Sv: Gaffelbandsskada
Såhär exakt är det
Min häst behandlades höger kotled i maj, och var även då en grad halt högt och lågt vänster bak. Dock trodde veterinären bara det var felbelastning och han blev sedan friskförklarad drygt en månad senare.
Sedan juni har det egentligen spökat, han har aldrig varit halt utan endast ibland tagit ett kortare steg vänster bak. Svårriden, skjuter ut bakdel och bogar osv. Sökte då veterinärhjälp igen, men fick tillbaka att han är helt ok och att det är en styrkesak. Detta var juli. Sedan dess har jag då ridit ordentligt, tagit hjälp av min tränare, försökt stärka och vara ganska "tuff" och få honom att spåra, tvinga honom till arbete mer eller mindre och försöka komma åt det där bakbenet. Men har hela tiden haft magkänslan att något är fel men eftersom alla sagt att jag bara ska rida så har jag gjort det..
Tillslut bestämde jag mig för att söka upp ny veterinär, som jag vet är superduktig och noggrann och lyssnar på en som ryttare och hästägare. Han säger först att det bara är påskjutet som är svagt vänster bak, visar inget på böjprov, men eftersom jag känner honom och tycker han är skum så börjar vi med att bedöva kotled, visar inget, och bedövar sedan gaffelbandsfästet och nedåt. DÅ händer något, han blir mkt mer elastisk och spårar vänster bak. Dock visar han hälta/ orenhet höger bak och vänster fram men det tror vi bara är konsekvens av vänster bak. Är ni med mig?
Därför kunde vi inte ultraljuda, och heller inte veta vad eller exakt vad som är tokigt. Därför har vi behandlat gaffelbandet och skott med ringskor, för att rida igång honom och se om det har någon betydelse. Hästen var även "öm" i SI-leden vä sida, så kan ju sitta var som helst. Men det här var början, kanske det är gaffelbandet som är boven i dramat, det vet vi inte än...