gå i form

Sv: gå i form

Först och främst kan hästen redan gå i form, den kan till och med göra både piaff och passage och de högre skolsprången. Detta när den är fri att röra sig som den vill utan ryttare.

Konsten är att få hästen att gå i form med ryttare på ryggen, då måste den lära sig bära. Och för det krävs att ryttaren kan hjälpa hästen att göra detta. Det är ingenting man kan läsa sig till utan det handlar dels om ryttarkänsla, dels om utbildning av ryttaren.

Mitt råd är att du skaffar en tränare.

Immer

:bow::bow:håller med, skaffa en tränare och gå den längre vägen istället för att börja "dra ner" halsen och huvudet. lycka till :bump:

Man börjar med att lära ryttaren att rida/sitta i rätt form. *ler*
Hästen kan redan "gå i form".
Sen varierar ju formen väldigt mycket från häst till häst och beroende på vad hästen gör.

Mitt bästa tips är, som andra skriver, att ta hjälp av tränare.

Säger som de andra; hästen kan redan gå i form! Men om en häst inte är van vid att gå på tygeln så har de ju inte de musklerna som krävs. Hästen måste först stärkas genom att ridas i den låga formen och jobbas mycket bakifrån fram till handen. Men samtidigt får man inte heller "klämma ihop" hästen mellan handen och skänkeln, utan bara fånga upp med mjuka tygeltag. Allra helst ska den tömköras först så att den lär sig arbeta rätt utan ryttare först.

Rid på stora volter och bågar, växla tempo ofta och gör många övergångar. Gör sidvärtsrörelser, som hästen bör kunna om den har förstått grunderna med ridningen. Och till sist, rid i naturen där framåtbjudningen är som bäst! Klättra, gör skänkelvikningar i backar, träna dressyr på ängar.

Den låga formen bör komma automatiskt förutsatt att ryttaren ger rätt signaler, hästen inte har några fysiska hinder och att utrustningen sitter korrekt. Först när hästen går stadigt i den låga formen kan man under korta perioder fånga upp den och samla ihop på tygeln. Ofta känner man när hästen aktiverar bakbenen och liksom "fjädrar av".

Lycka till :idea:

När hästen går i form trampar den ju mer under sig bak, lägger mer vikt på bakbenen, höjer ryggen, kröker nacken och blir rolig att rida! :) Den bär då upp ryttaren på ett bra sätt och tar inte skada av att vi rider på den utan byggs upp och blir hållbar, smidig och stark. Det gör att man kan utföra mer och mer avancerade rörelser med hästen, den lägger mer och mer vikt på bakdelen, blir mer stark, smidig och hållbar och den blir mer och mer rolig att rida. Då utvecklas även hästens rörelser och den blir vacker att titta på!

Detta kan hästen redan göra, dock är det ryttaren som måste visa den rätt väg och lära sig att bygga upp hästen på ett bra sätt. Det är jobbigt för hästen att arbeta "i form" så därför måste man rida hästen på ett sådant sätt så man visar hästen hur man vill att den ska gå. Man måste lära sig att inverka på ett sådant sätt med sits, vikt och tyglar så att man får hästen att jobba på ett bra sätt. Och det måste börja bakifrån!

Att hästen kröker på nacken behöver inte betyda att den jobbar på ett bra sätt och bär upp sin ryttare bra. Det kan lika väl vara ryttaren som drar/sågar ned den i tyglarna...

Så försök hitta en duktig tränare som kan hjälpa dig att hitta balansen över hästen och inverka på den. Då kommer hästen att börja arbeta "i form" och bli stark, smidig, hållbar, balanserad, rolig att rida och vacker att titta på. :)

Hmm, ja vet inte om jag förstått- när man säger att det ska börja bakifrån, menar man då att ryttaren ska börja där,(isåfall hur?) eller att när hästen gör det- arbetar med bakbenen under sig- så har man "börjat rätt"? Helt enkelt att hästen ska börja med bakbenen under sig och sen kommer formen och att hästen kröker på nacken..?

Alltså när hästen trampar in under sig med bakbenen, in under tyngdpunkten och så småningom vinklar dem mer och mer så välvs ryggen och hästen kröker på nacken.

Om man däremot försöker få hästen "i form" genom att få den att kröka på nacken bär hästen ändå inte upp ryttaren korrekt eftersom bakbenen fortfarande inte trampar in under hästen och bär häst och ryttare på ett korrekt sätt.

Man kan allstå få hästen att kröka på nacken som vissa kallar "gå på tygeln" eller "i form", utan att den jobbar korrekt. Därför måste man börja med att få hästen att trampa in under sig bak och lägga mer vikt bakåt eftersom det i sin tur gör att hästen välver ryggen och kröker på nacken.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 049
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Favorittrycket utifrån har inte påverkat det svenska hopplaget, som kom som titelförsvarare. Det säger förbundskapten Henrik Ankarcrona...
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Gunnar
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 100
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama