Gå i form??

L

Lia Dalefur

Suck, har ett islandssto som e supermysig att rida och har en bra tölt:) men det är bara det att när jag ska få henne samlad(gå i form?) så trampar hon visserligen under sig men kör upp nosen rakt upp i vädret och börjar takta då hon tror att det är dags för tölt. Känner mej ganska förvirrad:confused: och tar gärna imot tips :bow:

Sv: Gå i form??

Börja med att hitta en lite lägre form i skritten, rid henne lugnt i den formen. Taktar hästen och spänner sig så ta ner den med mjuka halvhalter och försök få den att inse att det inte är lönt att stressa iväg. Stör hästen så lite så möjligt och låt den hitta rytmen i skritten, jobba med stora volter om hon försöker dra iväg. Var hela tiden själv så lugn och harmonisk du bara kan, detta kommer så småningom smitta av sig på hästen. När ni lyckats befästa en stabil form i ren skritt på detta sätt, så kan du börja med att långsamt samla ihop henne. Men ta bara lite åt gången, låt det ta tid (veckor, månader...).
Det viktigaste är att vara konsekvent och ha tålamod. Två av de svåraste saker jag vet ;)

Okej tack:) Måste ta och jobba på både mitt och hästens tålamod ;)

du kan också testa rida i volter ställa och böja hjälper min islandshäst att få fin tölt/form

Lycka till !!!!

Du skriver inte hur gammal hästen är.
Men för en unghäst kan det vara bra att markera med låga breda händer, och ha en lugn hand. I skritt kan det vara bra att länga på tygeln och ha breda händer. Sätt händerna på varsin sida utav manken och lirka försiktigt tills du känner att hästen ger efter och går avslappnat. Resultatet kan komma på en gång, men kan dröja väldigt länge också. Detta är också bra för hästar som har korta steg och som gärna samlar sig i onödan. Detta har jag fått lära mig av instruktörer- så inget jag hittat på hej vilt :)

Tack! Hon är 17 år, men tipsen lär väl gälla ändå? :)

Jag fick ett bra tips av min tränare.
När hästen höjjer huvudet så lägg in en snäv volt och stanna för då sänker hästen huvudet och kan inte köra upp det.
Jag har en unghäst som i sep töltsattes och hon hade mkt svårt å början med att hitta balansen och körde upp huvudet kontra ner de för mkt.

detta är normalt för unghästar och omusklade häsatr eftersom de inte orkar att bära sig så pass att de kan ta ner huvudet.Det krävs mer muskler att tölta/trava osv med halsen böjd i den såkallade gå på tygeln formen.
Än att trava med huvudet fritt/tölta med huvudet lite högre upp osv.

Löslongera eller vanligt öongera kan vara bra då med inspänning så hästne får en chans till att slappna av i underdelen av halsen och inte utvecka sg hjorthals.
Inspänning är inte alltid elakt och dumt utan använs de på rätt sätt så är de inget annat än vad det just är
Hjälpmedel!

Den jag tycker är bäst är snodden här tvingar amn inte hästen till att gå på ett vist hästen kan ännu gå med huvudet rakt upp... om den vill.
Dock är det väldigt jobbigt i längden för hästen att gå så och kommer så småningom att välja att gå lägre med huvudet och där få sin frihet då snodden inte längre inverkar utan hänger och dinglar löst!

Den är bara en vägledare till vart hästen kan välja att gå om den vill ha det bekvämt och skönt=)

Snodden är 100 ggr snällare än vad en hand är som sågar för att försöka få ner hästen på "tygeln" som man dessvärre kan se allt för ofta!

Annars är mkt mjukgörande övningar bra.. skänkelvikning mm, klättra mkt en häst kan inte slänga upp huvudet i vädret när den klättrar upp för en brant backe utan för att ha balansen kvar söker den neråt med huvudet i en ostbågeformaf form=)

Lycka till=)

Okej,tack för ditt svar :D denna inspänning, är det samma sak som martingal? :s

Hoppas det funkar :)
Funkade iaf på min gamla medryttarhäst som är sju år .
Men om din häst inte är stel på något vis så lär det fungera! :D

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 921
Senast: Amk
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 934
Senast: _Taggis_
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka