Gå från valpkurs till Lydnadsklass1?

movi

Trådstartare
Jag har ju inte varit aktiv inom bruks sen hedenhös :D, men många säger till mig att skippa Allmänlydnaden och gå direkt på Lydnads1an...?

Gjorde idag uppflyttningsprovet (allmänlydnadspasset) till Lydnads1an, resulterade i 9 MVG och 1 IG, så IG:et måste jag ju göra om, han stoppade inte på mitt kommando när domaren kastade iväg en mjukisorm.

Hur har ni gjort? Är allmänlydnadskursen "onödig"? Eller är den bra att gå?
Tips/synpunkter/åsikter mottages tacksamt.

Sv: Gå från valpkurs till Lydnadsklass1?

Om du med allmänlydnad menar vardagslydnad så är ju det en helt annan sak än tävlingslydnad. Har man inte en bra vardagslydnad på hunden så spelar alla 10: or på lydnadsplan ingen roll. Tävlingslydnad är "cirkuskonster". Allmänlydnaden kanske du inte behöver träna med instruktör, om du har kunskap, för att komma framåt. Däremot kan det vara bra att gå tävlingslydnadskurs för att senare börja tävla.

Ja, jag antar att kursen som heter Allmänlydnad är vardagslydnad.

Sen finns det Tävlingskurs-Lydnadskurs 1 och sen detsamma 2an.

Mitt mål är att gå ut på tävlingsbanorna :o

Om du inte anser dig ha problem med vardagslydnaden så hoppa direkt på tävlingslydnadskursen och få hjälp med dom momenten. :)

Med min lapske hoppade jag på lydnadskurs II direkt, gjorde provet efter 10v och fick flest poäng i kursen :D
Mallen går jag inte kurs med alls eftersom jag har ett så himla bra träningsgäng som träffas 3ggr/v och hjälps åt.

Strunta i allmänlydnadskursen och hoppa på klass 1-kursen om valpen är så pass gammal att han är välkommen. En del klubbar har åldersgräns.

Strunta i allmänlydnadskursen och hoppa på klass 1-kursen om valpen är så pass gammal att han är välkommen. En del klubbar har åldersgräns.

På Gbg BK har dom åldergräns på 10 månader för att få gå LK1 eftersom man inte får starta lk1-3 före 10 månaders ålder :)

På min klubb hade de, när jag hade valp sist, så kallad Momentinlärning, den hoppade jag direkt på efter valpkurs, tror Loka var 9-10 månader då. Det är förberedande inför LK1.

Jag kommer aldrig göra om det, av den enkla anledningen att min hund var yngst och det fanns äldre hundar som inte hade alla paddlar i vattnet om vi säger så... Jag kan fortfarande inte göra platsliggning med hunden (nä, jag sket i lydnaden sen för det tog för mycket energi att "laga" allt).

Men har du koll på att det är ett bra gäng så kör!

Oftast tycker jag att det är ett för stort hopp om man går direkt från en valpkurs till en tävlingslydnadskurs, men givetvis beror det på vilken förare och hund det är.

På hundcentrat där jag höll kurser förut hade vi förutom kurser i (bl.a) allmänlydnad och tävlingslydnad även en kurs i förberedande lydnad (min favoritkurs att hålla!) där vi la grunderna till momenten i Lkl 1 (lärde t.ex in gripande, hållande, bakdelskontroll, grunden till fotgående, ingångar, fokusträning, läggande och ställande, inkallning etc.).

Det tycker jag är ett suveränt mellansteg mellan kurserna och passar allt från valpar till gamla hundar :laugh:.

Fast om det är en BHK så är väl oftast de rätt så rigida i vilka kurser det finns, har nog aldrig sett en sådan kurs på en BHK... fast undantag finns säkert!

Det kanske det gör, jag vet ju inte vad som ingår i er Momentinlärningskurs :laugh:. Sätts momenten ihop i sin helhet under kursen, eller är det bara grunderna? I "vår" Förberedande lydnad så sätts inte momenten ihop i helhet (oftast, om inte deltagarna är duktiga nog att göra det), utan det görs under Tävlingslydnad klass 1.

Jag mailade min valpkursinstruktör om vad jag gjort idag...:D, och fick beröm över det, och att jag har stor kunskap och bör kunna hoppa på Lydnadskursen, men hon måste prata med HUS, för han är egentligen för ung.

Så vi får se hur det blir.

Liknande trådar

Träning Sto, 7 år i riden i Holland, fått ett föl, ska vara riden tidigt förra året (mycket oklart) har haft diverse problem med låsningar och...
Svar
6
· Visningar
1 384
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka