Gaffelbandsskada.

Hej! Jag ska köpa en häst som har haft en gaffelbandsskada för 4år sedan. Han hade gått på travet när han fick skadan och har nu inte ritits på 4år.
Jag undrar lite om man kan hoppa med en häst som har haft denågra skadan.
Alltså inte tävla höga hinder eller hoppa dagligen. Utan hoppa kanske max 2 dagar i veckan/ varannan vecka. och kanske 50-80cm höga hinder. Tacksam för svar

Jag hade inte köpt en häst som jag vill rida på, om det inte blivit ordentligt riden på 4 år.
Då vet jag inte om den håller för den typen av ridning som jag vill göra.

Köper jag en hopphäst vill jag ju att den skall ha tävlat och tränat och gått igenom en vet. besiktning som visar att hästen inte har ont någonstans trots att den hoppar och tränas så hårt som jag kommer vilja göra.

Vill du hobbyrida bör du köpa en häst som är hobbyriden, och som en veterinär kan säga klarar av den typen av ridning utan problem. :)

Mest troligt håller den. Veterinärbesikta och hör vad dom har att säga, annars finns det gått om.fd travisar till bra priser.

Ja jag ska ta en vet. Besiktning.
Jag ska inte tävla honom. Bara hobbyridning, jag har provridit honom 2gånger!
Jag vet att de finns friska hästar att köpa. Men han har ingen skada längre, tror de har läkt på 4år.
De jag ville veta va om jag skulle oroa mig för skadan, om de är troligt att de kommer tillbaka om man skulle hoppa nån gång ibland eller om de troligtvis skulle gå bra?

Han har blivit mycket riden förr av ägarens barnbarn men då dom blev äldre och bildade familj m.m så fann dom varken tiden eller intresse för ridningen längre. Därför blev han inte riden.

Gaffelband brukar i regel inte gå upp vid hobbyridning, men man måste alltid vara beredd att gamla skador går upp. Betala inte mer än 5 om det är ett varmblod.

Okej hästen är billig men vad lär vet räkningen komma upp i.

För mig är det bara varningklockor.
Hästen fick skadan för 4 år sedan och inte riden sen dess, hur vet man att den håller för ridning?
Skadan kan komma tillbaka, sånt vet du inte nu.

Det finns friska hästar som inte kostar mycket.

Nej. Det kommer du inte att få svar på. Ingen kan garantera nånting. Det är alltid en chansning med gamla skador. Och det är även en chansning att köpa "friska" hästar. För de kan gå sönder de också.
Men jag skulle inte vara rädd för att hobbyrida och hoppa en sån häst.

Nej. Det kommer du inte att få svar på. Ingen kan garantera nånting. Det är alltid en chansning med gamla skador. Och det är även en chansning att köpa "friska" hästar. För de kan gå sönder de också.
Men jag skulle inte vara rädd för att hobbyrida och hoppa en sån häst.
Okej! Ja de är klart de finns risker. Nej okej, tack för svar :)

Ja
Eftersom den inte är belastad på flera år så vet man inte hur skadan kommer bete sig när den belastas regelbundet.

Eller resten av hästen.

Det är problemet med att köpa en som stått i hagen i flera år.
Ja, de har jag också tänkt på. Men jag ska sätta igång honom sakta, sakta, sakta och se hur han svarar på de. Börjar med att ut och gå med honom kanske, eller longera i skritt eller något. Har du några tips? Jag har ingen erfarenhet alls av denna skada :p

Min Fröken hade en gaffelbandsskada som yngre, som hon fått hos förre ägaren. När vi besiktigade inför köp bad jag vet ultraljuda där skadan varit och där syntest ingenting nu.

Du kan inte annat än testa, det kan gå alldeles utmärkt, men kan också gå åt skogen.

Vill du vara riktigt säker på långsam igångsättning, be vet om igångsättningsschema för gaffelbandsskada.

En häst med gammal gaffelbandsskada skulle jag vara tveksam till att köpa för att just hoppa med. Någonstans mellan 50 och 75% av alla hästar med gaffelbansskador återhämtar sig till ungefär ursprunglig prestationsnivå, men spannet är stort beroende på skadans omfattning och läge (övre fäste, själva stammen, ena eller båda nedre grenarna). Prognosen är bättre för hästar som tränats lätt under konvalescensen än för hästar som bara fått vila. Jag skulle vilja att skadan undersöks (läs: ultraljud) av en erfaren veterinär som ger klartecken - men inte ens då finns förstås några garantier.

Med det sagt äger jag själv ett medelålders varmblod med en läkt gaffelbandsskada. Det finns inga assymetrier i rörelsemönster, eller andra kvarstående symptom, men jag skulle inte hoppa annat än cavalettibommar.

Det finns två scenarion:

1. Hästen går inte igenom vet. besiktningen. Du köper inte hästen.
2. Hästen går igenom vet. besiktningen, men vad hjälper det dig? Det bevisar att hästen inte har ont någonstans när den vilat i 4 år. En häst som har ont trots 4 års vila bör enligt mig tas bort i de flesta fall.
Veterinärbesiktningen ger dig ingen relevant info om hur hästen fungerar när den rids, eftersom den inte rids just nu. Besiktningen kommer bara säga hur hästen mår när den inte rids.

Köp inte hästen, jag vet att det är svårt när det är så billigt och man gärna vill ge dem en chans. Hade jag varit yngre hade jag nog också behövt övertalas att inte köpa en sådan häst.
Jag hade inte oroat mig förgaffelbandsskadan i första hand, utan för alla andra 14272936-skador som kan uppstå på vilken annan häst som helst, som man vet att hästen inte har problem med om man köper en häst som rids och redan är i kondition.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 400
Senast: Fiorano
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama