Gah! Nya tvättmaskinen gör att kläderna färgar av sig!

Malin87

Trådstartare
Jag tror jag håller på att bli tokig snart. För ett par månader sen flyttade vi och alla mörka tvättar har missfärgats pga maskinen. Det spelar ingen roll vilken temperatur, program, utan centrifugering, hur jag än gör så blir det fel. Det är inte några textiler som gjorde så i den förra maskinen och inget är nytt. Ändå blir ex ljusa ränder på en mörk tröja ljusblågrå. Jag köpte såna color catcher och la i två i en tvätt och de blev helt svarta av färg och tvätten blev lite bättre, bara en vit krage på en tröja som färgades. Vad gör jag för fel? Går snart över till handtvätt av sånt jag är rädd om..

Sv: Gah! Nya tvättmaskinen gör att kläderna färgar av sig!

Det kan inte vara vattnet då? Att maskinen skulle färga låter osannolikt, om ingen färgat kläder i den innan förstås.

Det låter osannolikt att det skulle vara vattnet då det är kommunalt och tidigare när vi haft kommunalt vatten i samma stad har det inte varit några problem alls.
Jag känner mig helt villrådig, tycker jag har provat det mesta. Tvättmedlet är också samma som vi alltid haft.

Det kan visst vara vattnet. Särskilt om det är kommunalt. Kan bero på rören, det vet Anderslövsborna allt om...

Klart att det är vattnet. Det kom ju när ni flyttade...

Ok, men om det är vattnet, vad kan man göra åt det? Det känns ju supertråkigt att kläder blir missfärgade eller avfällda.. Kan man tillsätta något medel? Eller göra något prov för att bekräfta att det är just vattnet som är problemet?

Fast kontentan är att det handlar om vattnet, det är helt enkelt förorenat av rören när det kommer fram.

Det låter ju iofs lite mysko att det skulle vara vattenledningarna. Jag har aldrig hört att kopparutfällningar (antar att det är det ni menar eftersom missfärgningen är åt det blå hållet) är så kraftiga att de missfärgar tvätten, bara att blonda hår kan bli svagt gröntonade. Om det är så kraftigt att vattnet missfärgar färgad tvätt så borde det väl nästan synas skiftningar i vattnet om man tappar upp ett bad eller fyller handfatet.

Det kan inte vara nåt särskilt med tvättmaskinen? Googlade som hastigast och det finns tydligen nåt som heter High Efficiency tvättmaskiner där man bara ska använda HE-märkt tvättmedel i låga doser. Det kan inte vara nåt sånt?

Men om det är vattnet och det är koppar så sluta drick det, koppar är inte så nyttigt.

Det får jag kolla upp om det kan vara en sån maskin. Det är bara de mörka textilerna som fäller ur sin färg och färgar de ljusa partierna på textilen. Det har aldrig hänt att tvättarna med bara ljus tvätt missfärgats eller fällt ur färg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka