Gaffelbandsskada

Akleian

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av gaffelbandsskador? Var inne på kliniken med min häst i fredags och det verkar vara gaffelbandet som är skadat, efter många om och men. Dock kunde vi inte ultraljuda eftersom kotan var bedövad då vi ville utesluta något där. Behandlade, och nu står han på box med metacam och ska skos med ringskor. Även så rekommenderade veterinären behandling med shockwave men närmaste som kan utföra detta verkar vara 20 mil härifrån (om ingen annan vet, småland någonstans?!) så det får vara tillsvidare.

Vill bara höra era tankar och erfarenheter om denna typ av skada!

Sv: Gaffelbandsskada

Min slet nästan av sitt gaffelband i våras, och han ska stå till mars, sen får vi se om han håller eller ej. Har ingen övrig erfarenhet av gaffelbandsskador, men allt beror ju på hur allvarligt den är skadad.

Har flera vänner vars hästar haft gaffelbandsskador nyligen, tror resultatet beror mycket på hur det är skadat och hur hästen rids igång och klarar vilan. Det funkar bra att behandla med laser också om du kan få tag i någon ET som har det. Mitt råd är att ta det lugnt, det tar tid och hästen kommer behöva en lång vila med kontinuerlig koll av vet och sedan en lugn igångsättning där den jobbar rätt med sin kropp.

En gaffelbandsskada är helt beroende på graden av skadan hur prognos och behandling blir. Precis som med andra typer av senskador, kan skadan bestå i allt från en blödning i senan, till en perforerad eller avsliten sådan.

Generellt för den här typen av skada kan dock sägas att läkning tar tid, och rehab programmet behöver följas noggrant under hela vägen.

Prata med din veterinär och be denne förtydliga skadebilden och vad man anser om prognosen osv.

Tack för tipset miia!

Vi får se, idag blev han skodd med ringskor och står sin sista dag på box imorgon. Nästa vecka ska jag börja skritta honom, och veckan därpå trav och galopp och återbesök efter det och då ska vi även ultraljuda gaffelbandet för att se precis vad det är. Han har aldrig varit halt, utan bara svårriden och tagit ibland kortare steg på det bakbenet, så jag hoppas att det talar för en lindigare skada. Vi får se helt enkelt! Får se då om det kanske är bra att använda laser på honom, får fråga min veterinär helt enkelt. Tack!

Kan du referera diagnosen lite mer i detalj exakt vad som sagts om gaffelbandet ? Låter jättemärkligt med så snabb igångsättning i trav och galopp ?

Kan du referera diagnosen lite mer i detalj exakt vad som sagts om gaffelbandet ? Låter jättemärkligt med så snabb igångsättning i trav och galopp ?

Om de inte har ultraljudat är det nog svårt att få en mer exakt diagnos. Troligen mer en uteslutningsdiagnos efter diverse blockader.

Annars håller jag med, prognosen beror helt på om där är någon fiberskada eller det "bara" är ödem kring själva gaffelbandet.

Om ordination om igångsättning i trav och galopp om 2 v till skett tänker jag att det borde finnas en mer detaljerad diagnos / prognos än den som uttryckts i tråden ?

Oj, det lät snabbt... Jag tycker du ska få en vet att kolla med ultraljud innan du sätter igång den, de jag känner som haft gaffelbandsskador har haft boxvila med skrittpromender i flera veckor, därefter boxvila med uppsutten skritt på jämnt underlag, sjukhage med mer skritt på jämnt underlag etc trav o galopp tog nog ett par månader?

Jisses så snabbt var min spontana reaktion.

Haft två med gaffelbandsskador, olika typ.

Nummer ett fick en akut traumaskada, gaffelbandet VB, nere vid nedre fästet.
Boxvila i 4 v (+ quadrisol i 2 v, han var redigt svälld). Sen nytt UL och 4 v boxvila tid. Nytt ul, och börja skritta i snöre 5 min/dag sakta utökat. Efter 4 v så var vi uppe i 20 min skritt, då fick han komma ut i liten sjukhage om lugn.

Sen utökades skritten sakta. När vi var uppe i 60 min i snöre fick jag börja sitta på, först 15 min/dag sen utökat upp till 60 min. När 60 min skritt under ryttare/dag fick vi börja trava 5 min. Sen sakta utökat.

Så från skada till skritt i snöre var det 8 v, sen tog det månader innan igång fullt. MInns inte exakt, det var -99

Den andra dubbla gaffelbandsskador övre fästet BF. Mycket lindriga symptom (ingen hälta!) men måttliga skador på UL. Han stod på box (eftersom han skuttade i sjukhage, och slet upp ena skadan efter 3 v så vi fick börja om) i FYRA MÅNADER med promenader vid hand. Fick ringskor BF.
Från början 10 min promenad vid hand, sen utökat succesivt utefter läkningsbild upp till 60 minuter. Han kunde fått gå i sjukhage efter en månad om han skött sig, men promenaddelen hade varit lika. Nytt UL var 6-8:e vecka.

