gå med mig

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare kjelin01
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 931
K

kjelin01

Har börjat träna en hel del med min lille kuse, å det går bra, men nu till problemet. jag vill att han ska kunna skritta/trava bredvid mig för hand, men det är inte allt populärt. han går bara lugnt framåt.

om man försöker driva på lite lätt bakom ögat( allt bakom verkar framåt) då vänder han sig bara efter mig. lika om man backar ifrån honom. han vänder sig efter mig, igår kunde vi nästan trava i cirklar(!)
om man går före och smackar, då bryr han sig inte.

han gör helt enkelt exakt som jag, följer som en hund.
vad gör man åt detta?

när han var hos veterinären kunde inte heller förra ägaren få honom att trava.

Ok, han följer efter dig, det är ju en bra början. Det som inte fungerar, som jag tolkar det, är att driva honom ifrån dig. Han nästan tränger dig lite...? Han skall kunna flytta sig för dig, det är nödvändigt i flera situationer än den som du beskriver.
När du går emot honom, med attityden hos en vägg, så skall han gå undan. Gör han det?
Om du inte kan driva honom bort från dig så kan du heller inte driva honom framåt.
Jag förstår det som att det nästan blir som att du longerar honom i en cirkel. Försök att göra tvärt om! Alltså gå på utsidan av cirkeln och driv honom ifrån dig. Försök ha minst en halvmeter emellan dig och hästen (i sidled) eftersom det annars blir svårt att ge tydliga signaler.
Det kan också vara smart att lära in en ljudsignal som betyder trav. Den kan du ju säga oavsett vilken position du står i, och antingen förtydliga din framåtdrivande hjälp, eller enbart driva med rösten. Smackningar är oftast inte så effektiva eftersom vi sällan använder dem konsekvent. De kan betyda både skritt, trav eller galopp...
Lycka till.
Mvh/Marie

jo, han flyttar sig från mig när jag kommer vid honom, han kan gå i en cirkel åt andra hållet också, även backa, om jag "motar" honom bort från mig. men problemet är att jag inte får honom att trava bredvid mig. eller longera, då han endera står still på lagom avstånd, eller när jag backar, går efter.

förstår du vad jag menar?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 541
Senast: Emuliiaa
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 045
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 636
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 251
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka