Gaffelbandsskada eller inget alls?

Idisen

Trådstartare
Jag tog ut en equipat till min häst i början på denna vecka. Hon palperade igenom min häst och sa att hon hittade två små knölar på var sin sida under karpalleden på vänster fram och att det är en gaffelbandsskada som uppkommit vid träning på för mjukt underlag. Jag kände själv inga knölar under leden.
Equipaten (som är nyutbildad) behandlade knölarna med elterapi och sa åt mig att ultraljuda min häst på kliniken.

Jag var såklart helt chockad och storgrät när jag väl var hemma samt inte fattade inte hur det här har kunnat hända. Tusenmiljoner olika tankar snurrar igenom huvudet och jag kan inte sova.

Nästa dag så bokar jag tid på kliniken och fick en tid för ultraljud och böjprov nästa vecka. Efter det åker jag till min häst och känner igenom honom. Känner fortfarande inga knölar. Ringer en bekant och berättar hela historien och hon är skeptisk då min häst inte har visat någon hälta, ömhet, värme, svullnad eller någonting. Min hästlärare som även är travtränare (och har erfarenhet av senskador) känner igenom hästen och hittar inga knölar, svullnad, värme etc. och gör även böjprov som inte visar något. Han trodde inte det var något fel och sa det var otroligt att jag skulle ha överansträngt min häst. Jag har heller inte ridit honom (islandshäst på 13 år) på så mkt mjuka underlag eller i sand utan har varierat så gott det går.

Jag ska ringa till olika veterinärer och höra vad de tror om saken.
Men vad tror ni? Skulle ni trott på en nyutbildad massör som inte har så mkt erfarenhet? Skulle en gaffelbandsskada verkligen kunna kännas genom två små "knölar"?

Sv: Gaffelbandsskada eller inget alls?

Att göra UL på ett ben är inte överdrivet dyrt, så för att stilla din oro och så att du får ett riktigt svar kan du ju fara in till veterinären och kolla.

Är den helt frisk utan anmärkning så ring till hon som hittade "knölarna" och berätta att det inte fanns något alls. Visade hon inte och lät dej känna själv vad hon hittade? Ibland kan blodkärl kännas som små knölar runt senorna... jag for själv in igår morse och ultraljudade min häst inför ett lopp för att jag tyckte att hon var svullen i/runt senan. Men det var inget...

Jag tog ut en equipat till min häst i början på denna vecka. Hon palperade igenom min häst och sa att hon hittade två små knölar på var sin sida under karpalleden på vänster fram och att det är en gaffelbandsskada som uppkommit vid träning på för mjukt underlag. Jag kände själv inga knölar under leden.
Equipaten (som är nyutbildad) behandlade knölarna med elterapi och sa åt mig att ultraljuda min häst på kliniken.
Jag tycker det är väldigt oseriöst av någon sådan att säga att det är det och det och gör så och så och det har uppkommit pga det och det osv. Hon kan omöjligt veta vad det är om det ens är någonting av betydelse. Det hon borde göra är att uppmärksamma dig att ev kanske hålla ett extra öga där.

Det sådana personer kan göra är att uppmärksama på saker som eventuellt kan betyda något om hästen har problem och tillsammans med behandlande veterinär diskutera vad som kan ha orsakat hästens problem.

Att hålla på som hon och påstå att det är det och det osv det är bara att skrämma upp ägaren, inte snällt.

Är själv hästmassör och vi är duktiga på muskler och se hästen i rörelse/rörelsestörningar. På min utbildning var de noga med att påpeka att vi inte ska lägga en diagnos på hästar. Detta är veterinärens sak att göra.

Men visst kan man upplysa ägaren om att man upptäcker något och att ägaren kan ha koll på detta.
Någon som är nyutbildad kan vara super duktig i sitt arbete och kan ha mycket erfarenhet av hästar.

Men jag tycker det är fel att gå ut så tvärsäkert och skrämma upp ägaren det känns inte okej.

Jag har en liknande erfarenhet... En equiterapeut menade att min häst hade en varning på senan. Jag var skeptisk eftersom det hon menade var varningen kändes som om det var kärlet som går tvärs över senan som var lite mer fyllt på ena sidan än den andra. Bad vet kolla eftersom hon var i stallet f en annan häst samma dag. Vet konstaterade att allt var normalt! Så låt vet ställa diagnoser o låt en duktig vet titta på din häst om du är orolig.

Kl
Sen när är Equiterapeuten veterinärer ?
Redogörelserna i tråden är tragiska . Grunden enligt lag tillochmed är att särskilja veterinär från alternativ vård . Av samma anledning får alternativate numera inte ens behandla hästar de bedömer som skadade eller som rapporteras av hästägaren som skadade , utan remiss från veterinär .ALLA seriösa alternativare vet och följer denna lag .

Ts : det är otroligt fascinerande att en diagnos ställs på din häst som
Ingen veterinär skulle ställa genom att känna på hästens ben enbart .

Senast ändrad:

Helt klart! I mitt fall var inte hästen skadad utan jag skulle bara kolla att hon var fin i ryggen efter sadelbyte - vilket hon var! Det här med senan var en kommentar o inget som behandlades. Jag tycket att man som hästägare har ett ansvar f att se till att det är vet som stället diagnoser o att ev alternativa behandlingar av skador sket på rek av vet. I det här fallet är säkert en erfaren tränare lika trovärdig som equitepeiten men vill TS vara sker tycker jag TS ska ut en bra vet eller åka till klinik o u-ljuda

Instämmer..:)
Det är viktigt att utbildningarna poängterar detta men sedan finns det de som utnämner sig själva till veterinärer :banghead: tyvärr..
Var och en ska hålla sig till det som de är utbildade för. Gärna samarbeta med varandra. Är så glad för mitt samrbete med två veterinärer som är öppna för massage och sjukgymnastik:)

Kl.

Tack för alla svar! Så himla skönt att det finns fler som tycker att det är oschysst/oseriöst. Sen snackade hon även skit om en annan utbildning än den hon gick, vilket gjorde att min tro på henne sjönk ännu mer..

Men hur mkt går ett ultraljud på då ungefär?

Jag fick känna själv, men kände bara blodkärlen. Det konstiga är ju att hon konstaterade det här utan att det fanns fler saker som tydde på det. Dessutom frågade hon ingenting om hur jag tränar honom eller vilka underlag jag faktiskt rider på osv.

Jag ska kolla munnen på honom nästa vecka, så då får vet. titta och se vad de tror. Magkänslan säger dock att det inte är något.

Personer som pratar "ner" andra utbildningar känns MYCKET oseriöst. Precis som de måste hävda sig. Jag har stött på utbildare som ej visste var jag var utbildad som pratade skit. Jag blev väldigt irriterad och fick känslan av att de kände sig hotade av dem. De kände sig något dumma när jag påpekade att jag var utbildad hos dem de pratade illa om. Det de sa stämde inte överrens med sanningen. :meh:

Jag var inne på klinik med min häst förra året för utraljud och det gick på runt 1700:-

Hoppas att det inte är något med din pålle :)

Men hur mkt går ett ultraljud på då ungefär?
Jag tror att det kostat 800kr enbart ultraljudet när jag vart inne. Dock så tillkommer väl en klinikavgift också och säkert lite smågrejer. Dom vill ju gärna göra ett rörelsetest, alltså springa i gången och även det kostar ju en liten slant osv. Så räkna med mera pengar än själva ultraljudet i sig.

Sen om det är en vettig veterinär så tror inte jag att dom rekomenderar UL om dom inte anser att det behövs.

Senast ändrad:

Synd att det är så många oseriösa/okunniga alternativbehandlare. :(

Jag tycker hon gjorde rätt i att upplysa om att det finns en svullnad vid gaffelbanden (om det nu ens finns det), men att tvärsäker säga att han har en gaffelbandsskada är oproffsigt.

om din häst nu har en skada så kommer du ju inte längre tycka att det är oschysst att hon sa vad hon tyckte sig känna och hitta, Sedan har hon ju rekommenderat dej att fara in och ultraljuda och inte bestämt behandlig, uttalat sig om prognos osv... då hade det varit värre om hon tog på sig som att hon skulle vara behandlande veterinär.

Hon palperade igenom min häst och sa att hon hittade två små knölar på var sin sida under karpalleden på vänster fram och att det är en gaffelbandsskada som uppkommit vid träning på för mjukt underlag.

Sedan har hon ju rekommenderat dej att fara in och ultraljuda och inte bestämt behandlig, uttalat sig om prognos osv... då hade det varit värre om hon tog på sig som att hon skulle vara behandlande veterinär.

Hon har absolut ställt diagnos. Utan minsta tvekan. Hon har dessutom uttalat sig om något som få veterinärer vågar göra, d v s det tvärsäkra i hur en ev. skada uppkommit.

Verkligen oseriöst. Synd att det inte går att ta någon legitimation.

Liknande trådar

Hästvård Skulle vilja ha lite råd från andra med erfarenhet. Min ponny kastrerades för nio veckor sen. Såg bra ut precis i början men sen började...
Svar
3
· Visningar
1 384
Senast: cello
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 953
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka