Gå hippologen när man har barn

J

Jessie81

Har nu funderat fram och tillbaka i flera år, och kommit fram till att jag nog vill söka till Hippologen.

Problemet är att jag är en ung mamma, har en dotter född 2000, och väntar en bebis till sommaren.
Nu undrar jag om ni som går hippologen tror att det överhuvudtaget är möjligt att orka med utbildningen när man har barn hemma?!

Jag tänker mig då stallchefsinriktningen, och jag kommer isådanafall pendla till Flyinge.
Jag har en mycket förstående sambo, som ställer upp till hundra procent, och fem härliga hästar hemma.
Men jag undrar alltså, är det mycket tufft, sena kvällar, helgjour etc.?
Vore tacksam för svar..

Sv: Gå hippologen när man har barn

Är du riktigt tuff och har suverän markservice så kan det nog gå bra men du får räkna med hårt slit med studierna och troligen rejält slitage på dina hemmaförhållanden. Du känner dig ju förmodligen bäst själv och kanske vet om att du är en riktig wonderwoman och då är det ju bara till å köra på :banana:

Förr var det iaf så att alla gick ett gemensamt år på strömsholm, man började inte på flyinge direkt...men det har du säkert kollat upp.

chrysler skrev:
Förr var det iaf så att alla gick ett gemensamt år på strömsholm, man började inte på flyinge direkt...men det har du säkert kollat upp.[/QUOTE

Alla gar forsta aret pa Flyinge, sedan beroende pa vilken inriktning flyttar antingen till Stromsholm eller Wangen. Ridlararna gar pa Stromsholm, Stallcheferna stannar pa Flyinge och trav studenterna aker till Wangen. Hade jag varit som du sa hade jag kontaktat SLU eller hippologenheten och pratat men nagon dar for at fa rad. Du kan inte vara den forsta med denna typ av fragor.

Hm, att det kommer att bli tufft är jag medveten om, men samtidigt vill jag ju inte att min familj blir lidande.
Har också tänkt på att ringa till någon ansvarig för utbildningen och fråga, det borde ju varit fler personer i min sits förr.
Tänkte att det kanske var någon här på Buke som gått/går utbildningen och haft barn, eller haft någon studiekamrat som haft det.

Jag kan inte komma på att jag hade ngn på min kurs som hade barn... om jag kommer på någon så återkommer jag i frågan :)

SLU kan säkert sätta dig i kontakt med någon (om det finns någon dvs) som gått utbildningen som har barn. Prova att ringa och fråga.

Jag har inte själv gått hippologen men en annan SLU-utbildning medans mina barn var relativt små. Det går, men det är mycket pusslande och man måste vara duktig på att planera. Har du en försående sambo så har du ju kommit en bra bit på vägen. Plus att man nog bör ha ett gasnka kort pendlingsavstånd till utbildningen. Annars går det bort bra mycket tid i bara resor.

Fight for your right till utbildning! En högskoleutbildning får inte vara omöjlig att ta sig igenom "bara" för att man råkar vara förälder.

alpha skrev:
Fight for your right till utbildning! En högskoleutbildning får inte vara omöjlig att ta sig igenom "bara" för att man råkar vara förälder.

Bra sagt!! :D :) :bump:

Na, omojligt ar det nog inte. Men otroligt svart och jobbigt. Beror nog mkt pa hur motiverad man ar och hur mkt hjalp man far. Kan du fixa nagon som ar barnvakt nagra ganger i veckan sa att sambon ocksa orkar? Sen galler det nog bara att ha en vilja av stal!

Det blir nog tufft... Men om du verkligen vill så kan du göra det.

Ett litet tankeexprement!!

Om man vänder på det hela.... Din sambo vill gå på en utbildning som han måste pendla till och det innebär att du måste ta största ansvaret hemma...
Skulle det gå? Skulle det vara några problem? Skulle omgivningen tycka att det var konstigt?

Min inställning är att du inte skall avstå från en utbildning du verkligen vill ha bara för att det är du som är kvinna.
Män har i alla tider haft markservice hemma när de gjort karriär. Nu är det kvinnans tur att få lite markservice och männen får stanna hemma och sköta barn och markservice.

Som vi har det idag, så pendlar faktiskt min sambo till jobbet, 22mil varje dag. Av den anledningen sköter jag ju det mesta hemma. Om det nu blir så att jag vill gå hippologen kommer han att byta jobb för att slippa pendla, och istället "ge" mig möjligheten att vara borta mer.

Har faktiskt tänkt på detta, bara för jag är mamma och kvinna, känns det som om folk anser att det är svårare/sämre om jag satsar på att utbilda mig/vara borta mycket. Men samtidigt älskar jag ju min familj, och vill faktiskt inte vara borta från dem dygnet runt heller.
Plus att jag vill ju hinna med hästarna jag har hemma också.
Suck, känner mig som en åsna mellan två hötappar...

Jag tycker snarare det är väldigt bra att du har mål med ditt liv å vill satsa på att utbilda dig, då har du lätare att försörja barnen oxå :bow: .Dumheter att det bara är män som ska få ha karriärer :mad:

Alla börjar inte på flyinge längre. Travstudenterna går båda åren på Wången.

Till trådskaparen: Jag vet flera som gått utbildningen med barn och de har klartat det. Det är nog kämpigt, men jag tycker nog det är värt det.

Hade en tjej som hade sin häst inackorderad hos oss förut som gick veterinär-programmet och hade barn, liten dotter på 4-5 år. Det gick bra, hon bodde iofs närmare utbildningen men hon hade häst samtidigt. Nu vet jag att hon separerat från sin man, och har pga det inte kvar hästen men hon klarar fortfarande att plugga som ensamstående småbarnsmamma.

Jag tror du klarar det, bara du vill. Dock låter det ganska mycket att ha två barn OCH fem hästar under en utbildning.. Vore jag du skulle jag se till att få hjälp med hästarna för att få tid med familjen, men det är ju jag det...

Ullis

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka