Gå i form och på tygeln

Sv: Gå i form och på tygeln

Hästen kan gå på tygeln utan att gå i form.
När hästen går i form måste den "trampa under sig", arbeta rätt osv, men för att få en häst att gå på tygeln kan man i princip bara såga, så vipps är den på tygeln :smirk: ..alltså den böjar bara på halsen..
hoppas du fattar. ;)

mörkros skrev:
Hästen kan gå på tygeln utan att gå i form.
När hästen går i form måste den "trampa under sig", arbeta rätt osv, men för att få en häst att gå på tygeln kan man i princip bara såga, så vipps är den på tygeln :smirk: ..alltså den böjar bara på halsen..
hoppas du fattar. ;)

Hästens form är hästens arbetsställning, så den har ALLTID en form när man sitter på den... sen hur formen är är en annan sak.

På tygeln har inget med "nackböjen" att göra, det hör faktiskt mer till formen, olika form ger olika nackböjar (i samband med annat såklart).

På tygeln är hästen när den är avspänd fysiskt och psykiskt och är lydig för hjälperna och eftergiven. Detta gäller OAVSETT hur utbildad hästen är eller vad man gör.

Hästens form däremot hänger ihop med hur högt hästen är utbildad, vad man gör under passet (hoppar, rider wester, unghäst, hög dressyr osv) och den kan även variera under ridpasset vilken som passar bäst för stunden och övningen.

PathOfClovers skrev:
Det finns väl iofs otaliga betydelser för uttrycken, alla lär sig ju olika...

Det finns definitioner på orden, så egentligen ska man inte behöva lära sig olika.

Precis som Magdalena skriver, hästen kan gå i en bra, ändamålsenlig form utan att vara på tygeln.

Många ryttare kommer nog aldrig att få uppleva hur det är att verkligen ha hästen på tygeln men ändå nå framgång och rida bra.

När en häst är på tygeln så är den totalt eftergiven, framförallt psykiskt. Detta tillstånd kan den befinna sig i under en mycket kort eller väldigt lång stund.

En häst kan också upphöra att vara på tygeln utan att ändra form eller att eventuella åskådare märker någon större skillnad.

Det är alltså STOR skillnad mellan att gå i form eller att vara på tygeln!

Jag anser att alla hästar har en form beroende i vilken situation dem är, dvs. jag tycker körhästar har en spec. form och ridhästar en annan osv. Och på tygeln är den form man vill ha när man rider. Så tycker _jag_.

När jag var liten (längesedan...) och gick på ridskola betydde "på tygeln" bara att man hade korta tyglar, kontakt med hästens mun.

Hästens form hade vi inget begrepp om överhuvudtaget.

Påstår absolut inte att det är rätt, men det var så enkelt och trivsamt liksom.

concierge skrev:
Jag anser att alla hästar har en form beroende i vilken situation dem är, dvs. jag tycker körhästar har en spec. form och ridhästar en annan osv. Och på tygeln är den form man vill ha när man rider. Så tycker _jag_.

Det är ju det som är problemet. Folk definierar ord efter hur detycker och inte vad det egentligen betyder.

Hejsan,

Jag undrar en sak och tror att en av er kan ge mig ett svar :D Min häst har svårt att rida i form ...alltså...höjt rygg och trampa under sig....nu beror det (tror jag) för att han har dålig bakdels aktivitet plus att han är för omusklad att hålla sig i bra form längre stunder däremot är han lätt att få på tygel dessutom blir han då mera avslapnad men han höjer inte ryggen medan han böjer nacken, bara för kortare stunder plus att jag inte orkar rida honom i form längre stunder :angel:. Jag vet att han då inte gå i rätt form (för dressyr) eftersom han inte jobbar med bakbenen som han borde. Jag håller på att bygga upp hans muskler (och min kondis ;) så att han klarar av att gå i rätt form längre stunder. Men nu undrarde jag: är det inte lättare för hästen att höja ryggen och därmed stimulera bakbenen (bakdelen) mer OM hästen böjer nacken? Om jag känner efter själv och böjer min nacke då kommer min rygg upp...höjer (böjer bakåt) jag min nacke då sänker min rygg. :smirk:
Nu vet jag EJ om min hypothese stämmer men jag skulle gärna veta om jag någorlunda tänker rätt....om inte....vad är det för tänkefel gör jag?

Vill bara tillägga att jag är mycket medveten om att en häst aldrig kan gå i rätt form om inte ryttarens påverkan inte är bra och att hästen ska vara musklad för att klara av det...men som sagt båda saker jobbar vi med och varje sekund min häst går i rätt form är jag redan super nöjd :D
Hälsning Jacky

Senast ändrad av en moderator:

Din häst går INTE på tygeln. Den är eftergiven i nacken och det är ju ett steg på vägen om den är lydig för hjälperna också. Hästen blir ju musklad av att jobba korrekt, det går rätt fort för hästen att stärka sig när man väl hittar rätt. Ta hjälp av en BRA tränare.

Men jag tycker att gå på tygeln å gå i form är samma, tycker inte de går på tygel eller i form om de inte aktiverar bakbenen.

Ja, precis. Jag håller med det du skrev, men det är lite svårt att skriva en sån fråga på ett sådant här forum eftersom risken att få många olika svar är stor. Jag sa att alla lär sig olika, men menade inte för den skull att alla lär sig rätt.

chrysler skrev:
tycker inte de går på tygel eller i form om de inte aktiverar bakbenen.

Varför skriver du "gå på tygel"? Använder man inte bestämd form, alltså tygeln.

När hästen går på tygeln så har den aktiverat hela muskelringen och då arbetar den med aktiva bakben, så det har du ju helt rätt i. Om FORMEN är rätt beror ju på vilket arbete hästen ska utföra. En turridningshäst orkar knappast gå 4-5 timmar om den ska aktivera bakbenen och gå i "dressyrform" hela tiden.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Piaff
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
302
Senast: Pegasus63
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 682
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar