gå på tygeln i galopp.

scizofren

Trådstartare
hej, jag har en häst som inte orkar gå i form i galoppen. han går alldeles för fort dessutom. jag skulle vilja ha tips på hur jag på egen hand kan bygga upp musklerna som behövs för att han ska kunna gå kort och samlat i galopp. är tacksam för alla svar.

Sv: gå på tygeln i galopp.

Träna galoppfattningar. Dvs fatta galopp å galoppera max ett varv på volt eller max en långsida "ridhusmått" (det e de korta galopperna i "kontroll" som stärker).. Bry dej inte så "jättemkt" om vart hästen har huvvet i början när du tränar detta då de e väldigt jobbigt för hästar att gå i form i en galoppfattning men ju bättre fattningar du kan göra ju mer kan du börja "kräva"...
Men tänk på att detta är mjölksyre"träning" så träna inte för länge.
Om du KAN försök träna från skritt.
Kontrollera gärna dina övriga övergångar (skritt-trav/trav-halt/ mm) och mkt halvhalter för samling och uppbyggnad av muskler, de musklerna hjälper ju även i galoppen sen.

å när du galopperar ´ska du inte galoppera så långa bitar för då blir hästen trött å tycker de e tråkigt

scizofren skrev:
långa sträckor är inga problem. han älskar att galoppera långa sträckor.
de brukar oftast va så att hästen gärna galopperar långt och lite för fort. det svåra är att kunna galoppera långsamt med bibehållen takt och rytm. de e bara att träna på fattningar från trav, skritt, halt, ryggning och göra massor av fattningar och avbrott

Jag hade problemet med min ponny förut, då slutade vi galoppera helt i två veckor utan satsade bara på att bygga upp musklerna i skritt å trav så blev det inte lika jobbigt att galoppera på tygeln sen heller. Det funkade mycket bra!

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
975
Senast: tara
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
938
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 533
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 329
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar