Gå till botten med orsaken

Maria_H

Trådstartare
Måste bara får berätta om det problem jag haft sen april i år. Mitt underbara sto får varje för-sommar problem med gallor men i år fick hon vimsalabim en hård stor galla på höger fram redan i april. Den va så besvärande att hon tom markerade. Jag gjorde som jag alltid gjort, la av med träningen och skrittade ut på hårdare grusvägar under några veckor. Hon blev ändå inte bra. Hon va ok på rakt spår men på böjt spår markerade hon fortfarande. Åkte till veterinären som sprutade med kortison/tuppkam. Vila. Tillbaks till veterinären och spruta igen då hon fortfarande inte va fräsch.

I oktober började allt verkligen kännas hopplöst tills jag fick kontakt med en laserterapeut, Anna Sandler. Hon kom till stallet och behandlade mitt sto. Hon konstaterade att problemet inte alls satt i höger fram utan dels i magen och dels i det faktum att hon är lite sne i bäckenet. Vi tog bort allt kraftfoder och bara två dagar efter det hade jag som en ny häst!! Pigg, glad, busig och helt gall-fri :) Vilken lycka!! Hältan är som bortblåst och nu kan jag sakta men säkert börja träna upp styrkan bak för hennes snea bäckenben. Och på matfronten så äter hon fortfarande mest hö och så har vi testat och sett att fibergi är något hon också klarar av, så det får hon lite utav nu som jag gradvis kommer öka.

Nu senast när Anna Sandler besökte oss hade hon även med en kiropraktor som jobbade igenom mitt sto. Det knakade och brakade och såg ganska brutalt ut, men min "lilla" tjej såg hel-nöjd ut. Hade det gjort ont hade hon garanterat protesterat. Även detta har gett mig en ny häst som har blivit betydligt mer rörlig och glad.

Jag vill bara med denna tråd uppmuntra folk att vidga sina vyer. Givetvis ska man gå till veterinären, för de gör många gånger underverk. Problemet är ibland att veterinären "bara" botar symptomen men inte alltid går till botten med orsaken till problemet. Jag är idag, efter mer än 8 månder fyllda av tung oro, lugn och ser att jag kommer kunna fortsätta träna och ha kul med min häst. Det är underbart och känner verkligen att mitt sto också är nöjd med livet nu. Hon är 14 år men har fått nya oanade krafter och beter sig ibland som en pigg unghäst.

Många hälsningar från en numera väldigt lycklig hästhägare!

Sv: Gå till botten med orsaken

Vad underbart! Vad skönt att grundorsaken kunde hittas och åtgärdas. Jag håller med dig om att det är viktigt att leta efter grundorsaken till problem. Men jag tror att det är nåt som människor gör mer nu är "förr" i tiden. Så jag tror det går framåt.. Skönt´att det löst sig iallafall!!

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: Tjholahopp
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 744
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 141
Senast: Docka
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 770
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar