gå över tiden

M

månsken

hur lång tid räknas det som normalt för ett sto att gå över tiden när hon ska föla? när ska man börja bli orolig?

Hur länge har hon gått över nu?
Verkar vara extra många som går över i år :crazy:

alltså inte för att det är nån fara med henne. jag blev bara nyfiken på hur länge som är normalt.

det är nog lite över 2 veckor nu.

(inte min häst heller)

åh vad söt. :love:
jag vill åka upp till stallet o kolla på nykomlingen o fota så snart som möjligt. vill att den ska komma nuuu. :D det är nog mest därför jag undrar.

2 veckor är vell normalt.. men 3-4 kannske man skal kolla upp det.

Verkar vara lite olika beroende på ras också. Mitt sto (islandshäst) gick fem veckor och fem dagar över tiden utan problem. Verkar som islandshästar kan gå uppåt 8 veckor över tiden utan problem. :eek:

Den kan gå över tiden 1 månad och det är nog inte så ovanligt skulle jag tro. Väntar själv på ett att en häst i stallet ska föla, ska bli så spännande och den har gått över tiden ca 2,5 veckor.

att ett sto går över tiden är inte konstigt. Man räknar 11 månader från sista betäckningen, och läser man i böcker står det att stona ska gå 320 dagar, vårat sto gick 342 dagar och då började vi fundera lite , så jag ringde min veterinär somsa att det är lugnt dom kan gå både tre och fyra veckor över tiden utan att det är något konstigt med det. det kommer först när fölet är klart, Det är nämligen fölet som bestämmer när den ska födas inte stoet, Vi fick våran lille hingstunge i Måndags kväll tre veckor över tiden .

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka