Gaedingakeppni

Sv: Gaedingakeppni

INGEN?? Trodded alla utom jag kunde allt om detta, men nån måste väl kunna?:crazy:

Hm då försöker jag då, är inte allt för kunnig inom det med geadingakeppni.

A-flokk är iallafall en femgångsgren
B-flokk är en fyrgångsgren.

Vad jag har förstått är det en mycket mer fartfylld tävlingsform än vanliga fipo tävlingar, man vill se fartfulla ökningar och taktfel och form tas inte i lika stor beräkning.

ska du vara med på geadingakeppnin på M-hof i augusti eller?

Funderar på det, men vill gärna veta var edt innebär först:P Hur man visar hästarna, i vilken ordning gångarterna kommer osv. Hur man visar passen och ja, hur många är inne på banan samtidigt? Många frågor :p :) :rofl:

Saxat från Vallfaris hemsida:

Tävlingen går ut på att visa det bästa hos hästen. Domarna önskar se en kraftfull visning och det viktigaste är:
# bra gångarter – ren takt med bra rörelser och rejäla temposkillnader

# hästens framåtanda och vilja

# mycket utstrålning

Hästen behöver inte gå på tygeln utan kan få höga poängen även vid visning i något friare form. Spö är inte tillåtet.

B-flokk
Här visas 4 gångshästarna. Dubbla poäng lämnas i två moment - hästens visade vilja och hästens hållning under ryttare.

A-flokk
Här visas 5 gångshästarna. Dubbla poäng avges i fyra moment - tölt, pass, hästens visade vilja och hästens hållning under ryttare.

Uttagning
3,5 varv ska ridas. Alla gångarter förutom skritt ska visas minst en långsida. Skritt räcker att visa 40 hästlängder. En vändning är tillåten.

Poäng
Poängskalan är mellan 5-10. Medelgod är 7,5. Detta innebär att om man inte visat en gångart så blir poängen 5,0.

Finaler
Vid mindre än 10 hästar i uttagningen är det 5 hästar som går till final. Vid fler hästar än 10 är det 6 hästar som går till finalen.
I finalen visas följande gångarter:

B-flokk - arbetstempo tölt, ökad tölt och trav
A-flokk – tölt, trav och pass
Alla finalhästar i resp flokk är på banan samtidigt och gångarterna visas på speakerns kommando i båda varven. I A-flokk visas passen två gånger på rakbana.

Domarna kan välja att platsplacera eller ge ekipagen poäng i varje delmoment. Därefter räknas den sammanlagda summan ihop och en vinnare utses.

Man brukar säga att den häst som domaren vill ta med sig hem är den häst som är vinnaren.

/Malin

okej min förklaring kändes lite tafatt i jämförelse med din :D
härligt att det finns folk som kan iaf

kolla på ofeigurs hemsida där står lite förklaring på tävligen och skånsktölt

Silkisif skrev:
Eeeeeh :eek: :p :o Vad är skånsk tölt??

A-flokk tror jag:P
Det är nog en specielgren för Ófeigurs Gaedingakeppni. Det står mer på Óeigurs hemsida (ofeigur.net) och du kommer att kunna läsa mer i tidningen (ÓN) hoppas jag...

Jag ställer kanske upp i den skånska tölten :D

Silkisif skrev:
Vet du ungefär vad det är??:D ;) :cool:
Latmask :angel:

Från Ófeigurs hemsida: "Skånsk Tölt rids 1 varv kort till mellan tempo, 1 varv ökad tempo tölt och 1 varv valfritt tempo tölt. Fast gångartsföljd."

;)

ett varv kort till medeltempo tölt ett ett var ökad tölt och ett var valfritt tempo tölt fast gångartsföljd

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dyggur arrangerar en nivå 1-tävling i gaedingakeppni under helgen. Nicolina Marklund med Hrímnir frá Vatnsleysu leder b-flokken och...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: Gunnar
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
23 24 25
Svar
481
· Visningar
57 931
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka