gaffelbandsskada !

M

mupp

´hejhej!
Jag har varit medryttare nu på en häst i några månader, och nu ska jag köpa honom. jag vte att han har gaffelbandsskada, men jag undrar för det fösta, han är 17 år och han har alltidhaft gaffelbandsskada och han har aldrig varit halt även fast hon har ridit hårt, kan man rida hästen lika hårt eller bör man ta det lungnare ? hur många dagar i veckan kan man rida? kan man rida dressyrlektion 2 dagar/vecka ?
2. ägaren nu säger att dte är farligt för han att ha benskydd/lindor för han har gaffelbandsskada och att det inte är någon bra vana, hon jämför det med när människor har knäskydd, är det sant?
tack så mycket /anna!!

Sv: gaffelbandsskada !

Det enda jag vet är att vi plockade bort grigffelbenet på en häst som hadde ett överben på det. Anledningen var att det låg emot gaffelbandet och att vetrinären sa att en skada på gaffelbandet ger alvarliga koncikvenser för hästens fortsatta användning.

Jag skulle aldrig köpa en häst som jag vet har en skada, det finns aldelses för många hästar utan skador till salu. Men om du väljer att göra det ändå så besiktiga hästen ordentligt (på klinik så du kan röntga om det är nödvändigt) och se vad vertrinären tror.

Sv: gaffelbandsskada !

det du ska göra i ett sådant fall är att diskutera det med en veterinär som är sakkunnig!
inte med folk så buke. lika många åsikter som folk....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: MiniLi
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 749
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 512
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka