Gaffelbandsskador

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Kim
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 5 889

Kim

Trådstartare
Hej, har en treåring som fått en gaffelbandsskada bak, högt upp vid fästet... undrar hur andras erfarenheter av detta har varit och vad det finns för möjligheter att hon blir frisk igen. Tacksam för inlägg!
mvh Kim

Sv: Gaffelbandsskador

Min ena häst fick diagnosen att han har en kronisk förslitning i gaffelbandsfästet. Om jag har tur så kommer han kanske att hålla för lättare tävling/träning (väldigt låg nivå), annars får han helt enkelt gå som promenadhäst.

Det beror nog mycket på vilken typ av skada det är. Har hört talas om hästar som har blivit helt friska efter gaffelbandskador

Hej, hur blev den kronisk? Upptäcktes den inte i tid? eller vad är det som definierar att den är det? mvh Kim

Min första häst var duktig på att skaffa sig olika skador och hade tre gaffelbandsskador under tiden jag hade henne. Först fick hon en under ett snabbjobb, men det läkte fint. Något år senare slogs skadan upp, eller ja, det var en skada på samma gaffelband i alla fall. Det läkte dock mycket fortare än det andra och sedan hade vi inga problem med det benet igen. Så de erfarenheterna har varit bra. Sen kom hon in från hagen en dag med en mycket värre gaffelbandsskada på ena bakbenet och det gjorde att jag tillslut valde att ta bort henne. Men då var hon också allmänt skröplig och sliten, så hade hon varit frisk med enbart den sista skadan så tror jag nog att det också hade läkt ut. Lycka till med din häst!

På frambenet (det som läkte bra) var det i övre fästet.
På bakbenet tror jag det var i gaffelbandsgrenen.

En av skolhästarna jag rider på min skola har haft en gaffelbandsskada och var konvalecent under våren och sommaren, vet inte vart på gaffelbandet men han är idag helt återställd och går med på både dressyr- och hopplektioner dagligen :)

Min har haft en skada på sitt gaffelbandsfäste på ett framben efter att ha gått omkull i hagen.
Hon blev helt återställd och tränade hoppning och tävlade dressyr senare.

Det tog dock ett år innan den läkte ut helt.

ok, låter som det tar lång tid, vilket ju är ok om man bara visste att det blir bra, känns lite hopplöst ibland... men tack för era svar

Min då 15åriga häst fick en gaffelbandsskada vid fästet bak efter lek i hagen.

Hon stod i sjukhage i 3 månader med korta promenader som utökades efter hand och sen var det läkt! och efter har hon inte haft några problem.
Igångsättningen tog dock 3 månader så det var en lång bit tillbaka.

Jag har en häst med en gaffelbandsskada på vänster framben, skadan sitter i djupa böjsenan och i gaffelbandsgrenen. Vi har behandlat 5 ggr med stötvågsbehandling hos veterinären och nu ska han skrittas i 2 månader och sedan återbesök. Veterinären är ganska hoppfull men som de andra har skrivit så tar det tid att läka gaffelbandsskador, jag har dock hört om många som blivit helt bra :)
Min veterinär sa att det tar 6-12 månader innan min häst kan vara tillbaka i träning igen.

Hej, hur blev den kronisk? Upptäcktes den inte i tid? eller vad är det som definierar att den är det? mvh Kim
Hästen har en tuff hoppkarriär bakom sig (ej tävlad i min ägo) och det gick bra så länge vi tränade på lägre nivå, det var när vi satte igång hårdträningen som hältan uppkom och vi åkte till klinik där hästen fick diagnosen.
Vet. konstaterade att förslitningen har funnits där länge, redan innan hästen kom till mig (för 2,5 år sedan) och det finns helt enkelt inget att göra åt.

Hej! Min 3 1/2 åring fick en gaffelbandskada på vä bak, inre förgreningen. + lymfangit + en varböld på samma ben. Nu har det gått ca 1 år och han är friskförklarad. Mitt tips till dig är skynda väldigt långsamt och låt det ta tid. Det finns goda chanser att din häst kommer att bli bra när den är så ung. :laugh:

ok tack! lätt att ha för bråttom.... känns bra att det gått bra för så många!
Tack för alla svaren!
Kim

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har...
2
Svar
27
· Visningar
3 383
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Mearas
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
662
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • FÅRtråden
  • Småhunds ägare