Gaffelbandsskada...

Anna_

Trådstartare
Ge mig solskenshistorier nu!!

Våran häst har blödningar i gaffelbanden båda bak. Hon har vilat i ett halvår nu och har svarat upp dåligt på behandlingen (tuppkam mm i lederna). Förra klinikbesöket (1,5 månad sen, ska tillbaka igen snart) hade hon tom blivit sämre än gången innan. Uselt väglag och stressad häst i transporten (drygt 1 timmes resväg) - kan det ha påverkat något? Vid senaste besöket skrev de ut Pentosan vet. (intramuskulärt), är det någon som har erfarenhet av det?

Finns det något man kan göra själv för att hjälpa läkningen? Tips mottages tacksamt... Hon går i hage (det är där hon är lugnast, boxvila är inte att tänka på med denna häst) med benskydd som stadgar upp kotleden på dagarna, på nätterna står hon inne med lindor och back-on-track-paddar. Skydden och lindorna har vi bara använt de senaste 2 månaderna. Ringskor bak har hon haft sen i somras (vets rekommendation).

Hon haltar ordentligt vid longering och böjprov, men inte mycket på rakt spår och i hagen rör hon sig relativt obekymrat och beter sig inte som att hon har ont.

Finns det hopp om att hon kan bli bra trots att det gått så trögt hittills? Vi är nöjda om hon håller som pensionär utan att ha ont... :cry:

Sv: Gaffelbandsskada...

Våran travare har oxå gaffelbands skada men han vilar ännu och vi har itne varit på någon koll. Det var ingen idé förrens efter ett halv år enligt våran vet. Ibörjan när han var som sämst hade han boxvila men efter någon månad så har han gått i stor vanlig hage ihop med andra hästar utan problem.
Det finns en operation som de gjorde på Victory Tilly, men det är lika lång konvalecent. Du kan få namnet på den veterinären om du vill.

Vad för slags operation var det? Tar gärna emot info. Lång konvalescens gör inget, bara hon blir bättre... :(

Vi har varit på återbesök 2 ggr... Men jag skulle gärna hoppa över dem, damen är inte road av att åka transport och det känns som att det borde slita onödigt mkt på benen om hon ska stå och spänna sig och parera.

Vad får din häst för behandling, förutom vila?

Pållan fick ett avslitet gaffelbandsfäste i våras och är helt återställd nu. Jag har benskydd som stödjer kotan när vi är ute och hon har vanliga skor men kort tå och längre traktarmar än "normalt" så hon inte ska trampa igenom onödigt mkt. Vår husgud har behandlat och även ultraljudat senan hemma i stallet :bow: , så vi har sluppit åka någonstans. Ingen boxvila men däremot så har hon fått skrota flera månader i hagen under tiden. Hon har även behandlats med akupunktur under sin konvalecens och svarat mkt bra, hon blir 24 år i sommar och ska förhoppningsvis köras in nu i vår som komplement till ridningen. :love:

du kan ge örter (comfrey om jag inte minns helt fel) och ha magnetpaddar eller back on track paddar som gör att d får ökad cirkulation....rörelse är bra...är hästen lugn i en hage så kan du låta den gå där, annars är skritt 3 ggr om dan en bra lösning....
Ge gärna h'sten massage..helkropps....så cirkuationen flyter i HELA kroppen

Hmm, vill du avslöja vem din husgud är...?
Vore väldigt skönt om man kunde få koll och behandling på hemmaplan! Men det är väl få veterinärer som har ultraljudsutrustning att ta med?
Vilken inverkan skulle akupunktur ha? Vem utförde det?

Skulle bli glad för ett PM med några namn :angel:

tackar. Vad finns i comfrey och på vilket sätt är det bra? var hittar man information/köpställen osv?

Kolla på Hippok9(sök på nätet) hittade inte comfrey nu, men reflex kan ju vara ett annat alternativ

Mitt absolut bästa råd ang "gaffelbandshästar" är mycket hage, har flera exempel på hästar som blivit väldigt mycket bättre sedan dom fått gå ute dygnet runt. Zinkbandage kan ju hjälpa, men det blir ju dyrt i längden. Arnika och bandage fungerar ju också liksom att kyla.

Sammanfattning: Isbandage 2 gånger om dagen + arnika och bandage på natten samt hage dygnet runt :bow:

Varför kyla? Jag trodde att man hellre vill ha ökad cirkulation = värme?

Låter i alla fall bra om det är bra att gå i hage, det är enda stället hon är lugn på... Hon går ute ca 12 timmar nu, sover inne på natten. Kan tyvärr inte ha henne ute dygnet runt så här års, finns ingen ligghall.

Mia_R - vi bor i södertälje.

kyler gör man i akutfasen, sedan gäller värme..t ex om du rider hästen hårt...då kan du kyla den när du kommer in.....att ställa den i boxen o kyla den dan efter är meningslöst

ja det var det jag också trodde. Så att kyla nu efter ett halvår kanske inte är så bra.... Vi har back-on-track-bandage på natten = varma ben.

Tack Mia!!

Min häst hade en gaffelbandsskada som inte läkt efter 5 mån behandlades då med Adequanin (liknar pentosan) intramuskulärt, effekten var slående o hästen blev helt återställd. Jag har provat detta på andra hästar senare med bra resultat, även på böjsenor. Hörde nyligen av en vet att hennes häst blivit bra efter att hon beh en gammal böjsenesada med Adequanin på min inrådan.
PL

Åh, låter toppen! Skönt att få höra om sånt, det behövs när man håller på att tappa hoppet.

Peter - hur lång tid efter den behandlingen dröjde det innan man kunde se någon förbättring?

Vet inte om det är någon solskens historia eftersom jag inte sett slutet ännu :angel: men min häst fick en gaffelbandsskada i april.
Veterinär på atg klinik sa: Ingen åtgärd, bara vila ut skadan.
I början gick han med stödlindor (trampade igenom annars) i hagen på dagarna.
I mitten på maj släppte vi honom på sommarbete samtidigt som han var lindad i princip dygnet runt med Back on Track. Skrotade i hagen fram till slutet på augusti då vi åkte in och ultraljudade och det såg väldigt bra ut.
Som övrig behandling har han fått laser och akupunktur.
I mitten på september började jag köra honom igen. Det ser fortfarande bra ut och min förhoppning är att han ska komma ut och tävla igen.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 560
Senast: Liten
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891
Hästvård Hur mycket ska man stå ut med innan man ger upp om sin kuse? Hösten 2003 konstaterades det på klinik att min pålla hade hov- och...
Svar
19
· Visningar
1 937
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025
  • lagom smakligt men bra torrfoder