gå upp i vikt utan mer energi

Micaela

Trådstartare
Hejsan, har en superpigg häst som jag nu tycker börjar falla ur lite. Skymtade några revben idag och funderar på vad ni tycker är det bästa att ge för att få upp honom lite i vikt (muskler) men ändå inte bli överdrivet pigg?

Har funderat på lucern, men finns det andra, bättre alternativ tycker ni? Mer hö?

Han äter nu 12 kg hö (har tyvärr inte analysen tillgänglig här hemma), har fått ihop en foderstat på hippocampus, eftersom jag själv inte är så hemma på fodersidan, med betfor vilket var bra enligt programmet och utan anmärkningar. Men som sagt börjar han bli lite väl tunn nu..

Sv: gå upp i vikt utan mer energi

Det är lite svårt att svara på om man inte vet vad som fattas i din foderstat, proteiner eller energi.

Jag antar att det är havre du vill undvika även om man kanske kan diskutera effekten på humöret.

Krossad korn kan ju vara ett alternativ som annat spannmål.

Annars är betfor och olja bra eergifodermedel.
Soja, raps eller potatisprotein ger mkt proteiner.

Hejsan, har en superpigg häst som jag nu tycker börjar falla ur lite. Skymtade några revben idag och funderar på vad ni tycker är det bästa att ge för att få upp honom lite i vikt (muskler) men ändå inte bli överdrivet pigg?

Har funderat på lucern, men finns det andra, bättre alternativ tycker ni? Mer hö?

Han äter nu 12 kg hö (har tyvärr inte analysen tillgänglig här hemma), har fått ihop en foderstat på hippocampus, eftersom jag själv inte är så hemma på fodersidan, med betfor vilket var bra enligt programmet och utan anmärkningar. Men som sagt börjar han bli lite väl tunn nu..
Få hästar är ju tabellhästar, så din häst behöver troligtvis lite mer mat än tabellhästen för att hålla hullet. Lägg till ett par kilo hö till och kanske lite mer betfor (under förutsättning att det blir en hygglig kvot mellan energi och protein) så ska du se att hästen hullar på sig igen.

Om hästen har en benägenhet att bli tunn så ge fri tillgång på grovfoder först och främst. Sen lägger du till kraftfodret beroende på hur det går med grovfodret.

Jag skulle provat mer hö, eller fri tillgång om det går/ behövs.
Om det inte funkar så skulle jag kollat att kvoten inte är för hög och proppat på med någon långsam snäll energi som olja, riskli (skitbra för hull och muskler men är till sotr del oljebaserat så brukar inte gå till huvudet) eller slutligen provat att bytt ut lite av hö't mot lucern (om den inte äter båda såklart men ibland tycker dom det blir lite väl mycket att tugga på)

Om den inte är förfärligt svårfödd så borde det räcka i nog mängd.
Om den är väldigt svårfödd så får man gå på med kraftfoder, finns bra som inte sätter sig på huvudet så lätt.

Som de flesta andra nämnt, höj först och främst grovfodergivan. Det är det snällaste mot hästens mage och din plånbok, och det borde inte sätta sig i huvudet. Betfor skulle jag personligen plocka bort om jag hade en pigg häst, det är ju så gott som ren energi, som inte sätter sig på hullet alls om han hästen springer bort den :)

Pass upp för kornkrossen skulle jag säga! Hästens tunntarm har svårt att smälta kornkross om den inte är värmebehandlad, den går då ut i grovtarmen där den kan ställa till med massa problem.

Lucern är jag förtjust i, jag använder den hackade varianten till mina hästar. Blandar ut den med övrigt kraftfoder så blir det längre tuggtid och de kastar inte i sig det andra fodret lika lätt när det blir mer att tugga på.

Är hästen tunn i hull skulle jag inte vara rädd för att ge fri tillgång på grovfoder ett tag. Blir det då bara mage och inte fint hull så skulle jag hellre skaffa ett bättre grovfoder än lägga på massa kraftfoder, det kan ge magproblem och en stressad mage ger ännu tunnare häst, med risk för kolikproblem och tråkigheter.

lycka till!

Det är naturligtvis bäst att höja grovfodergivan, fick för mig att det inte räckte men det framår egentligen inte av ts inlägg.

Men jag håller inte helt med dig om kornet. Hästen kan inte spjälka stärkelsen i det hela kornet men smältbarheten i tunntarmen ökar om man krossar det. Men man bör vara försiktig och vänja in det sakta.

Om man värmebehandlar korn tas stärkelsen upp ännu snabbare men det var kanske just det som ts inte ville ha?

Senast ändrad:

Som de flesta andra nämnt, höj först och främst grovfodergivan. Det är det snällaste mot hästens mage och din plånbok, och det borde inte sätta sig i huvudet. Betfor skulle jag personligen plocka bort om jag hade en pigg häst, det är ju så gott som ren energi, som inte sätter sig på hullet alls om han hästen springer bort den :)
Nej, så är det inte. Betfor är ett energifodermedel, ja, vilket innebär att det ökar hullet på hästen (fett alltså) vilket var problemet här.

Hejsan, tycker precis som alla andra, höj grovfodergivan innan du börjar ge kraftfoder. Och som åvan skriver så skulle jag inte ge betfpr=energi=pigg häst. Hade satt in 125 groov Krafft eller nått sådant. Har gjort de med några hästar, just för att dom ska bygga ypp muskler och bygga på sig, och nu är dom superfina :).

Hejsan, tycker precis som alla andra, höj grovfodergivan innan du börjar ge kraftfoder. Och som åvan skriver så skulle jag inte ge betfpr=energi=pigg häst. Hade satt in 125 groov Krafft eller nått sådant. Har gjort de med några hästar, just för att dom ska bygga ypp muskler och bygga på sig, och nu är dom superfina :).
Återigen krävs ENERGI för att få upp hullet (i avseende på fett) på en häst. Energi är inte samma sak som en pigg häst. Endast om hästen får mer energi än den gör av med blir den onödigt pigg alternativt fet. I det här fallet behövs en ökad mängd energi för att få upp hästen i hull (fett) vilket innebär att energi (MJ) behöver tillföras. Eftersom hästen redan får betfor så kan det vara ett alternativ då ett foderbyte då undviks. Varför köpa ett dyrt färdigfoder när hästen redan äter ett billigt energifodermedel? Sedan om det räcker med att ge hästen mer hö, så är väl det jättebra.

KL

Tack så mycket för alla svar, har varit intressant att läsa era åsikter! Jag har fått lite att fundera på, och kommer att först och främst öka grovfodergivan, som de flesta tycker är bäst, och se vad som händer! Förhoppningsvis går han upp lite :)

Tänkte bara flika in att han är inte ÖVERDRIVET pigg nu, bara väldigt pigg. Därför jag inte vill proppa i honom något som gör honom ännu mer pigg, för då kommer det gå fort.. :p. så jag ser ingen anledning att plocka bort betforen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 337
Senast: lovehorses
·
Hästvård Hej alla Tipsmottages tacksamt sitter just nu och väntar på veterinärsamtal. Min åring f-18 har börjat rasa i vikt. och det går...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 498
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka