att det ska läka ordentligt, gör rent men inte överdivet mkt, försöker hålla hyffsat torrt. Problemet är ju att det sitter på ett lite trixit ställe, ska man måsta linda halva benet för ett sår eller vad :confused: Tips tips tips :bow:

Sv: Gah! Tips på förband/omplåstring

Aaaaah, jag är sårexpert! ;)

Min häst har anlag för lymfangit, så jag är på sår direkt om de inte har läkt igen helt utan komplikationer när jag hittar dem. Normalt behöver man inte vara så nojig som jag är, men några bandage- och skötseltips har jag iaf.

Jag börjar med att skölja med vatten och kolla hur djupt såret är, vilken vinkel det har (rinner blodet/varet nedåt eller stannar kvar i någon ficka?) och status på skadan (är det redan infekterat eller är det rent, med goda chanser till läkning utan inblandning?).

På min häst brukar jag redan direkt tvätta med något bakteriedödande, om såret inte hunnit sluta sig någorlunda. På andras hästar brukar jag lämna det och kolla hur det ser ut morgonen därpå. Är det svullet tvättar jag med tex klorhexidinsprit eller jodopax. Är det svullet/ömt/varigt på min häst lägger jag ett omslag med jodopax som får sitta i 12 timmar (om det satt där din hästs sår satt hade jag satt omslag upp till knät). Oftast är det inga problem efter det. Andra hästar avvaktar jag på när jag tvättat med bakteriedödande medel. Vid behov (leriga hagar/insekter/andra uppenbara infektionsrisker) kan jag lägga ett lokalt bandge för att täcka såret, eller smörja med en sån där salva som torkar ihop som tandkräm eller sprayar på sårspray.

Tempar vid infektion för att ha koll på ev stigning av temp. Ett öppet sår som blöder, och som inte är format som en ficka där bakterier stannar kvar, bedömer jag som friskt och lämnar oftast helt ifred. Om det inte börjar svullna och/eller vara så får det läka av sig självt.

Du kan ju lägga ett galoppbandage fast fortsätta över kotan så det sitter även i karleden och inte hasar ner/upp.

Nu ser såret ut så här..:crazy: Det ör ju inte infekterat eller så men jacket har liksom spruckit upp o såret är större

18068267.jpg
[/url][/IMG]

Helt perfekt ställe för att sätta galoppbandage på!

Hej, fick tipsatt inte tvätta med jodopax i början för att det dödar frisk vävnad också, men vad vet jag? Har använt sårtvätt i början iaf, men har du inte det ta jodopaxen.
Jag som alltid jämför med min hästs 15 cm sår som var 2-3 cm djupt tycker inte det där ser så farligt ut. Jag tvättade en gång om dagen på vets inrådan. Det är bra att det rinner ut sårvätska, mycket bättre än att det är en sårficka där skit blir kvar.

Det är ju ett ganska stort sår, men jag tycker det ser fint ut. Jag skulle hålla koll på eventuellt svallkött och låta det vara helt (om det inte var min häst då, då skulle jag tempa och tvätta med bakteriedödande medel vid minsta antydan till infektion, tex värme/puls).

Lägg galoppbandage om hagarna gör att såret blir väldigt smutsigt, annars låt det vara öppet, då läker det bäst.

Bara snö i hagarna här :D så det blir inte smutsigt men han får ha boots på så är det lite skyddat men ändå öppet

Låter bra det, det skyddar väl lite om det är skare som kan riva i såret också. Lycka till med sårläkningen!

Liknande trådar

Hästvård Jag blir snart mentalsjuk på valackens konstiga 'eksem' alt mugg (infekterade eksem är diagnosen från vet) på ena bakbenet. Det bara...
Svar
3
· Visningar
915
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V