cherie
Trådstartare
Vår (mammas) gammelhund behöver gå ner i vikt då hon lagt på sig lite för mycket senaste åren. Det är inget överdrivet men nu när hon är gammal med atros i knäna är det ännu viktigare att hon håller nere vikten. Hunden har i hela sitt liv varit åt det magra hållet men nu är hon istället åt det rundare hållet. Mamma har förnekat det ett tag men brukar lyssna och lita på mitt omdöme, även om det skär i hennes hjärta att behöva dra ner godis, minska fodergivan osv.
Vi har ingen koll på vad hunden väger i dagsläget men ska försöka hitta någonstans att väga henne imorgon för att utröna exakt startvikt. Hur går vi tillväga sen?
Hon har vägt omkring 28-30 kg när hon ser fin ut, skulle tro att hon väger omkring 33 kg nu kanske. Men det är en ren gissning. I dagsläget äter hon Robur lamb & rice, dosen ungefär den för en 25-30 kg tung hund (ibland äter hon inte på flera dagar dock). Utöver det får hon två ostskivor per dag med sin medicin, samt en liten klick blötfoder för glukosamin. Mamma ger henne lite godis vid promenader, men menar att det inte är mycket. Hon harbytt ut de feta frolic-godisarna (som hon ger hela men som jag tycker man gott kan dela i minst sex bitar!) mot kexliknande saker.
Hunden är 11 år gammal med låg aktivitetsnivå.
Det vi tänkt förändra:
- Minska fodergivan, ev dryga ut med rivna morötter om hunden blir hungrig
- Ta bort ostskivorna och ge medicinen med lite blötfoder istället
- Minska godiset
Jag undrar dock med hur många procent det är OK att minska fodergivan? Och om det är något annat som vi bör tänka på när vi bantar hunden?
Vi har ingen koll på vad hunden väger i dagsläget men ska försöka hitta någonstans att väga henne imorgon för att utröna exakt startvikt. Hur går vi tillväga sen?
Hon har vägt omkring 28-30 kg när hon ser fin ut, skulle tro att hon väger omkring 33 kg nu kanske. Men det är en ren gissning. I dagsläget äter hon Robur lamb & rice, dosen ungefär den för en 25-30 kg tung hund (ibland äter hon inte på flera dagar dock). Utöver det får hon två ostskivor per dag med sin medicin, samt en liten klick blötfoder för glukosamin. Mamma ger henne lite godis vid promenader, men menar att det inte är mycket. Hon harbytt ut de feta frolic-godisarna (som hon ger hela men som jag tycker man gott kan dela i minst sex bitar!) mot kexliknande saker.
Hunden är 11 år gammal med låg aktivitetsnivå.
Det vi tänkt förändra:
- Minska fodergivan, ev dryga ut med rivna morötter om hunden blir hungrig
- Ta bort ostskivorna och ge medicinen med lite blötfoder istället
- Minska godiset
Jag undrar dock med hur många procent det är OK att minska fodergivan? Och om det är något annat som vi bör tänka på när vi bantar hunden?