A

Austri

Jag har en islandsvalack född 1996 som har väldigt jämna och starka gångarter(4-gångare).
Nu är det så att jag ska köpa lite tyngre G-boots än de jag har nu (190g) att använda på tävling. Jag har även provat med klockor på 225g men trivs mycket bättre med G-bootsen (eftersom det påverkar steget annorlunda och inte pga vikten). Men hur stor skillnad är det egentligen med 240g och 265g om hästen är balanserad och bärig? Finns det risk att han tappar bärighet om jag väljer de tyngre bootsen? Eller kan de påverka på annat sätt? Jag förstår att det kan vara väldigt individuellt men jag tänkte ändå höra om ni kan berätta om era g-boots och hästar - hur det är att rida med eller utan boots och vilka skillnader ni upplever med olika vikter? Jag är väldigt tacksam för svar. Det lutar lite mer åt 260g men jag är rädd att han ska bli för tung framtil då??

Tacksam för många svar och erfarenheter :)

Sv: G-boots

Jag har en islandsvalack född 1996 som har väldigt jämna och starka gångarter(4-gångare).
Nu är det så att jag ska köpa lite tyngre G-boots än de jag har nu (190g) att använda på tävling. Jag har även provat med klockor på 225g men trivs mycket bättre med G-bootsen (eftersom det påverkar steget annorlunda och inte pga vikten). Men hur stor skillnad är det egentligen med 240g och 265g om hästen är balanserad och bärig? Finns det risk att han tappar bärighet om jag väljer de tyngre bootsen? Eller kan de påverka på annat sätt? Jag förstår att det kan vara väldigt individuellt men jag tänkte ändå höra om ni kan berätta om era g-boots och hästar - hur det är att rida med eller utan boots och vilka skillnader ni upplever med olika vikter? Jag är väldigt tacksam för svar. Det lutar lite mer åt 260g men jag är rädd att han ska bli för tung framtil då??

Tacksam för många svar och erfarenheter :)

Det är inviduellt hur stor skilland de är mellan 240g & 265g, mitt tips är att hellre ha förlite vikt än för mycket. Ja de kan finnas risk att han tappar sin bärighet, pga att han tycker att de är för tunga att bära upp. Men pröva dig fram, se om någon du känner har så du kan låna, för g-boots är ju inte princip gratis.

De gånger ja använder boots på Gáski har jag 280g, och de funkar han bra på, han vill gärna åt tölt i traven så de hjälper oss lite extra på tävling. Har även testat Örns 200g boots, men tycker han bäst funkar med 280g.
Gáski är 4½ gångare

Örn använder jag kotringar, de väger 135g och de är lagom vikt för honom i den vikten orkar han bära upp sig utan att vara på framdelen, på tävling brukar jag köra ibland med 200g boots, fast han kan tycka de blir lite tunga om man rider ett helt pass med de. Han skulle inte orka gå med Gáskis 280g boots.
Örn är 4 gånagre

Men de är så inviduellt vilken vikt som passar bäst, ta hjälp av tränare. Vet att du brukar träna för S.H så fråga henne..:)

Har hästen en tendens mot travtakt utan boots, så ökar risken ju tyngre boots man väljer. Det sätter hårdare krav på ryttaren att rida ju tyngre boots man väljer.

Okej. Då har jag fått mina misstankar bekräftade - jag kommer att köpa max 240g. Han kan bli lite travtaktig i tölten om han är riktigt trött och jag inte ställer några krav. Men jobbar man hela tiden, som man gör på tävling, så är det aldrig något problem. Börjar vi klättra i klasserna där töltfinalerna blir jobbigare kanske jag ska börja fundera på något lättare än 240g, men jag tror att jag köper ett par sådana till att börja med :)

Kanske ska rätta mig och säga att han också är 4½ gångare.

En annan orsak till att välja 240 gr om du skall tävla är att tyngdgränsen kommer sänkas till 250 gr den 1 april i år.
Så att köpa boots tyngre än det är ju lite kontraproduktivt.

/Malin

Okej, vad bra att du skrev det för det hade jag ingen aning om ;o Tack! Det kan ju vara bra och veta för som sagt så är de ju inte helt gratis med G-boots :)

En annan orsak till att välja 240 gr om du skall tävla är att tyngdgränsen kommer sänkas till 250 gr den 1 april i år.
Så att köpa boots tyngre än det är ju lite kontraproduktivt.

/Malin

Är det enbart bootsen som får väga max 250? Hur är det med silikonsulor?

Det vet jag inte.
Håll koll på Feifs hemsida runt 1/4 2010
Det kommer väl förmodligen att stå något på SIFs sida också hoppas jag.
Annars kommer vi få diska många den här säsongen, och det vill jag inte!

/Malin

Jag uppfattar det som att man sänker den totala vikten med 50 gr per ben, alltså inkluderar man allt som tidigare.

Så har jag också uppfattat det.
Motivationen var att de vill närma sig Gaedinga-reglementet.

/Malin

Tack för svar! Ännu en: 10 mm skor där fram då? Räknas det som vikt eller?

Liknande trådar

Islandshäst Min lilla grisspassande raggsocka släppte igår tölten, bitvis, det kom och gick under en lektion. Jag svävar fortfarande på rosa moln...
Svar
5
· Visningar
7 600
Senast: glimjandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka