GAH! Jag är gravid!

C

Copcorn

Tänkte hålla mig anonym lite i början, men jag plussade igår och imorse (:angel:) Har lite svårt att få in det, får väl låta det gå några dagar. Var bara tvungen att få ut det :D

Sv: GAH! Jag är gravid!

Grattis :bump:

Låta det gå några dagar innan det går in *hrm* mitt första barn blir snart 2 år och jag är i v.27-28 nånting med barn nummer 2 och har fortfarande inte riktigt förstått vad som hänt ;)

Ja det är ett glädjande besked, bara väldigt omvälvande! Gick lite snabbare än vi trott bara. Jag var inställd på att få försöka länge, men jag hann bara få en mens sen jag slutade med p-piller...

pmm, säg inte sådär, jag hoppas att det går in på någon dag bara ;)

Dock har jag lite ångest för att jag drack något glas vin i fredags. Testade mig med ett "testa tidigt test" på morgonen och det visade negativt. Men nu har jag ångest över att jag inte var helnykter då.

Grattis, gud vad roligt!!

Jag plussade i måndags och har också lite ångest över helgens bravader, drack en flaska vin ungefär... Usch, hoppas verkligen inte att det kan påverka negativt. Önskar, precis som du, att jag höll mig nykter hela helgen :crazy:

Alkohol så tidigt i graviditeten är ingen fara, i början är du bara en behållare åt embryot! Den tar sin egen näring via gulkroppen och kopplas inte ihop med dig och får av ditt blod (och allt du stoppar i dig som alkohol och nikotin) via moderkakan först efter v.12.

Tack, ja det är jättespännande!

Skönt att jag inte är ensam om det, även om man som sagt önskar att man hade hoppat vinet. Jag kände dock då att jag hade gjort vad jag kunnat för att se om jag var gravid innan och det visade ju negativt. Men, åh, tänk om man hade skippat vinet så hade man inte behövt ha ångest nu...

Det lät ju riktigt bra! Känns lite bättre nu, tack!
Är det något annat att tänka på? Jag äter vitaminer och röker inte, men i övrigt?

Alkohol så tidigt i graviditeten är ingen fara, i början är du bara en behållare åt embryot! Den tar sin egen näring via gulkroppen och kopplas inte ihop med dig och får av ditt blod (och allt du stoppar i dig som alkohol och nikotin) via moderkakan först efter v.12.

vad jag är glad att du är så påläst!!
Så kan alltså både jag och Copcorn vara lugna med andra ord, tack!!

Det är inte sant, gulkroppen lever embryot bara på de första veckorna, från vecka 4-5 så har det fäst och tar sin näring från mamman. Det dröjer absolut inte till vecka 12, så lång tid tar det inte innan embryot fäster! Men innan embryot har fäst spelar det ingen roll, vilket det alltså gör 7-10 dagar efter befruktning.

Det är det hormon som embryot utsöndrar när det fäster i livmoderslemhinnan som gör att man får utslag på graviditetstest, om man får negativt på testet har embryot inte fäst än, när det fäster får man efter ett par dagar positivt på graviditetstest.

Källa: Vårdguiden, bl a.

Senast ändrad:

stort grattis igen då!:D

Folsyra är superviktigt att du äter.

Sen det med att du drack.. jag fick mitt livs fylla på lördagen, och plussade på måndagen.. *hoppsan*

men det är som sagt ingen fara så tidigt i graviditeten, men visst blir man orolig

Kanske skit-dum fråga, vad vet jag?
Men varför ska man äta folsyra? Var hittar man det?

Brist på folsyra hos mamman ökar risken för ryggmärgsbråck hos barnet. Det finns naturligt i gröna bladgrönsaker, bröd och bönor t ex. Eller om man vill göra det enkelt för sig så kan man äta vitaminpiller för kvinnor från apotek eller liknande, de brukar innehålla folsyra (står på förpackningen i så fall).

Moderkakan och navelsträngen är inte färdigutvecklad för att förse fostret med näring via mammans blod först kring vecka 12. Alla organ och kroppsdelar finns hos embryot tidigt men den behöver bebis flera veckor på sig för att utveckla allting så de även fungerar utanför magen.

Från din länk om vecka 12.
All näring går via moderkakan till fostret så glöm inte att tänka på vad du äter och dricker.

familjeliv.se
Moderkakan har tagit över tillförseln av näring och syre till barnet.

gravid.se
Matsmältningssystemet klarar nu att tillgodogöra sig glukos (socker) och navelsträngen transporterar näring och avfallsprodukter mellan moderkakan och barnet.

blimamma.se (v.13)
Moderkakan förser nu fostret med det mesta av de näringsämnen och syre som fostret behöver genom navelsträngen.

Men det betyder ju inte att fostret inte är kopplad till modern tidigare? Självklart är fostret kopplat till modern vecka 12, och vecka 13, och vecka 11... Sammankopplingen med moderns kropp sker när fostret växer fast under dag 7-10 efter befruktningen. Eller tror du på allvar att fostret ligger fritt i livmodern utan kontakt med moderns kropp fram tills dess? Att gulkroppen på någon millimeter är tillräckligt med näring för att skapa ett tolvveckors foster?

Citaten du klippt in visar ju bara att fostret sitter fast med modern v 12, det bevisar väl inte att det inte gör det tidigare?

Det är ju därför det är viktigt att avstå helt från alkohol just under de första 12 veckorna, för att alkoholen påverkar bebisen, mer specifikt organens utveckling etc. Dricker man mycket under första trimestern kan barnet få missbildningar på inre organ. Inte en enstaka fylla i vecka 4 då, utan mer regelbundet.

Tack :D Folsyra äter jag redan sedan två månader så det är lugnt, men tack för tipset!

Tack även Mabuse för infon! Jag hoppas att det inte har skadat fostret, BM lät förfärad när jag på telefon sa att jag hade druckit 2 glas vin i fredags. Självklart kommer jag inte ens sniffa på alkohol numer, jag trodde ju att jag inte var gravid.

Vi är så glada och igår berättade vi för mina föräldrar och mamma blev helt överlycklig över att återigen bli mormor (mina syskon har barn). Blivande mormor har tidigare frågat sambon om han vet hur man gör barn :angel: Vadå, vi har ju bara övat länge så att det ska bli så bra som möjligt ;)

Det är nog ingen fara alls för fostret ska du se, det är väl inte ens säkert att det hade fäst sig än då? Många BM har oerhörd alkoholskräck, en kollega med halvårsgammal dotter fick höra att mamman absolut inte fick dricka ens ett litet glas vin nu när hon ammade - inte för att det skulle bli så mycket alkohol i bröstmjölken (för det blir det inte, det blir mindre alkohol än i filmjölk), utan för att det fanns risk att mamman skulle bli så full att hon tappade barnet så att det skadade sig om hon drack ett glas vin. Det blir ju nästan lite fånigt.

Ouch! ;) och här har jag råkat lugna och trösta en bebis i släkten efter en halvflaska vin förra året. Hon tappades inte utan blev faktiskt snarare nöjd och tyst :p. Men lite extra försiktig var man ju.

(obs jag passade inte barnet, mamma var på toa eller ngt, mormor, plastmorfar, pappan, min man, moster osv var i lägenheten, men jag var närmast.)

Jag hoppas att det inte ska vara det. Om BM fortsätter "tjata" om det så byter jag nog BM, det finns en där som jag tidigare har träffat när jag skaffat p-piller som känts bra, så isf ska jag försöka få henne. Men det din kollegas BM hade sagt var ju bara löjleväckande!

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Celinehenn
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar