Gå i Form!

E

Emmiz

Hej!
En liten snabbis fråga bara, vad är ert bästa tips till at få hästen att gå i form??

Sv: Gå i Form!

Min "checklista":
1) Se till att själv sitta "i balans"
2) Se till att hästen tar rytterans hjälper
3) se till att hästen bjuder framåt

"Övningar" för att uppnå 2 och 3:
Övergångar
Tempoväxlingar
Böjda spår
Skänkelvikning

se till att hästen både bjuder fram och att "bromsen" fungerar :)

Hej!
En liten snabbis fråga bara, vad är ert bästa tips till at få hästen att gå i form??

1. En bra tränare, som kan föra en tvåvägsdialog med häst o ryttare.
2. En ryttare, som vet vad "gå i form" innebär och inte är rädd för att fråga sin tränare om h*n undrar över något i stället för att gissa sig till hur man ska göra.
3. En häst, som lyssnar för framåtdrivande och förhållande hjälper, samt ställande, böjande och sidförflyttande hjälper.
4. Lösgörande ridövningar

/IH

Det finns inget "snabbis" med det, eller enkla tips. Det kräver mycket grundarbete och det bästa tipset är rida för tränare, som kan lotsa dej dit.

Om du söker i forumet kommer du hitta massor av trådar som behandlar samma ämne.. Och för övrigt finns det inga snabba vägar att gå, allt handlar ofta om grunderna hos både ryttare och häst. Ta hjälp av en tränare. Det är i princip omöjligt att sitta och berätta över ett forum hur man gör, då alla hästar är olika och inte reagerar likadant. Som ryttare behöver man ofta "direkt guidning", i form av att någon står och berättar vad man gör för rätt och fel under ridningen.

Många år på hästryggen och att rida för olika tränare för att skapa åsikt och debatt kring sin egen ridning.

Hej!

Mitt tips är att inte vara fixerad vid hästens form, utan tänk istället på din egen sits och ridning. Då är det bra att ha en tränare som hjälper till. När man rider rätt så kommer formen ganska naturligt.

man ska inte såga ner hästen på tygel för då blir häste spänd och det blir inte en bra form.

Finns ingen genväg. Hästen måste först orka gå i form, dvs ha de musklerna. Hästen ska vara avslappnad och med dej i ridningen, lyssna på hjälperna.
Formen kmr automatiskt när hästen går bra :)

man ska inte såga ner hästen på tygel för då blir häste spänd och det blir inte en bra form.

Var hästen har huvudet har inte med form att göra.
Tyvärr tittar många på att den ska ha näsan på ett visst sätt istället för att titta på rygg o rumpa.
// Linda

håller med, är ju många som börjar i fel ände :confused:

Min häst som nyss börjat orka samla sig och börja jobba i traven, brukar få upp ryggen, men går "friare" med huvudet än i skritten, där hon orkar bära sig bättre.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
847
Senast: Lejd
·
Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 173
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar