Gå promenader med innekatt

Stajjjna

Trådstartare
Vi skaffade två underbara katter för ett halvår sedan :love: Eftersom vi bor i stan så är dom innekatter, men allting fungerar jättebra. :laugh:

Vi hade tänkt gå ut med dom så de i alla fall fick vara ute litegrann, och skaffade sele samt koppel. Men vi blev avrådda från att gå ut med dem av två vänner, eftersom deras katter fick mersmak av att vara utomhus och blev "deppig" (eller vad man ska säga) av att inte kunna gå ut när dom vill, började jama väldigt mycket, och så vidare.

Skulle dock väldigt gärna gå ut med dem ibland, tror de skulle må jättebra av det samt skulle det vara väldigt roligt både för katterna och för oss ägare :D
Brukar ni gå ut med era innekatter? Har det fungerat bra? Eller har de också fått mersmak av att vara utomhus och börjar vantrivas med att bara vara inomhus?
 
Sv: Gå promenader med innekatt

Det där är enligt min erfarenhet väldigt individuellt. Jag har haft tre innekatter, och alla har jag gått ut med. Det har gett följande resultat.

Hankatt med 50 % skogskatt: Fick otrolig mersmak och gick runt och jamade konstant när han var inne. Detta ledde till att han fick flytta till mina föräldrar och bli utekatt. När vi senare flyttade och behövde ha honom inne blev han likadan igen.

Honkatt: Hon är en katt som älskar att vara ute så länge det är bra väder, men har inga problem med att vara inne. Hon har varit utekatt en period också men lyckats välja tillbaka sig till att vara innekatt igen. Inga som helst problem. Hon jamar lite när hon sitter på balkongen men nöjer sig med att vara ute i koppel någon gång i veckan i en halvtimme eller så.

Honkatt, Helig birma: Hatar att vara ute. Jag har försökt flera gånger att gå ut med henne i koppel men hon är bara rädd och sur och vill upp i famnen och gå in igen. Hon vill hellre sitta på balkongen och titta, men vill aldrig ut.

Som sagt är nog detta väldigt individuellt, men tyvärr vet man ju inte förrän efteråt hur det är hos just dina katter.
 
Sv: Gå promenader med innekatt

Jag går ut med mina katter och så sitter vi ute på balkongen, inte så mycket just nu då dom blir helt knäpp av alla småfåglar och jag är rädd att dom ska skutta över räcket, men vi ska näta in den bara vi får tag på nät :)

Hur som helst, mina katter tycker det är roligt att vara ute och nosa, smyga i buskar, äta gräs, ligga i solen osv men dom verkar ändå trivas väldigt bra med att inte få gå ut på heltid. Dom vill ofta ut på balkongen men sällan ut i koppel, man får släpa ut dom och sen släpa in dom istället. :p

Jag tycker man ska ge det ett ärligt försök att gå ut med sina katter, vissa katter vill helt enkelt inte och då är det ju så men jag tror att de flesta katter gillar att känna sol i pälsen och gräs under tassarna.

Sen är det många som säger att man inte kan ha innekatter osv osv, att dom blir knäpp, speciellt om dom får gå ut och 'känna på friheten' en gång. Men jag tror att med rätt aktivering och stimulering mår de allra flesta innekatter väldigt bra, trots att de får gå ut.

Det många inte tänker på är att katter kan ha ganska högt aktiveringsbehov, beroende på ras, och så får dom inte det, klart dom går runt och beter sig tokigt. :)
 
Sv: Gå promenader med innekatt

Jag går ut med min kisse ibland. Har en Puppia-sele till henne, sitter mycket bättre än de där vanliga tunna selarna.
Hon är inte så där jätteförtjust i att gå ut, är rätt nöjd med att ligga och sola på balkongen eller i ett fönster. Men när hon väl är med ut brukar hon gå runt och nosa och kolla in omgivningarna, och sover gott när vi kommer in igen!

Visst händer det att hon sätter sig vid balkongdörren och jamar att man ska öppna. Men det är bara om det är väldigt fint väder :P
 
Sv: Gå promenader med innekatt

Tack så mycket för era svar!! :) Jag ska ge det ett försök, att gå ut med katterna. Det verkar ju trots allt gå bra för dom flesta - och huvudsaken är ju att katterna mår bra. Tror speciellt kattgubben vår skulle tycka jättemycket om att få gå ut lite :laugh:
Ska åka och köpa nya, bra selar imorgon :laugh:
 
Sv: Gå promenader med innekatt

:)Min katt är innekatt som är ute i koppel, funkar jättebra.
Han är iof en sådan fegis så han hade aldrig vågar vara "riktig" utekatt, de gånger han rymt har kan kommit kanske 5 meter innan han blivit skraj och kunnat fångas in. Skulle han stöta på en mus eller fågel uta skulle han bli rädd och gömma sig.
Däremot sitter han och "kvittrar" i fönstret varje gång han ser fåglar. :)
 
Sv: Gå promenader med innekatt

Kan bara prata för mina egna katter (birmor) men ingen av dem har blivit jobbig att ha inomhus efter att de varit på promenad. Snarare tvärtom, de verkar mest tycka att det är blött och jobbigt att vara ute. Haha. Balkongen är däremot väldigt rolig, men sedan har väl också birmor ett rykte av att trivas inomhus... Vilket jag tycker att mina lever upp till ganska bra ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
166
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 212
Senast: GoLightly
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 549
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp