Gå upp i klasserna?????Råd tack!

Trossnästösa

Trådstartare
Min 7 åring har gått några 90och 100 med placeringar under året, han har även startat 0.90 fälttävlan 5 ggr och debuterade1.00 fältävlan förra helgen han 0ade både hoppning och terräng :banana: . Han kan vara lite tittig, men hoppar det man ber om om man rider väl, riva skulle inte falla honom in, då blir han förtvivlad.
Har anmält till 1.00 och 1.10 lokal hoppning till helgen, banbyggaren brukar bygga trevliga banor. Men jag börjar få kalla fötter, har jag för bråttom upp i klass eller är jag fjantig.... :confused:
Är lite rädd att om det skulle bli tokigt för honom att det kan straffa sig långsiktigt om jag går upp i 110 klass. Han är ganska lite tränad i banhoppning (ca10ggr i år för tränare). I fälttävlan säger vå tränare ett år i varje klass och gå upp till hösten ett snäpp. Tacksam för råd och erfarenheter kring hur man bedömer när hästen är redo för att gå upp ett snäpp i banhoppning. :bow: :bow: :bow:

Sv: Gå upp i klasserna?????Råd tack!

Känns det stadigt i 1m borde det väl inte vara ett bekymmer för hästen, känner du dig väldigt osäker så smittar det ju dock av sig och hästen kan börja tveka.

Många som tävlar två klasser paralellt, 90+1m eller 1m+1,10m, är det på samma tävling så är chansen stor att banan är densamma också vilket underlättar ytterligare.

hur känns det att rida en 1 metersbana på honom??? om de känns enkelt och du är säker på höjden så tycker jag det är dags att gå upp ett snäpp. . du får ju tänka på att de är första gången du rider 110 med honom så du får du tänka på vägar och vara tydlig o ingen hets.
själv ska ja debutera 120 i helgen o känner mej väldigt förväntansfull..
har bara startat 4-5 110 men allt har känts så enkelt o de 2 sista gångerna har jag vågat rida omh.svängar oxå så dags o kliva upp.

Han är en klippa vad man än sätter hindren på om jag rider väl. Så det är nog som ni säger jag kör 1.00 som uppvärmning och därefter 1.10 fast jag behöver ju inte rida tufft om han går till omhoppning....
Det är utomhus dessutom så han behöver inte känna sig trängd...
Tack för goda råd, ville få bekräftat att jag inte har för bråttom :bow: :bow: :bow:

äääh det är lugnt, ingen stor skillnad mellan 100 o 110, och är han stadig i 100 blir det nog inga problem. men öva på kombination för det finns i 110!

kombination finns i 1 meter oxå o brukar ALLTID finnas med i fälttävlan , både banhoppningo terräng.

Jag tycker att du kan prova om det känts bra i 1 m. Det som är lite farligt med att dom är så försiktiga om benen är att om de märker att de blivit högre så hoppar dom upp sig extra mkt, för att absolut inte riva (min ponny i ett nötskal), om det då blir jobbigt för dem kan de ju avskräcka sig själva.
Men har det känts bra på många 1 m, så borde det ju inte vara några problem.

Har du ridit 1.00m fälttävlan har du ju hoppat en 1.05m bana i banhoppningen redan.

jag tycker inte att det är några problem

Jo, det var dessutom DM så banan var maxad med knixiga svängar och "mur-mur" kombination samt diverse konstigheter men han gick som tåget så jag får väl försöka att inte ta knäcken på honom. Det jag var och är rädd för är att det ska bli bakslag för att jag pressat för hårt men om jag tar det lugnt i ridnigen borde det som ni alla sagt inte vara nåt bekymmer. Han har bara varit riden och tävlad i 1½ år pga sen utveckling & tidsbrist(trodde inte att jag skulle få användning av honom till annat än "gårdshund"). Det är nog därför jag är lite jålig :crazy:
Har dessutom mest tränt terräng på honom.
Jag återkomer med resultat.....

Lätt fälttävlans höjd e ju 105 cm, så 110 kan ju inte vara ngr problem om han är 7 år

Tack igen för tips och råd. Han gick utan bekymmer 100 klassen och kom 7a fast jag inte red omhoppningssvängar. Red lite för mesigt i 110 så han fickinte så mycket hjälp och stöd som han skulle behövt, så han rev 2. Men det var ju mitt fel så jag är nöjd, hade dottern 5 år med som hästskötare (första gången vi var helt själva på en tävling) och tillockmed hon sa att mamma du skulle ha drivit bättre inte bara åkt på elvis :smirk:

va kul att de gick bra!!!
själv debuterade jag 120 i helgen med ett pet i båda klasserna.. en ryttarmiss o i den andra var hon trött så hon orkade inte riktigt uppi komb.
men e jättenöjd medhenne..

oftast är det nog så att det är inte hästen som har några större problem med att hindrena höjs 10cm om den kan gå stadigt på den höjden på träning.
dom bryr sig inte så hemskt mycket, det är mest ryttarna som uppmärksammar höjningen.
Så går det bra på träningen är det bara att rida som vanligt så tror jag nog att det går vägen=)

Liknande trådar

Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Hoppning Hej jag har lite funderingar angående när man ska gå upp i klasser!? Hur har erat upplägg sett ut o hur många starter resp klassert har...
Svar
5
· Visningar
1 719
Senast: Tingelingen
·
Ridning Ska ta min historia lite kort. Ända sedan jag var liten så drömde jag om att rida svår hoppning. När jag skulle börja gymnasiet...
2
Svar
21
· Visningar
2 339
Senast: muppia
·
Hoppning Då så många gav mig goda råd och tips på möjliga orsaker till min hästs milt sagt störda beteende i hoppning, så tänkte jag att jag...
Svar
17
· Visningar
1 343
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023