Som sagt det tog 4 mån innan större hage och uppsutten skritt, långsamt utökat. När uppe i 60 min skritt under ryttare (tog sina veckor) så fick han börja trava 2 min/gång, utökat med 2 min per dag, i intervaller. Osv. Det var månader mellan första uppsuttna skritten och galoppen. Trots då att det inte fanns någon skadebild kvar på UL, så senor och ligament så lååångsamt och kontrollerat öka belastningen.

Hej! Jag har en häst som precis blivit bra efter en gaffelbandsskada. Allt beror ju på som de andra skriver hur allvarlig skadan är. Jag vet bara att det brukar ta mellan 6-12 månader att rehabilitera men det beror ju som sagt på.

Min hästs skada konstaterades i oktober 2011. Han behandlades med shockwave och vi skrittade fram till 1 april och under den tiden stod han i box och sjukhage. Mellan 1 april-8 juni hade vi långsam igångsättning i trav och galopp på raka spår ute på hårdare underlag. Från den 8 juni tills nu har jag långsamt ökat belastningen och det är först nu vi börjat träna vanliga pass, det vill säga 11 månader efter skadan konstaterades. Jag skulle inte trava eller galoppera innan man ultraljudat. Lycka till!

Vad har ni för erfarenheter av gaffelbandsskador?

Vill bara höra era tankar och erfarenheter om denna typ av skada!

För att försöka bena upp själva behandlingen,sjukbeslag och främst underlagets inverkan i själva läkningsprocessen måste man ha kännedom om var skadan sitter i gaffelbandet.

I själva isättningsfasen är det främre delen av gaffelbandet som utsätts för tänjning (sträckning). Vid maximalt genomtramp är det gaffelbandet (ovanför främre delen) som utsätts för tänjning (sträckning).

Så rent generellt kan man säga att det är mkt lättare att påverka läkningsprocessen i själva gaffelbandet eftersom man mkt lättare både med sjukbeslag o/e val av underlag kan påverka själva genomtrampet genom avstressning.

Isättningsfasen är svårare att påverka med både val av beslag o/e underlag men kan avstressa nedre gaffelbandet genom att försöka ändra hovens isättning genom förändring i verkningen i förhållande tå/trakt isättning v.s insida/utsida isättning.

Tänk oxå på att hästens olika gångarter i hög grad påverkar benets benastningsförhållande olika.

Såhär exakt är det :)

Min häst behandlades höger kotled i maj, och var även då en grad halt högt och lågt vänster bak. Dock trodde veterinären bara det var felbelastning och han blev sedan friskförklarad drygt en månad senare.

Sedan juni har det egentligen spökat, han har aldrig varit halt utan endast ibland tagit ett kortare steg vänster bak. Svårriden, skjuter ut bakdel och bogar osv. Sökte då veterinärhjälp igen, men fick tillbaka att han är helt ok och att det är en styrkesak. Detta var juli. Sedan dess har jag då ridit ordentligt, tagit hjälp av min tränare, försökt stärka och vara ganska "tuff" och få honom att spåra, tvinga honom till arbete mer eller mindre och försöka komma åt det där bakbenet. Men har hela tiden haft magkänslan att något är fel men eftersom alla sagt att jag bara ska rida så har jag gjort det..

Tillslut bestämde jag mig för att söka upp ny veterinär, som jag vet är superduktig och noggrann och lyssnar på en som ryttare och hästägare. Han säger först att det bara är påskjutet som är svagt vänster bak, visar inget på böjprov, men eftersom jag känner honom och tycker han är skum så börjar vi med att bedöva kotled, visar inget, och bedövar sedan gaffelbandsfästet och nedåt. DÅ händer något, han blir mkt mer elastisk och spårar vänster bak. Dock visar han hälta/ orenhet höger bak och vänster fram men det tror vi bara är konsekvens av vänster bak. Är ni med mig?

Därför kunde vi inte ultraljuda, och heller inte veta vad eller exakt vad som är tokigt. Därför har vi behandlat gaffelbandet och skott med ringskor, för att rida igång honom och se om det har någon betydelse. Hästen var även "öm" i SI-leden vä sida, så kan ju sitta var som helst. Men det här var början, kanske det är gaffelbandet som är boven i dramat, det vet vi inte än...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 774
Senast: Sirap
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 287
Senast: Unhappy
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 209
Hästvård Hej! Mitt sto har konstaterats ha en gaffelbandsskada höger fram. Hon är svullen och lite lätt halt. Gaffelbandet är rejält skadat, men...
Svar
13
· Visningar
2 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka