Gaaah!! Hon gör mig galen! *hamsterfråga*

P

potion

Nu har hon kommit på nåt nytt, lilltjejen... Knuffa upp vattenflaskan och släpp ner den igen.. Kachong! Hela buren skallrar (och själv vaknar jag med ett ryck). Jag köpte en stor sån där plastbur för att hon inte skulle gnaga på gallret, så nu har hon (efter två månader) kommit på hur man bäst stör nattsömnen (och matron) för matte... *suck*

Varför gör hon så? Och, mer viktigt, hur tusan får jag henne att sluta?
Jag vill inte belöna henne med att ta upp henne när hon håller på, så jag brukar ta upp henne när hon håller på med annat (dvs är tyst och snäll), men det verkar inte funka det heller..

Hon är bara ett år och jag vill inte ha det så här i två år till.. *suck*

Hon får komma ut / upp nästan varje dag, får frukt/grönt, barnmat, pellets och färskt vatten. Funderar på om hon har överskottsenergi, för när jag släpper henne på golvet så kryper hon gärna upp i famnen på mig och börjar "boa".. :confused: Fattar noll... Så gjorde inte förra hamstern...

Nån som har nåt tips, idé?
Mycket tacksam för hjälp, för nu börjar sömnbristen bli outhärdlig....

Sv: Gaaah!! Hon gör mig galen! *hamsterfråga*

hua, känner igen det där :crazy:

Kan dessvärre inte komma med nåt bra tips, personligen minns jag att jag möblerade
om och trixade så hamstran inte lyckades göra några ljud (för det verkade vara själva grejen med satygen..)
Provade en gång smeta på nåt hamstervänligt men samtidigt hamsteruschligt klägg,
(minns inte vad, nåt man har hemma) detta fungerade ett tag, men då hittade
han på andra illalåtande nöjen, fast samtidigt är det väl inte direkt en bra idé att kladda på vattenflaskan.. :smirk:
Det slutade med att jag lät honom vara ute jämt när jag var hemma, hade ett så bra
och hamstervänligt rum, och så tyckte jag buren såg för liten ut för honom
(maxi duna, inte ens han var för tjock för den, men ibland får jag lite konstiga idéer :smirk: )

Ja, inte så vettigt svar här dessvärre, men lycka till med det lilla odjuret ;)
Skulle tro att åtminstone någon här har en bra idé eller lösning!

Tyvärr har jag inget hamstervänligt rum..
Hmmm... kanske får hänga tyngder på vattenflaskan så hon inte orkar knuffa upp den.. *funderar* Men då kanske jag får en Hulken-hamster istället.. ;)

Hennes bur är 1x½m så hon har ju lite att röra sig på, rör, hjul och "badkar". Har även byggt en klätterställning åt henne.. men.. *suck*

Tack för ditt svar! Lite tips fick jag ju (flytta till större och gör ett hamsterrum... hmmm.. cool idé ju! :idea: )

Sådär har svinen också gjort.. deras vattenflaska är fastknuten i burgallrets spjälor med ett skosnöre :p

Hmm... kanske får prova det. Hon har iofs en sån där duna-bur så det finns inget galler att fästa i, men jag får hitt på nåt! :)

Ingen som vet varför hon håller på så här? Uppmärksamhet?
När jag jobbat hela dagen och inte kommer hem förrän vid nio på kvällen så är hon tyst och snäll.. Men har jag bara jobbat mina ordinarie timmar och kommer hem vid sex.. jaa... då blir hon så där, och fortsätter även på natten / tidig morgon (typ tre-rycket.. *morr*)

Är det en med plastlock (brukar ha haft det till mina små hamstrar jag också eftersom de var fenomenala på att klämma sej ut genom gallret :crazy: ) så har jag tagit en hammare och spik och gjort små hål i plasten där snöret träs igenom.

Mm, just det. Men det vette tusan om jag vågar spika i den, dels kostade den rätt mycket och dels tror jag plasten skulle spricka... hmm... *funderar* Kanske kan borra? *ler*

Hon är ju :love: men jag blir inte klok på henne ibland.. :smirk:

en av mina hamstrar börjar springa i hjulet när jag ska sova. när jag sitter utanför rummet hörs inget alls. han vill väl bara ha sällskap när han ska göra sina dagliga sysslor:D

Har inga djur, varken 3 eller 4-benta :p , i sängkammarn.. ;)

Hennes bur står i vardagsrummet, men jag sover antagligen lätt (stressad) och det låter verkligen hemskt när hon släpper ner vattenflaskan.. :crazy:

Men! vacasso, tack för tipset! Jag gjorde en liten variant, jag knöt fast flaskan (själva "drickröret") med ett snöre i bänken som buren står på.. Det är väl bara en tidsfråga innan hon kommer på hur man gör nya ljud.. :p

Förresten, är det nån som vet om såna där dränrör ("randiga" vita plaströr som egentligen ska ligga i marken) innehåller nåt giftigt?
Jag har ett sånt, och hon gillar ju att gräva, klättra och krypa igenom saker. Men jag vill ju inte utsätta henne för nåt som är farligt.
Nån som vet?

Lika känslig som maken då som "stänger av" hjulet på natten :D
Prova lägg in lite lådor tex äggkartonger mm och i början kanske också lite gott att äta i.
Andra saker att sätta tänderna i.
Motrötter varar en stund också.
Strö ut maten i hela buren (förutom hörnan den kissar i) istället för skålen så har du lite mer sysselsättning åt din uttråkade hamster som vill att det skall hända något så fort den är vaken.
Att hamstern låter när den inte är ute ur buren och vaken beror inte på att du har den ute för lite eller aktiverar den för lite utan för att du har den ute alls. Kanske låter konstigt men det är sant.
Sedan är det ju troligtvis så att du inte vill låta bli att ta ut hamstern bara för det men då kommer även ljud på köpet från en del hamstrar. Det är samma hamstrar som gnager på galler nattetid :p
Jag föredrar oftast gallerburar till dessa marodörer för galler låter mindre än när dom leker med flaskan samt galler ger mer utlopp för energin då det går att klättra på och hänga upp och ner i.

Hjulet störs jag inte av, hon springer så "rytmiskt" att det nästan är sövande.. :)

Hon har ett vanligt pappersrör (ca 60cm), en kartong, sitt hjul och en "klätterställning". Men jag skulle vilja sätta in ett sånt där dränrör (ska bara fila kanterna först så hon inte gör illa sig), är det giftigt?

Grenar från mitt plommonträd, barnmat, utströdd mat i buren och så, får hon redan.. *ler* Hon kanske är en bokstavshamster.. :p

Just det.. svårt att låta bli att gosa med henne.. Hon är ju så söt! :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(
  • Freestyle och htm

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka