Sv: Gå i form??
Jag fick ett bra tips av min tränare.
När hästen höjjer huvudet så lägg in en snäv volt och stanna för då sänker hästen huvudet och kan inte köra upp det.
Jag har en unghäst som i sep töltsattes och hon hade mkt svårt å början med att hitta balansen och körde upp huvudet kontra ner de för mkt.
detta är normalt för unghästar och omusklade häsatr eftersom de inte orkar att bära sig så pass att de kan ta ner huvudet.Det krävs mer muskler att tölta/trava osv med halsen böjd i den såkallade gå på tygeln formen.
Än att trava med huvudet fritt/tölta med huvudet lite högre upp osv.
Löslongera eller vanligt öongera kan vara bra då med inspänning så hästne får en chans till att slappna av i underdelen av halsen och inte utvecka sg hjorthals.
Inspänning är inte alltid elakt och dumt utan använs de på rätt sätt så är de inget annat än vad det just är
Hjälpmedel!
Den jag tycker är bäst är snodden här tvingar amn inte hästen till att gå på ett vist hästen kan ännu gå med huvudet rakt upp... om den vill.
Dock är det väldigt jobbigt i längden för hästen att gå så och kommer så småningom att välja att gå lägre med huvudet och där få sin frihet då snodden inte längre inverkar utan hänger och dinglar löst!
Den är bara en vägledare till vart hästen kan välja att gå om den vill ha det bekvämt och skönt=)
Snodden är 100 ggr snällare än vad en hand är som sågar för att försöka få ner hästen på "tygeln" som man dessvärre kan se allt för ofta!
Annars är mkt mjukgörande övningar bra.. skänkelvikning mm, klättra mkt en häst kan inte slänga upp huvudet i vädret när den klättrar upp för en brant backe utan för att ha balansen kvar söker den neråt med huvudet i en ostbågeformaf form=)
Lycka till=)