Gå i form?

V

vicky69

Hej!
Jag undrar hur man gör när man vill att en westernhäst ska gå i form? Inom den traditionella dressyren så har varjefall jag lärt mig att "trycka ihop hästen mellan skänkel och hand":(
Men hur gör man inom western?

Sv: Gå i form?

Jag var väldigt form fixerad tills för ett tag sedan.
Min häst har haft en väldigt svag rygg och det kändes viktigt att han fick bygga upp den innan ordentligt arbete.

Alla gör olika, även tränare, men den linje jag går på nu är ingen form alls utan den får han hitta själv.
Efter tre veckors varierad träning/ridning med tempoväxlingar, sidoförande osv osv. så har han hittat den utan att jag "plockar", driver eller hur man nu gjort innan, så jag tänker inte ens på den längre ;)

Även westernhästarna rids i form, samma grundarbete som inom dressyren. Det vi strävar efter är att ge hästen "belöning" när den bär sig själv i rätt form, genom att ge eftergift på tygeln. Varje gång hästen går ur form igen, så måste den ridas in i form igen, gärna med skänklarna.
Allt eftersom hästen blir starkare, så kan du rida längre stunder med lösare tyglar. Du kan inte rida en häst i form, utan tygeltag, om hästen inte vet vad du vill med dina skänklar. Här kommer "bumpningen" in som vi diskuterat i annan tråd, som också slutar i superfina hjälper, efter mkt träning. Tygeltagen blir också allt finare, ett litet lyft resulterar i att hästen "give face" alltså sätter bakbenen under sig, lyfter bogarna, och får rund, låg, lång form i halsen. (med lång vill jag bara poängtera att vi inte vill ha hästen hopknöcklad som dressyrryttarna, men vi vill ha dom i form!)

Ryttare som ger hästen långa tyglar, och knallar runt helt ur form på banan, hävdar gärna att de rider western, men enligt mig så rider dom inte alls, dom åker häst. Med förslitningsskador som ett brev på posten.

Grundprincipen är den samma vare sig du rider hoppning, dressyr eller western el. what ever... (ta och ge= EFTERGIFT).

"att dra ihop hästen mellan ben och hand" är en för mig inkorrekt och dessvärre ganska vanligt förekommande metod inom dressyr och även andra grenar, där utbildningsnivån ligger lågt! Rider man för instruktörer som själva inte kommit så högt i sin utbildning, kan effekten lätt bli denna...

Rider man däremot för dressyr tränare som själva ridit och tävlat och utbildat hästar på högre nivå... förstår man att bara för att en dressyr ryttare har kontakt med hästens mun och inte helt "slack" i tygeln så betyder inte det att dressyr ryttaren har mer i handen än vad en western ryttare har... Alla (som är duktiga) eftersträvar att rida med känslan av att bara ha en "sytråd" i handen, oavsett vad de utövar för gren!

Jag har gått direkt från engelsk ridning till western utan att "skola om" endast bytt utrustning. Och det har gått jättebra (men och andra sidan har jag ratat metoden "banka på mot handen" sen 20 år tillbaka) ;)

Jag var väldigt form fixerad tills för ett tag sedan.
Min häst har haft en väldigt svag rygg och det kändes viktigt att han fick bygga upp den innan ordentligt arbete.

Alla gör olika, även tränare, men den linje jag går på nu är ingen form alls utan den får han hitta själv.
Efter tre veckors varierad träning/ridning med tempoväxlingar, sidoförande osv osv. så har han hittat den utan att jag "plockar", driver eller hur man nu gjort innan, så jag tänker inte ens på den längre ;)

:eek::eek::eek:

Ryttare som ger hästen långa tyglar, och knallar runt helt ur form på banan, hävdar gärna att de rider western, men enligt mig så rider dom inte alls, dom åker häst. Med förslitningsskador som ett brev på posten.[/QUOTE]

:) :) :) :) :) :bow: :bow:

under utbildning är det för mig desamma som dressyr, mkt halvhalter och checka av hästen innan man börjar, men håller annars med Anniequarters :)

"trycka ihop hästen mellan skänkel och hand"

Men oj, var har du lärt dig detta? Jag har aldrig kommit i kontakt med detta sätt fast jag har ridit för olika instruktörer på ridskolor.

Grundprincipen är den samma vare sig du rider hoppning, dressyr eller western el. what ever... (ta och ge= EFTERGIFT).

"att dra ihop hästen mellan ben och hand" är en för mig inkorrekt och dessvärre ganska vanligt förekommande metod inom dressyr och även andra grenar, där utbildningsnivån ligger lågt! Rider man för instruktörer som själva inte kommit så högt i sin utbildning, kan effekten lätt bli denna...

Rider man däremot för dressyr tränare som själva ridit och tävlat och utbildat hästar på högre nivå... förstår man att bara för att en dressyr ryttare har kontakt med hästens mun och inte helt "slack" i tygeln så betyder inte det att dressyr ryttaren har mer i handen än vad en western ryttare har... Alla (som är duktiga) eftersträvar att rida med känslan av att bara ha en "sytråd" i handen, oavsett vad de utövar för gren!

Jag har gått direkt från engelsk ridning till western utan att "skola om" endast bytt utrustning. Och det har gått jättebra (men och andra sidan har jag ratat metoden "banka på mot handen" sen 20 år tillbaka) ;)

:bow::bow::bow: håller helt med dig!

Gärna en förklaring vad du menar med dina smileysar.

Jag skrev hur jag gick tillväga och många med mig, funkar utmärkt.

Jag kan faktiskt hålla med Lakrits lite.. En häst ska själv gå i den form som gör att den avlastar både sig själv och ryttaren, oavsett ridstil. Den ska alltså i slutänden självmant hitta sin form, även om h*n i början kan behöva hjälp av ryttaren.

Jag rider min likadant, han får gå i den form som passar honom. Har så gjort i alla år han varit ridhäst, och inte är det någon brist på ryggmuskler eller antydan till förslitningsskador där än inte! Då tror jag det är grymt mycket värre med allt voltarbete...
Skogen är en underskattad resurs när det kommer till "formträning". Och jag pratar om Skog, inte skogsvägar eller stigar. Att kliva över rishögar, genom granar, över diken, ta sig fram överallt! Det kan vara rejält arbetsamt, även om man skrittar rätt långsamt..

Jag erkänner att jag fått plocka upp huvudet på hästen lite, han gick gärna och nosade i backen tidigare. Men det var mest med tanke på hur matglad han är, inte formen.
Han har lite märklig halsansättning, så den klassiska formen (både western och engelsk) passar inte hans kropp. Han kan inte "krulla" ihop halsen som en dressyrhäst, halsen är för stor och tjock och bred. Han kan inte ha den snyggt välvd som en quarter, då skulle nosen hamna i backen igen! Hela hästen ser rätt märklig ut, har fått höra att han påminner om en studsboll på tändstickor och en förvuxen shettis :angel:

Kan tillägga att formen han själv vill gå i gick hem hos domaren på en D-tävling i pleasure. Fick till och med en extra eloge för hur bra han bar sig själv.
Visserligen bara Walk and trot (jag kan inte galoppera så mycket pga ryggskada, och hans galopp är inte den bästa pga kroppsformen...), men ändå. Jag blev glad och stolt :)

Även jag låter mina hitta sin egna form. Det är ju det absolut bästa man kan göra mot sin häst. Sitta och trycka ihop dom så dom tuggar sig i bogen är inget för mig. Några skador har jag då heller inte fått.

Nu har jag förvisso haft ett långt grundarbete med min häst men han går mycket bättre idag än vad han gjorde när jag fokuserade på formen.

Som man bör så rider jag med halvhalter då det behövs och det räcker för att hästen återigen ska finna tillbaka till en bra balans och sedan gå kvar där.
Han har blivit lätt i hela ridningen och arbetar med rygg och bakben.

Jag har ridit in mina hästar som ni beskriver ovan i en "fri form" just för att de ska hitta sin egen balans under ryttare till att börja med, men när man sen vill ha ut lite mer av träningen i form av olika skolor och rörelser osv...

Känner ialf. jag att man måste gå vidare och "kräva" lite mer arbete, samla upp hästen...

att rida hästen i form, betyder att man hittar den formen som är bäst för just den hästen. Dvs olika från häst till häst.

Det är inte säkert att hästen kan hitta den formen själv, då det kan vara jobbigt att gå i rätt form, innan den är rätt musklad. Dvs ryttaren måste hjälpa till.

Det betyder också att det inte är rätt att krulla ihop hästen i fel form. dvs ryttaren får inte göra fel.

Därför är det alltid bra att rida för en tränare/annan kunnig person, som kan se om hästen går i för den en rätt form, och att du som ryttare hjälper hästen på rätt sätt.

Att din häst går i form innebär inget annat än att den sätter sina bakben väl in och under sig. Att den arbetar med en vikförskjutning bakåt och med full beredskap på att utföra de manövrar som du kan tänkas begära. När bakbenen åker in, spänns rumpmusklerna som drar med sig rygg musklerna som behöver mötas av en välvd hals, oavsett hög eller låg.
För att få hästen i form behöver du således gasa in bakbenen under den och samtidigt bromsa framdelen från att springa iväg. Kläm och dra och hästen blir spänd, en spänd häst blir inte bra. Knacka med skänkel och ge lätt friktion med bettet så har du snart drivit in baken samtidigt som den mjuka friktionen i bettet ger en avslappnad och mjuk häst.
Med all respekt för övriga inlägg, ingen häst i världen hittar en korrekt form på egen hand. Den dag en häst helt utan inverkan från sin ryttare får för sig att öka bak och bromsa fram, då regnar det nog morötter också. Däremot kan ni mycket väl ha hittat en form genom skogsritter som kräver att hästen är i balanserad form för att fixa terrängen, men då tränar ju terrängen hästen, den gör det inte själv. Du kan absolut också hitta en form genom att arbeta sidvärtes och genom olika övningar, men även då är du som ryttare inblandad. OM ni fortsätter att vidmakthålla att ni äger den självsamlande hästen, se då till att sätta den i avel omgående. Ni kommer att bli rika, MYCKETrika!!!

Att din häst går i form innebär inget annat än att den sätter sina bakben väl in och under sig. Att den arbetar med en vikförskjutning bakåt och med full beredskap på att utföra de manövrar som du kan tänkas begära. När bakbenen åker in, spänns rumpmusklerna som drar med sig rygg musklerna som behöver mötas av en välvd hals, oavsett hög eller låg.
För att få hästen i form behöver du således gasa in bakbenen under den och samtidigt bromsa framdelen från att springa iväg. Kläm och dra och hästen blir spänd, en spänd häst blir inte bra. Knacka med skänkel och ge lätt friktion med bettet så har du snart drivit in baken samtidigt som den mjuka friktionen i bettet ger en avslappnad och mjuk häst.
Med all respekt för övriga inlägg, ingen häst i världen hittar en korrekt form på egen hand. Den dag en häst helt utan inverkan från sin ryttare får för sig att öka bak och bromsa fram, då regnar det nog morötter också. Däremot kan ni mycket väl ha hittat en form genom skogsritter som kräver att hästen är i balanserad form för att fixa terrängen, men då tränar ju terrängen hästen, den gör det inte själv. Du kan absolut också hitta en form genom att arbeta sidvärtes och genom olika övningar, men även då är du som ryttare inblandad. OM ni fortsätter att vidmakthålla att ni äger den självsamlande hästen, se då till att sätta den i avel omgående. Ni kommer att bli rika, MYCKETrika!!!

Ja då regnar det väl morötter hos mig då :D:D. Jag har en tre-åring som, om han får välja själv går i form. Troligen har han tidigt i träningen kommit på att det är lättare att släpa runt med matte på ryggen, om han sätter under sig och höjer ryggen. Han har alltid haft en låg form och höjer sällan huvudet, så jag gissar att det är lättare för sådana hästar att självmant höja ryggen, än en som går med huvudet uppe i det blå!

MEN han är just bara tre år, och orkar än så länge inte bära sig hur länge som helst. Dessutom har han nyligen kommit på att "lägga sig i handen" och dippa snoken i marken när han inte orkar längre, så just nu jobbar vi på att plocka upp honom från gruset :angel: Men när han faller ur formen så plockar jag upp stödet i munnen och "bumpar" in rumpan under honom - så knallar han vidare ett tag till :D

JAG VET - livet är orättvist ibland, men efter alla knölhästar jag haft, så anser jag att jag är värd en lättare häst någon gång i livet :p. För övrig tycker min tränare att han visst är en bitch också, eftersom han är så lat och gör allt så lätt som möjligt för sig - det är ju inte alltid det blir rätt sas :angel:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 898
Senast: Kajsalisa
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 620
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar