gaffelbandsskada & hagvistelse med kompisar

Raceface

Trådstartare
Min häst drog på sig en gaffelbandsskada i hagen (busar ganska vilt med sina hagkompisar). Skadan upptäcktes i Dec 2011 men enligt veterinären var skadan äldre än så. På senaste UL var gaffelbandet helt läkt och veterinären tryckte jag kunde släppa ut hästen i vanlig hage med kompisarna igen. Jag känner att det är lite för tidigt. Gaffelbandet har sett fint ut sedan Jan 2012 och vi är uppe i 60 min skritt samt 5-10 min trav/dag (tömkör mest). Vad tycker ni? Hur länge ska man vänta innan hästen kan gå i vanlig hage? Som sagt är hags hagkompisar ganska busiga och underlaget är rätt lerigt just nu så det känns inte helt bra att släppa ut honom där.

Sv: gaffelbandsskada & hagvistelse med kompisar

Jag tycker det låter tidigt och om underlaget dessutom är lerigt och man tror att han kommer busa med kompisarna hade jag avvaktat tills han varit igång lite mer.

Jag har också en häst med senskada som konstaterades i oktober 2011. Jag håller på att slussa ut honom i vanlig hage på så vis att jag förstorar hans hade varje vecka. Han har sin kompis på andra sidan staketet men så länge det är lerigt får han inte gå ut den större hagen. Nu är min häst äldre och har haft en senskada sedan innan så jag är extra försiktig.

Lycka till!!

Sv: gaffelbandsskada & hagvistelse med kompisar

Min travhäst fick en blödning i ett gaffelband vb 2010, började en bit upp i stammen och gick ner i gaffelbandsgren. Han sattes på box, fick gå ut i konva.hage kombinerat med skrittmaskin, zinkabandage på benet och dexamethason tabletter 2 ggr/dag för att "torka" ihop gaffelbandet. Hästen passades på att kastreras när han ändå skulle vila, han ställdes i sin vanliga hage igen för att han var tvungen att röra på sig så inte kastrationen skulle gå snett. Han är oftast lugn i hagen men ibland får han nå ryck, detta var mitt i smällkalla vintern med sjukt mycket snö i hagarna, bara någon månad senare flyttade han till en annan som skulle börja med uppträningen av honom igen, där han släpptes ihop med en märr (hingst bar någon månad tidigare, aldrig gått med en häst tidigare oh elak) gick hur bra som helst .. blev hans bästa kompis, de gick i en mkt kuperad hage, hela gården står i en brant backe så han gick hela tiden upp och ner för en backe och de var inte helt stilla hela tiden.

3 månader efter skadan, återbesök hos vet som rekomenderade att börja jogga igång honom, enligt journalen var gaffelbandsstammen å grenen måttligt förtjockad, när han UL efter skadan var den kraftigt förtjockad. Att han haft en skada är ingenting jag känner på benet nu, faktum är att han har blivit finare och finare i benet ju längre tiden gått efter skadan :)

Drygt 16 månader senare kvalade hästen, han har gjort 6 starter i hela sitt liv och alltid tagit pengar i loppen, vunnit ett lopp å gått 14,9 vilket är riktigt bra. Det jag menar är att jag tycker inte det är något problem att hästen får gå ut i en större hage. Hästar SKA röra på sig, hur ska det gå sedan om du tränar igång hästen igen och låter den ha stått stilla i en pytte hage i flera månader? Finns det ingen möjlighet för din häst att gå i en större hage fast själv eller med 1-2 kompisar som den kommer bra överens med?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 319
Senast: ll.96
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 802
Senast: AbCdE
·
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 988
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har två kallblodstravar ston hemma varav den ena som är 18 år idag blev diagnostiserad med PPID. Hon behandlas för tillfället med...
Svar
14
· Visningar
2 607
Senast: Anastacia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025