gaffelbandsskada

M

Mr_right

Lurar lite på om min hästs lilla skada har något med gaffelbandsinfästningen att göra efter tips i en annan tråd.

Någon mer här som har erfarenhet av detta och vill dela med sig? Står nu under vila och har en minimal svullnad, men har innan dess funkat super i ridningen och visar ej reaktion på böjprov, så det är inget allvarligt. Veterinär har konstaterat att han ej är halt eller är berörd av svullnaden, dock vill jag inte att den ska finnas, och han står därför på vila för att se om den ev. går ner... Misstänker att det kan vara något på griffelbenet eller ev. gaffelbandsinfästningen... Några erfarenheter av gaffelbandsskador just vid infästningen? Något annat än vila som hjälper?

Sv: gaffelbandsskada

hästen jag rider fick konstaterat inflammation i gaffelbandsfästet för ca 2 månader sen..
var allmänt jobbig att rida, dock ej halt, kändes inte okej helt enkelt

åkte på klinik för att kolla upp han..böjprov gjordes, vilket han knappt reagerade på, därefter ultra-ljud, hade nästan ingen svullnad alls, kändes/syntes VÄÄLDIGT LITE.. men vet sa att han fått en inflammation i det.

fick utskrivet anti-inflammatoriskt 10 dagar..
skritta under denna tid+ 2-4 veckor på hårdare underlag.. vet visade sedan hur jag skulle kolla ömhet på gaffelbandet och när han inte ömmade, skulle jag börja trava lite lätt.. och sätta igång han som vanligt.. stod i sjukhage 4-5 veckor (väldigt sprallig i hagen=inte bra) och blev skrittad 7 veckor pga att det svullnade upp en del vid fästet efter ca 3-4 veckor..
nu 8:e veckan har jag travat lite, och ridit lite på bana..
hoppas han blir bra nu:)

Låter ju lite som min pålle. Han reagerar ej när man känner igenom benen, och går som sagt prickfritt igenom böjproven. Svullnaden uppkom i samband med en kotledsinflammation + sparkskada på samma ben och behandlades med butta i 10 dagar.

Han känndes efter detta + 2 veckors vila (dock ej i sjukhage då detta resulterade i rodeouppvisning inför veterinärens ögon - så han rekommenderade att han skulle gå ihop med de andra) fräsch och sattes i gång i skritt 2 veckor, sedan lite trav o.s.v. Han känns fortfarande helt fräsch och jobbar på som sjutton det lilla jag kräver...

Men jag misstänker att det var något mer än kotledsinflammation, d.v.s. något som orsakat felbelastning och gett kotledsinflammationen... Kan mycket troligt ha varit någon skada på gaffelbandet som bidragit till detta...

Nåja, ska sätta honom på en kur antiinflammatoriskt igen, då detta kanske inte var i tillräcklig dos förra behandlingen då han hade både kotledsinflammation, inflammation på sträcksenan samt ev. gaffelbandsinflammation/skada, efterssom både kota och sträcksena nu är i toppskick! plus mycket vila och arbete i skritt från marken / skritt på hårt underlag... hoppas det löser sig :bump:

Gärna mer åsikter / erfarenheter tack!

Gaffelband är tyvärr lite långdragna... Lång vila. I igångsättningen, följ noggrant ett schema. Inga böjda spår, bara rakt.
Jag skulle ta ut en biolight eller laser. Magneter är bra, finns smala plattor man lägger under lindan. Jag själv skulle INTE rida nåt i nuläget. Utan vila vila vila i minst 2 månader. Aptrist, men det är väl värt det i slutändan. Sen kolla med UL om det finns nån blödning eller breddad sena kvar. Det är jobbigt när de är studsiga i hagen och brallar runt. Men efter ett tag så slutar dom oftast och anpassar sig till att vara onyttiga o bara lata. Å andra sidan är lite brall o lek ett tecken på att hästen börjar bli fräsh. Det är så himla olika eftersom det är individuellt.
Men ta det bara lugnt, det verkar ju inte som om det är nån större panik med tanke på hältutredningen som gjorts!
/cj

Kanske vore värt att kolla med ultraljud för att få veta om det är gaffelbandet eller något annat. Är det något annat kanske han inte alls behöver vila.

Var själv inne igår och ultraljudade en häst som varit lite svullen i ett ben av och till i några veckor. Var lite skum på senfästen etc. Det visade sig att det var ett blodkärl som brustit. Skönt att veta vad det var för något, och eftersom det inte var några skador på senor och dylikt så kan jag ju sätta igång henne nu.

Tja, brustet blodkärl innebär väl just att ett blodkärl "spruckit" antar jag. Var så nöjd med att inga senor var drabbade eller att det var något annat allvarligt, så jag tänkte inte på att fråga lite mer om det hela.

Om det är någon som vet något mer så får ni gärna upplysa mig. ;)

Det är den hästen som jag skrev om här:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=574471

Hon har inte varit varm eller öm, dock svullen. Hon var lite svullen i knappt en vecka efter det hänt, sedan var det nästan helt bort i ca fem dagar och sedan kom det tillbaka igen.

Brustet blodkärl = Ödem
Det blir liksom en blodfyllnad.
/cj

Mr_right skrev:
Lurar lite på om min hästs lilla skada har något med gaffelbandsinfästningen att göra efter tips i en annan tråd.

Någon mer här som har erfarenhet av detta och vill dela med sig? Står nu under vila och har en minimal svullnad, men har innan dess funkat super i ridningen och visar ej reaktion på böjprov, så det är inget allvarligt. Veterinär har konstaterat att han ej är halt eller är berörd av svullnaden, dock vill jag inte att den ska finnas, och han står därför på vila för att se om den ev. går ner... Misstänker att det kan vara något på griffelbenet eller ev. gaffelbandsinfästningen... Några erfarenheter av gaffelbandsskador just vid infästningen? Något annat än vila som hjälper?

Kör ultraljud! Detär det enda dukan göra för att vara 110%.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 087
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
379
Senast: Redfox
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama