S

Sharp__

Min häst har lite svårt att gå rakt, han vill som slingra sig åt alla håll och kanter. Trycker jag då med en skänkel emot så slingrar han sig åt nått annat håll osv, både med kroppen och halsen. Detta är både på bana och i skogen. Men i skogen efter att han blivit ordentligt uppvärmd osv brukar han gå rakt. Vad ska jag göra, och varför gör han så?
 
Sv: Gå rakt

Är det en unghäst så tror jag (rätta mig någon om jag har fel) att det kan vara att den är omusklad och inte orkar hålla emot för dina vikthjälper. Hästen som jag rider var likadan i början (när hon var bara precis grundriden) men det blev bättre när jag kom på vad det var och när hon fick mer muskler. Jag fick tänka jättemycket på att sitta mitt i sadeln och slappna av, annars var hon också som en orm, ibland vek hon av iallafall och då la jag på spöet på bogen. Jag vet inte hur bra din tar tygeltag, men med den som jag rider fick jag även tänka på att ta överdrivet ledande tygeltag och i princip släppa helt på motsatt sida. När hästen är uppvärmd och avslappnad kan det vara så att du också är det då? Och därigenom får en mer avslappnad sits? Annars vet jag inte vad det kan bero på att den är rakare då. Men det är ju ett vanligt fenomen att unghästar är vingliga, men det är ju också bra för för dom är ju även väldigt känsliga. Jag vet inte om detta hjälpt dig nåt, men jag kände igen mig så väl så jag var tvungen att svara:)
 
Sv: Gå rakt

Okej ;) tack för ditt svar. Han är faktiskt 13 år, men han har inte blivit riden så mkt i sitt tidigare liv, det är mera nu i vinter då jag köpt honom :) Hur ska jag träna upp hans muskulatur så han blir bättre? speciellt bakåt på ryggen :)
 
Sv: Gå rakt

Det kommer av sig själv när han börjar gå i form. Men att klättra är bra. Är han inhoppad? Hoppning är ju jättebra träning för ryggen, dom brukar aldrig vara så fina på marken som efter ett hopp-pass. Om hästen inte är riden så mycket så tänk på att rida ute mycket och inte rida så mycket på böjt spår eftersom det sliter mycket på lederna.
Lycka till!
 
Sv: Gå rakt

Svarade just på en liknande fråga i tråden "vingel-maja". Läs den, jag gav lite exempel på övningar som är stärkande.
 
Sv: Gå rakt

Fick ett kanon tips från min tränare ang. detta. Han bad mig att skritta så långsam skritt som jag aldrig hade ridit, verkligen ett ben itaget, hästen får då ingen chans att "komma undan". Men min häst blev det en hel del protester i början men efter ett tag gick det bättre. Kom ihåg att inte träna så länge i taget om din häst är omusklad. Men ett par minuter vid varje ridpass går säkert bra. verkligen verkligen SAMLAD skritt. Lycka till! mvh Emma
 
Sv: Gå rakt

Tycker att det låter som att man då hämmar hästens naturliga framåtbjudning, men jag kanske är ute och cyklar? :confused:
 
Sv: Gå rakt

Man får kanske tänka på att hästen inte kan vara f ö r ung, de flesta äldre hästar har ju oftast redan en framåtbjudning och "mår inte dåligt" av att samlas, men om man har en ung häst som har problem med frammåtbjudning kanske man ska jobba med detta först. Visserligen tror jag inte att man hämmar något genom att rida sakta, sakta och samlat ett par minuter per rid-tillfället, men alla hästar är ju olika, man få testa sig fram helt enkelt. mvh Emma
 
Sv: Gå rakt

Tips: Rid på lite mera framåt när du rider på rakt spår iställer för att korrigera i sidled.
 
Sv: Gå rakt

Det kan ju också ha att göra med att man själv inte sitter helt stilla och rakt på hästen.

Har testat detta lite på min pålle och insett hur mycket inverkan min blick och kroppshållning har på hästens riktning.

Håller man blicken fokuserat rakt framåt, tänker framåt och sitter rakt (med benen så avslappnade som möjligt längs hästens sidor) rakställer den sig faktiskt själv, efter en stund. Viktigt är att att du blickar långt framför dig och inte bara en bit fram på vägen.
Men råkar du kika lite snett åt sidan, det räcker faktiskt med att bara snegla, vill den genast gå i den "nya" riktningen, alltså dit du tittar.

Enkelt är att testa i ett ridhus.:idea:
Vänd upp hästen och skritta lugnt och avslappnat på medellinjen. (långa tyglar) Titta rakt fram på mitten av krotsidan. Vrid så, vid halva vägen, på huvudet bara ett par-tre meter åt höger (ingen mer åthäva) hitta en punkt att fästa blicken på och se om hästen drar sig åt höger... Den brukar göra det.:bump:
 
Sv: Gå rakt

Om den går rakare i skogen efter ett tag är det nog bjudningen som brister på banan. Framåtbjudningen är ofta som störst när hästen är uppvärmd i skogen.

Om man korrigerar rakheten utan att framåtbjudningen fungerar slinker hästen bara undan åt ett annat håll.

Kan vara en styrkefråga på en unghäst.
I ett ridhus eller på bana kan det vara svårt att ha bra bjudning, speciellt på unga hästar. Det är också svårt att rida rakt då man har svårt att "se bortom väggarna". Titta genom väggen / bortom staketet så känner man bättre.

Leta upp en rak lång väg, om du kan, så du kan fästa blicken långt fram. Sedan rider du rakt framåt och korrigerar med små hjälper in framdelen på bakdelens spår.
Tänk på att själv sitta rakt, i balans, mitt över hästen när du rider på den raka vägen. Du ska inte sitta snett efter korrigeringarna för att "hålla kvar" hästen rakriktad, gör bara om korrigeringen igen och igen.
Koncentrationen ska vara på "rakt framåt" inte på att flytta runt hästen.

Lite tips som jag kommit fram till, hoppas du har nytta av dem.
 
Sv: Gå rakt

derficutly skrev:
Man får kanske tänka på att hästen inte kan vara f ö r ung, de flesta äldre hästar har ju oftast redan en framåtbjudning och "mår inte dåligt" av att samlas, men om man har en ung häst som har problem med frammåtbjudning kanske man ska jobba med detta först. Visserligen tror jag inte att man hämmar något genom att rida sakta, sakta och samlat ett par minuter per rid-tillfället, men alla hästar är ju olika, man få testa sig fram helt enkelt. mvh Emma


Unghäst eller inte - är hästen vinglig så har det att göra med att den saknar muskel styrka och balans att bära upp sig själv under ryttare. då är fokuset att rakrikta och det gör man inte i första hand genom att samla, utan att rida på framåt, tillåta bogfrihet och uppmuntra hästen att bära sig bakifrån och fram.

man lockas OFTA att plocka ihop en vinglig häst med hand och skänkel, men det får oftast bakslag, då hästen sen inte kan fungera utan max stöd från ryttarens hand och skänkel utan vänjer sig vid framför allt handen som ett femte hjul att ta stöd i.

snarare bygga genom mycket skritt i kuperad terräng, mycket övergångar både på ridbana och ff.a i skog och mark, där ryttaren inte lockas till frestelse att bära upp hästen för mycket i handen.
 
Sv: Gå rakt

Kan det inte vara så att hästen är felaktigt tränad/sadlad etc, och har blivit sned, och att grundorsaken kan vara nåt sådant? Och att man i så fall borde komma igenom de frågorna innan man börjar korrigera hästen?
Kanske är jag ute o cyklar...
 
Sv: Gå rakt

Du kan också variera träningen med tömkörning för att stärka de bärande musklerna. Ta hjälp av någon som är duktig i början om du inte kan själv.
 
Sv: Gå rakt

Ja, men har är inte seg på bana. Nog bjuder han framåt.
Red lektion för ett tag sen, då sa tränaren att han inte orkar bära upp sig på rakt spår ;p
Men nu i veckan när jag var och red lektion, vinglade han inte runt nånting. I skogen tkr jag oxå att han har blivit bättre. :)
 
Sv: Gå rakt

kan och kan - det är klart det kan. saker kan bero på en million olika saker som det inte går att bedöma på ett forum.

jag tycker dock det låter som om hästen ff.a saknar muskler och styrka att bära sig på ridbana, om den inte är så jätte utbildad och tränad där.
 

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 072
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
784
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 431
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp