Gaffelbandsskada...

Sv: Gaffelbandsskada...

*antecknar i blocket*

Varför används inte den metoden av fler veterinärer kan man ju ha som följdfråga?? adeqanin?? är det som vanligt adequan?? eller är det olika? är något annat tillsatt?? eller är det "rent"....
kan man referera till dig om man skulle vilja ha detta gjort på nån häst?? Du vet....veterinärer vill ju ha referenser från seriöst folk :D:D

Jag vet inte, det var dåvarande ATG vterinären i Umeå som tipsade mig när vi var på väg att ge upp efter sammanlagt ett års krångel med en kota o kringliggande strukturer, nu var iofs inte gaffelbandet enda problemet men det var där man säg den stora snabba skillnaden. Mitt underlag är inte särskilt stort men det rör sig bara om hästar som inte läkt bra tidigare.
Det är vanligt Adequanin för intramuskulärt bruk, det finns ingen indikation för den här användningen. Visst får du hänvisa till mig.
PL

Det är nog lite olika för olika distrikt, här är det inte så vanligt , cortison o tuppkam vet jag har sprutats intramuskulärt

Tuppkam sprutas intravenöst o har nog en bättre dokumentation när det gäller ledinflammationer än Adequanin(Adequan samma sak) intramuskulärt.
PL

peter_lundin skrev:
Oj, häftigt! Då blir det spännande på nästa koll.

En annan fråga, hur funkar det rent praktiskt om man byter veterinär? Om man börjat åka till klinik, borde man fortsätta med det då? Eller kan en annan veterinär (om vi tex skulle kunna få ut Mias veterinär) få tillgång till journaler och sånt från kliniken? Annars blir det ju svårt för den nya att veta hur det sett ut och om det blivit nån förändring.
Det vore så skönt att slippa transportera henne!

Min häst ficken spark på gaffelbandet i somras. Han är nu helt återställd. Han hade blödningar på gaffelbandet.
Han fick röra på sig mkt mer än vad veterinärerna rekommenderade. Både i hagen och ridas i skritt. Jag använde även back on track och magnetarmband - men jag vet inte om det hjälpte.
Han var väldigthalt första månaden - men blev sedan stadigt bättre!

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 560
Senast: Liten
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891
Hästvård Hur mycket ska man stå ut med innan man ger upp om sin kuse? Hösten 2003 konstaterades det på klinik att min pålla hade hov- och...
Svar
19
· Visningar
1 937
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Mata småfåglarna
  • lagom smakligt men bra torrfoder