Gaedingakeppni

Skulle vara tacksam om någon kunde förklara vad det innebär. Har aldrig riktigt förstått!

/Niggi

-------------

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Det är såå roligt! :bump:

@juvelflickan:

Det är en tävlingsform som mer går ut på att visa hästen från dess bästa sida så små missar som enstaka taktfel gör inte så mkt. Man bedömer även form och vilja som enskilda poäng. Sen har du 3,5 varv till ditt förfogande och får välja hur du ska fördela gångarterna, fast du ska visa varje gångart i minst ett halvt varv.

Så du kan tex rida in, rida två varv, ta en snabb galopp rakt fram på passbanan, byta varv och fortsätta in på ovalbanan i andra varvet. :D

Roligt att rida och roligt att titta på!

Så där, tycker jag. Det känns lite rörigt och den gången Ófeigur arrangerade var det värsta jag varit med om. Ingen ordning någonstans.

En av våra mer kända ungdomsryttare svarade en gång på frågan om varför h*n gillade Gaedingakeppni: "Tja det är liksom inte lika seriöst - mer skoj bara!" :D

Jo, det tänker jag nog vara, får passa på ju! Grejen e att vi har mösspåtagning samma dag (studentengrejs ju... :p ) Men jag tror faktiskt jag ska prioritera tävlingen ;D

Gillar gaedingakeppni mycket! Riktigt roligt att tävla i! :bump:

Och Ofeigurs gaedingakeppni var inte rörig tycker jag...bara otroligt rolig.. :)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
655
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tre personer från Sörmland åtalas för djurplågeri. Det efter att trion utsatt åtta islandshästar för allvarligt lidande, varav en häst...
Svar
0
· Visningar
461
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
107
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama