Gå för fort fram

S

Silly

Nu har jag haft min söta lilla häst i ganska exakt 3 månader. Ett 13-årigt halvblodsto från Holland som tidigare gått 1,30 men spenderat sina två senaste år på ridskolan och hoppat max 1 m där. Jag red ponny tills mars i år och med henne red jag stadigt på 90 som mest.

Ingen toppenryttare alltså...

Men, nu har det gått så himla bra, förra vintern blev jag höjdrädd och började tycka det var obehagligt redan på 80 cm med Dalona (hästen), men sen jag kom igång med träningen har vi ridit felfritt på tävling 80 cm, tränat hela banor på 90 och enstaka hinder på 1 m och jag tycker höjden är helt ok, skulle inte balla ur på 1,10 känns det som. Gjorde intresseanmälan för att rida Div III i vår men funderar på om vi skulle prova Div II direkt.

Kan någon bromsa mig om jag går för fort fram? Är så himla glad att höjdskräcken är borta och jag vågar verkligen rida på mer ordentligt nu i hoppningen.

Sv: Gå för fort fram

du hinner ju träna en del innan set drar igång också! jag tycker du ska träna mycket och rida dvs 2 ;) eller det beror ju på vart ni ligger.. men vilken höjd går dvs 2 på ?

Jag tror den går på 1 m och finalen på 1,10. :bump:

Hm, kolla runt lite och tror inte att div II rids på våren... kan nog vara så... Jaja, då kan jag ju rida vilken höjd jag vill typ :bump:

Här går div II i:

Junior: 1m, 1m, 1,10m

Senior: 1,10m, 1,10m, 1,20m

Hm, jag fyller 19 i april nästa år, så jag antar att det är junior som gäller i år iallafall? 2008 då? Blir det 10 cm högre?

Kolla reglerna för div 2 i ditt distrikt, det skiljer sig en hel del från distrikt till distrikt, både vad gäller höjd, vem som rider vilken höjd och huruvida det går höst eller vår.

jag tkr du ska vara med .. eller gå mkt på din egen magkänsla. du hinner ju som sagt träna mkt innan det.

Ja som LenaH skrev så skiljer det sig ju från distrikt till distrikt, för häri Dalarna går div.2 på hösten och det spelar ingen roll om man är junior eller senior. Utan alla omgångar rids med två ryttare som hoppar 1m och två ryttare som rider 1,10.

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
897
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka