Gaffelbandsskador?

ghost

Trådstartare
"Nytt problem" för mig. :crazy:

Jag har hållit på och utrett min 4-åring i några månader nu då det inte funkat för honom. Det här är tredje veterinren som tittat på honom sen jag började känna att det var fel igen i mitten av mars. Då på grund av att han var hos osteopaten och "låstes upp" och detta kom fram.

Tyvärr har det ju blivit nån behandling och sen OK att sätta igång igen vilket jag avbröt när jag började rida på honom och insåg att han var jättehalt på böjt spår.
Tre besök blev det innan vi ringa in VAR hältan satt och röntgat benen för att utesluta ledförändringar.

Veterinären ville inte ge någon prognos på skadan, men hon såg inte alls lika bekymrad ut som när hon påbörjade utredningen för två veckor sen. Och som jag förstod bedömde hon blödningen somlindrig även om det är svårbedömt eftersom skadan inte är ny. Den sitter på de nedre grenarna på höger fram.

Rehabiliteringen ska vara boxvila/liten hage och skritt-turer på ca 30-40 minuter (för vagn var OK) och återbesök om 2-3 månader för nytt u-ljud.

Ni som har erfarenhet av gaffelbandsskador - kan ni ge mig lite råd på vägen?

Sv: Gaffelbandsskador?

Jag har ju haft eb hel del gaffelbandsskador under årens lopp och jag personligen sätter dom aldrig i liten hage. Ut med dom i sin vanliga hage dessa 2-3 måandarér istället och om du VILL så kör du annars så kan han lika gärna gå där.
( Under förutsättnigng att han inte är helt galen´)
Sen är det antingen backontrack eller magneter som gäller ,och ska du vara extra ambitiös så ge honom vallört i örtform.
Gafffelband är dock alltid "bäst" att få bak .
This i my few points :D

Min förra ponny har sånt....

Våran veterinär sa att vår ponny skulle vila ett halvår vilket hon gjorde..
hon springer helt rent nu och är frisk :) hon fick ett gummiband i ett framben.

Hovslagarn gav oss ett tips; Linda med fleecelindor när du ska rida, köra.
Ungponnyer läcker snabbare. Men vår veterinär sa(som har bl.a. tar han om trachästar) sa att man inte skulle träna så mkt i corall eller i longeringar för då har ponnyn mest ont och man nöter mer då.

Hoppas att ponnyn blir bättre!!

Jag håller med Martha i allt utom att de brukar vara svårare bak :angel:.
MEN alla jag vet som ställt sina hästar i box/paddock har dock fått mycket dåligt resultat. Min teori är att gaffelbandet då läker ihop "för kort".

Mycket viktigt sen när du kommer så långt som träning/ start så är det mycket bättre att stå över än köra på dåligt(för löst) underlag. Tålamod!

Min blev bra. Han stod i box och skrittades i ca 2 månader. Sedan återbesök som såg jättebra ut, då blev det uppträning och hage. Han startade över 50 gånger efter sin skada och hade aldrig mer problem med gaffelbandet (hade bak).

Därmed inte sagt att jag tror det är bättre att rehabilitera med boxvila/sjukhage med kontrollerad skrittmotion än hage.

Ja, och mina erfarenheter är att de brukar läka bättre fram...
Men jag tror vi kan enas om att inget av dem är en enkel skada.

Vi skippar också boxvila och sjukhage.
Istället skickas de ut på bete/lösdrift dygnet runt i två-tre månader så skadan får läka under rörelse.

Säger som övriga talare, stor hage. Har använt magnetvaddstycken med stor framgång!
Undvik löst o djupt underlag.
Det som jag tycker är allra viktigast är uppvärmning och nedtrappningen efter jobben, jag brukar överdriva med min gaffelbandshäst. Plus att jag alltid kyler med kallvatten 20 min inne i stallet efteråt. Min har läkt superfint :) Skadan satt på ett framben, nedre fästet.

"Nytt problem" för mig. :crazy:

Jag har hållit på och utrett min 4-åring i några månader nu då det inte funkat för honom. Det här är tredje veterinren som tittat på honom sen jag började känna att det var fel igen i mitten av mars. Då på grund av att han var hos osteopaten och "låstes upp" och detta kom fram.

Tyvärr har det ju blivit nån behandling och sen OK att sätta igång igen vilket jag avbröt när jag började rida på honom och insåg att han var jättehalt på böjt spår.
Tre besök blev det innan vi ringa in VAR hältan satt och röntgat benen för att utesluta ledförändringar.

Veterinären ville inte ge någon prognos på skadan, men hon såg inte alls lika bekymrad ut som när hon påbörjade utredningen för två veckor sen. Och som jag förstod bedömde hon blödningen somlindrig även om det är svårbedömt eftersom skadan inte är ny. Den sitter på de nedre grenarna på höger fram.

Rehabiliteringen ska vara boxvila/liten hage och skritt-turer på ca 30-40 minuter (för vagn var OK) och återbesök om 2-3 månader för nytt u-ljud.

Ni som har erfarenhet av gaffelbandsskador - kan ni ge mig lite råd på vägen?

Bra för gaffelbandsskador brukar laserbehandling vara!

Min erfarenhet är också att en låg gaffelbandsskada har större chans att läka än en hög, haft en häst som hade blödning i gaffelbandet strax under hasen på vänster bak, det blev aldrig bra, har hört veterinärer säga så också! Kompisar som haft hästar med låga gaffelbandsskador, dock ovanför kotan, som blivit helt bra!

Som någon tidigare sagt inget löst underlag!

Vet en tränare som joggar på asfalt med gaffelbandsskadade hästar, med positivt resultat, dock inga längre sträckor.

Ett ställe i mellansverige rekommenderar en del veterinärer att man ska åka till med gaffelbandshästar!

Jag skulle inte heller ha min på box, mera än i akut stadiet, men det var ju inte det här.
BoT dygnet runt gick våran med, sen när vi va inne för återbesök kunde man inte se på UL att hästen varit skadad där.

Har även jag erfarenhet av att det är bättre att få det bak än fram...
Sen tror jag personligen på att om det är återkommande så är det något annat som gör att det kommer igen. Hur hästen rör sig mm. Det brukar sällan komma igen på samma ställe om det fått läka ut ordentligt.

Va inte rädd att köra på hårt underlag, bättre det än på löst. Sparsam longering el korall.

min häst har haft lättereblödning på gaffelbandet 3 ggr. 2 ggri fästena där uppe och en gång nere. stor hage, ute så mycket som möjligt....har körtsom vanligt utom snabbjobb då givetvis, alltå lättare körning påårt underlag.. kyla och sen värma med back on track. allt detta på inrådan/ samrådan av en veterinär, andra gången vi kollade henne då hon svullit upp och ömmade över gaffelbandet sa dom då dom lös " det är en blöding men som nästan läkt klart") då startade hästen i fråga regelbundet alltså hade hon haft blödningen och sprungit ändå. tycker inte man ska ställa av dom om det bara är lindrigt av egen erfanhet. visst är det sommar och finns beta är det ju bara att köra på :) iofs kanske min häst läkt fortare än andra.fick en blödning nu i maj i sista starten vilket slutade i en hage med en hingst. och nu då vet kollade var det helt borta. hon är 8 år så trodde inte läkningen skulle gå så fort som det gjort då hon varit yngre... fick tips av någon kanske här på buke förut om att köra med back on track. hade det även i hagen..skulle aldrig låte en hst stå i 6 månader som en del beordrar.

anledningen till hennes blödningar fick vi först höstas veta var att hennes ena framknä var jättedåligt. visades vid röntgen ingen vet har tidigare ens anat att hon skulle ha fel där,men det hade hon både urkalkningar och pålagringar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har haft ett antal gafflbands skadade hästar och jag har aldrig haft dom på box eller i sjukhage. Det bästa är att ha dom i vanlig hage så dom kan röra sig fritt dock brukar jag ha bandage på. Det som har funkat allra bäst för mig är att ha dom ute dygnet runt. Du vet ju att jag har jobbat med en gaffelbands häst sen i höstas och han var utdömd dom trodde aldrig att det skulle läka för att det var en så kraftig blödning nu är han helt återställd i benet. Han går ute dygnet runt och har körts på asfalt eller hård grusväg i skritt med päronskor för att öka blodtrycket. Nu rids han bara och kör endast på banan med sulky och det funkar jätte bra.
Så vore jag dig så skulle jag ha honom ute dygnet runt för att hålla igång blodcirkulationen och för att det ska läka bra så han inte tappar elaciteten i gaffelbandet vilket jag bedömmer att dom gör om dom är begränsade under läkningen.

Lycka till vännnen jag hoppas att det löser sig med din fina kuse!

Han får gå själv i en mindre hage som ligger i en backe vilken han hittills inte hoppat ur. :crazy: :devil:

Jag inbillar mig att hoppning kanske inte är det bästa för ett gaffelband som ska läka. :devil:

Back-on-trackarna är på reperation efter de långbenta damernas tandattacker i våras men det blir att utrusta honom med dem.

Skönt om det funkar att ha honom ute för han är inte nådig när han box-vilar. Då kommer allt rött humör fram i honom. I dag fick han följa med till banan och bada för att förströ sig lite.

Så trist med gaffelbandsskador.
Även jag har bara positiva erfarenheter kring att ha hästarna ute. Jag har använt laser med gott resultat och snabb läkning. När blödningen varit kraftig och mycket svullnad (efter akutskedet) så har jag lagt på DMSO omslag och varvat med laserbehandling. Då har det gått ihop på ett par dagar.

Vallört som nån sa är också lämpligt att ge under tiden. Funkar även utvärtes som omslag. Även den ört som kallas dipsacus och gärna tillsammans med arnika tinktur, är perfekt att lägga omslag med.

Får jag sticka in med en fråga? :o
Hur uppkommer oftast gaffelbandsskador? Vad brukar de bero på? Man hör ju oftast om varningar på gaffelband, blödningar etc etc.
Är det sträckningar, vrickningar, överansträngningar eller vad kommer dessa av?
Jag är totalt bortkommen gällande det, förutom att jag vet att man ska undvika mjuka, djupa underlag.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 304
Senast: Lejd
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 579
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?