Grundprincipen är den samma vare sig du rider hoppning, dressyr eller western el. what ever... (ta och ge= EFTERGIFT).
"att dra ihop hästen mellan ben och hand" är en för mig inkorrekt och dessvärre ganska vanligt förekommande metod inom dressyr och även andra grenar, där utbildningsnivån ligger lågt! Rider man för instruktörer som själva inte kommit så högt i sin utbildning, kan effekten lätt bli denna...
Rider man däremot för dressyr tränare som själva ridit och tävlat och utbildat hästar på högre nivå... förstår man att bara för att en dressyr ryttare har kontakt med hästens mun och inte helt "slack" i tygeln så betyder inte det att dressyr ryttaren har mer i handen än vad en western ryttare har... Alla (som är duktiga) eftersträvar att rida med känslan av att bara ha en "sytråd" i handen, oavsett vad de utövar för gren!
Jag har gått direkt från engelsk ridning till western utan att "skola om" endast bytt utrustning. Och det har gått jättebra (men och andra sidan har jag ratat metoden "banka på mot handen" sen 20 år tillbaka)