Gå ner i vatten

C

Chine

Min häst är egentligen ingen FT-häst, men jag tror ni är bäst på detta. För att komma ut i skogen är vi tvungna att rida över en bäck som är ca 2-3 m bred och vattnet går väl knappt över knäna på hästarna. Vi har aldrig direkt haft problem med detta, nya hästar föjer oftast med de gamla vana.
Nu fick jag i mars en ny unghäst till stallet och han bara vägrar gå över bäcken, inte ens om de andra går före. Igår stod vår ena stackars häst mitt i bäcken och väntade tåligt i nästan en timma :eek: utan att han kom efter. Går hon vidare på andra sidan så gör han som han gör vid staketet om hon rider iväg, gnäggar och bockar och har sig.
Något bra förslag hur vi ska övertala honom att gå över, det är ju synd att bra kunna rida på ena sidan om en ynka liten bäck!

Sv: Gå ner i vatten

Utrusta er med gummistövlar och longerlina och led den några gånger, ev. tillsammans med draghjälp då också.

Är bäcken bara 2-3 meter bred kommer den antagligen att hoppa över så se upp så att ni inte går för nära den så att ni blir "påhoppade"

Låt den hoppa fram och tillbaka tills den tröttnar så kommer den nog att gå i såsmåningom

Bra idé det där med longerlinan, då kommer jag ju en bit ifrån honom, för det är precis som du säjer, jag gick ju av och försökte leda honom, men var rädd att bli påhoppad av honom och då har jag ju ingen chans att komma undan utan det blir plums i plurret, lite väl kallt vid den här årstiden.
Letade också reda på ett ställe där det är lite grundare idag så det blir lättare för mej att gå. Ska försöka igen.
Undrar om jag har några gamla gummiridstövlar kvar sedan förr:D

Om man vill gräva djupare i problemet kan man alltid gå tillbaka några steg och kolla så att ledarskapet och tilliten fungerar som den ska. Gör den det brukar det underlätta de flesta problem ganska markant! :)

Annars är det ovanstående metod som gäller! På med stövlarna och linan! :)

Stövlar, longeringslina, ev. lite godis och ett stort tålamod brukar vara det bästa.
Vi har en liten bäck som rinner genom en av våra hagar, ungefär en halvmeter bred, vilket var riktigt läskigt enligt min dam när hon var ny på gården. Vet inte hur många timmar jag la ned på att få henne att lugnt och avslappnat gå över, eller att ens gå i närheten!
I början får man belöna massor och uppmuntra med rösten varenda steg i rätt rikting. Så småningom kan man se hur hästen verkligen repar mod för att till sist ta ett stort språng över! Massor av beröm och avsluta. Fortsätt någon annan dag. Har du tur går det relativt snabbt, men var beredd på att det kan vara riktigt tålamodskrävande!

Hur försöker ni övertala hästen att gå igenom nu? Vad gör ni när ni kommer till bäcken och hästen vägrar gå i - sparkar ni på, lägger på spö, hoppar av och försöker leda, blir arg? Exakt vad gör ni?

Sen undrar jag hur nervös och rädd hästen är med andra saker? Eller är hästen nervös och rädd vid bäcken, eller hur reagerar hästen när ni kommer fram och ska gå över?

Min häst är rädd för vatten. Om hon tvekar så ger jag henne tid första gångerna. Då får hon titta och kontrollera (om det är nytt vattenställe). Hon vet att jag vill över så hon har drivning själv. När det är kontrollerat så går hon sakta imot och tar ett skutt. Jag kan inte banka på henne på något sätt, då skulle hon flyga i taket. Allt skulle bli 100 % mer dramatiskt. Vid vattenhinder har jag fått draghjälp, men stannar hon och är osäker då sitter jag bara och väntar ut hemskheterna.

Hon har varit osäker på när vi ska gå i havet och bada. Då har jag vänt henne och backar i de första stegen. Sen får hon leka och bada i vattnet då blir detta en positiv upplevelse. Nästa gång blir hon skitglad när det är baddags.

:laugh:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 416
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 645
Senast: Stereo
·
Träning Hej! Vid vårt stall finns inte så mycket ridvägar, det finns en skog och det är mest stigar av varierande storlek. Det finns en anlagd...
Svar
9
· Visningar
1 603
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka