Gaffelband och ringskor

halvhalt

Trådstartare
En dressyrhäst i min närhet har fått en gaffelbandsskada höger bak pga överansträngning. Den var inte intialt halt utan reagerade på böjprov. Den reagerade även på böjprov höger bakknä. Den skoddes om med ringskor bak. Ägaren kunde inte riktigt förklara varför, men jag vill ju gärna veta :).

Jag förstår att det har med att stötta upp genomtramp och att avlasta etc att göra. Men vad exakt är det som ringskon hjälper till med, med avseende på gaffelbandet och med avseende på bakknät. Är det för både bakknä o gaffelband den fått ringskor? Eller bara för den ena "åkomman"? Skulle ni ha skott likadant?

Jag har kollat runt på gamla trådar, men skulle gärna vilja ha lite mer inspel för att lära mig mer :-).

Sv: Gaffelband och ringskor

Jag förstår att det har med att stötta upp genomtramp och att avlasta etc att göra. Men vad exakt är det som ringskon hjälper till med, med avseende på gaffelbandet och med avseende på bakknät. Är det för både bakknä o gaffelband den fått ringskor? Eller bara för den ena "åkomman"? Skulle ni ha skott likadant?

Det är inte helt lätt att få till ett lämpligt beslag som passar båda skadorna.

Man vill med hjälp av ringskon skapa en bärighet och hindra hovens bakre del från att sjunka i underlaget och på så sätt skapa en kilande effekt för att avlasta knäna.

Problemet är att denna kilande effekt kan verka stressande för gaffelbanden eftersom detta ökar genomtrampet i kotan.
Vid gaffelbandsskador vill man att trakten skall sjunka ner i underlaget för att minska genomtrampet i kotan och på så sätt minska påfrestningen på gaffelbanden.

Vet inte hur jag skulle skott just denna häst eftersom jag inte sett den men vill samtidigt tillägga att en ringsko kan påverka en häst med veka kotor positivt.

Tack så jättemycket för input:).

Ok, så ringskor vid gaffelbandsskador är normalt ingenting som man rekommenderar alltså? Brukar man sko på något annat sätt vid gaffelbandsskador bak eller är det normalskoning som brukar gälla?

Glömde skriva att vid åb efter sex veckor så var den ren på böjprov på knät och den var mycket, mycket bättre i gaffelbandet på ultraljudet. Men skall ta det lugnt i ytterligare sex veckor. Skoddes om med ringskor bak igen.

Tack så jättemycket för input:).

Ok, så ringskor vid gaffelbandsskador är normalt ingenting som man rekommenderar alltså? Brukar man sko på något annat sätt vid gaffelbandsskador bak eller är det normalskoning som brukar gälla?

Glömde skriva att vid åb efter sex veckor så var den ren på böjprov på knät och den var mycket, mycket bättre i gaffelbandet på ultraljudet. Men skall ta det lugnt i ytterligare sex veckor. Skoddes om med ringskor bak igen.

Rent generellt så är det viktigaste nog att hålla ner trakterna på en gaffelbandsskadad häst och absolut undvika höga trakter.
Förutom att bara genom verkning sänka trakterna kan man dessutom förstärka effekten genom att använda en sko med avsmalnande traktarmar för att tillåta trakterna att sjunka i underlaget ytterligare.

Eftersom hästen verkar bättre har man nog lyckats få till en passande verkning och lämpligt beslag trots att skadorna i sig egentligen kräver lite olika beslag.

En fråga,, var i gaffelbandet har denna skada uppstått och hur har denna överansträngning uppstått.??

Man kan oxå ställa frågan orsaker som kan ha påverkat att denna överansträngning har uppstått.

Det som främst är avgörande för både trauma och ev. sjukbeslag är just underlagets beskaffenhet.

Vi talar här om kraft och motkraft tillika intet nog så viktigt om nedre gaffelbandet är involverat i isättnings fasen eller eller övre i själva belastnings fasen.

Utan att veta mera ingående så framgår det som att du har både god kompetens och främst en skicklig hovis som behandlar din häst.

Önskar dig all framtida välgång.

När jag googlar på "avsmalnande traktarmar" så dyker det upp en länk http://petterengblom.blogspot.se/2012_06_01_archive.htmldär man talar om en sko som är breddad i tån + avsmalnande traktarmar vid gaffelbandsskada. Är det något du har testat?? :) Det är iofs fram det talas om i bloggen, tänker man på samma sätt bak?

När jag googlar så dyker det upp en del referenser som säger " ej ringsko vid gaffelbandsskada". Jag blir så nyfiken på varför man valt det i "mitt" fall ... förmodligen då för knät. Men om nu knät var utläkt vid åb ... varför skor man om med ringsko igen?? Kan det vara för att bakknät fortfarande behöver sjukbeslag för att rehabas ( trots att det är rent vid böjprov)? Att det är mer riskfyllt att inte ha rätt beslag till knät, än "fel" beslag till gaffelbandet? + att det ju bevisligen fungerat eftersom gbandet är bättre.

Många funderingar :o

En fråga,, var i gaffelbandet har denna skada uppstått och hur har denna överansträngning uppstått.??

Man kan oxå ställa frågan orsaker som kan ha påverkat att denna överansträngning har uppstått.

Den sitter längre ner mot kotan till. Den har uppstått pga att hästen den senaste tiden har börjat använda sitt högra bakben ordentligt och vinklar om sig ordentligt bak. Den jobbar alltså med mer samling och det har helt enkelt blivit för mycket av det goda tyvärr (den är 14).

Det som främst är avgörande för både trauma och ev. sjukbeslag är just underlagets beskaffenhet.

Vi talar här om kraft och motkraft tillika intet nog så viktigt om nedre gaffelbandet är involverat i isättnings fasen eller eller övre i själva belastnings fasen.

Det låter ju logiskt att det kan vara skillnad på beslag om skadan sitter högt eller lågt. Den sitter längre ner mot kotan till. Vad gäller underlag, menar du att man skor olika om man t.ex rider mer på mjukare ridhusunderlag, sviktande grusvägsunderlag eller gräs??

Utan att veta mera ingående så framgår det som att du har både god kompetens och främst en skicklig hovis som behandlar din häst.

Önskar dig all framtida välgång.
Tack :)

Tioteckenlalala

Liknande trådar

Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 861
Senast: Skywalker
·
Hästvård Hur hjälper jag mitt 4-åriga halvblod som är svag bak? Höger bakben är svagast och han lägger således mest vikt på vä framben. Inte så...
Svar
4
· Visningar
2 794
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 735
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Oseriös avel 2023